وزیر کشور گفت: تحریم های ظالمانه و جنگ اقتصادی آمریکا علیه مردم ایران، موانع عدیده ای در اجرای برنامه های بشر دوستانه ایران ایجاد و موجب اخلال در خدمت رسانی به پناهندگان از یک سو و تأثیر منفی بر روند مبارزه با قاچاق مواد مخدر، قاچاق انسان و جلوگیری از سیل مهاجرت ها دیگر کشورها بویژه اروپا خواهد گذاشت.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا، عبدالرضا رحمانی فضلی امروز- دوشنبه- در مراسم روز ملی پناهنده در تالار بزرگ وزارت کشور اظهار داشت: روز جهانی پناهنده، اعتباری فرهنگی و بین المللی است که مجمع ملل متحد طی قطعنامه ای که مورد وفاق اکثریت اعضاء جامعه جهانی قرار گرفته است برای بیان همدردی، شفقت و کرامت پناهندگان نامگذاری کرده است.
وی ادامه داد: روز جهانی پناهنده از یک سو بیانگر رنج بیشمار انسان های زجر کشیده از جنگ های داخلی، تغییر رژیم، بی ثبات سازی دولت ها، دخالت های خارجی، اشغالگری، تروریسم و در برخی موارد بلایای طبیعی است و از سوی دیگر میدانی برای راستی آزمایی فرهنگ نوع دوستی، ایثار، مهربانی و کرامت انسانی و همچنین آزمونی برای تشخیص تمایز سیاست های اعلامی و اعمالی دولت ها در عرصه بین المللی است.
وزیر کشور افزود: جابجایی های گسترده پناهندگان و مهاجران دارای آثار و پیامدهایی فراتر از مرزهای بین المللی کشورها است و حل آن نیز از توان یک کشور به تنهایی خارج بوده و در گرو همکاری و تعامل جامعه جهانی در برخورد مسئولانه آنها در مواجه با این جابجائی ها در کشورهای مبداء، ترانزیت و مقصد است.
رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در چهاردهه با امواج گسترده میلیون ها پناهنده و آواره از کشورهای همسایه مواجه بوده و در این مدت نه تنها از ورود تعداد زیاد پناهندگان جلوگیری نکرد، بلکه بر اساس آموزه های والای انسانی و اعتقادات دینی خود و فراتر از تعهدات بین المللی اش این جمعیت عظیم انسانی را پذیرفت و به رغم کمک های محدود بین المللی و شرایط ناشی از جنگ تحمیلی و بازسازی کشور و متعاقب تحریم های ظالمانه با اتکاء به منابع داخلی و به عنوان بزرگترین حامی و کمک کننده پناهندگان در جهان به ارائه خدمات مختلف بویژه در حوزه های آموزش، بهداشت و درمان و معیشت همانند ایرانیان و بدون هیچ گونه تبعیضی به این جمعیت نیازمند پرداخت.
وی اظهار داشت: بخش کوچکی از اقدامات و خدمات جمهوری اسلامی ایران در طول ۴۰ سال میزبانی از پناهندگان شامل مواردی است که در ادامه اشاره می کنم. ثبت نام رایگان ۴۸۰ هزار نفر از فرزندان لازم التعلیم پناهندگان و همچنین اتباع افغانستانی فاقد مدرک حسب فرمان مقام معظم رهبری در سال ۹۸-۹۷ در مدارس دولتی
وزیر کشور عنوان داشت: صدور مدارک شناسایی برای همه پناهندگان در قالب طرح های آمایش سالیانه برای تعداد قریب به یک میلیون پناهنده، برگزاری دوره های سواد آموزی در این مدت برای بیش از یک میلیون پناهنده و ارتقاء سطح سواد آنان از ۶ درصد در بدو ورود به بیش از ۶۰ درصد در حال حاضر از دیگر اقدامات صورت گرفته است.
رحمانی فضلی اضافه کرد: ارائه خدمات بهداشتی رایگان برای همه پناهندگان از بدو ورود تاکنون از قبیل واکسیناسیون، مراقبت از زنان باردار، کودکان، بهداشت محیط و فردی و تحت پوشش قرار دادن همه پناهندگان از سال ۲۰۱۵ میلادی در طرح بیمه خدمات درمانی همگانی (بیمه سلامت) همانند ایرانیان و صدور دفترچه بیمه رایگان برای اقشار آسیب پذیر از جمله بیماران خاص و صعب العلاج به تعداد ۹۲ هزار نفر با حمایت دفتر نمایندگی کمیساریا در ایران از دیگر اقدامات است.
وی افزود: ارائه خدمات رایگان به پناهندگان ساکن مهمانشهرها که ۳ درصد از کل پناهندگان را تشکیل می دهند و توزیع مواد غذایی و شارژ ماهیانه کارت های اعتباری آنان جهت تأمین سایر مایحتاج غذایی خانواده به همراه برگزاری کلاس های آموزش فنی و حرفه ای برای پناهندگان در راستای توانمند سازی و ارتقاء معیشت آنان، راه اندازی و توسعه کارگاه های کسب و کار به ویژه برای زنان سرپرست خانوار و صدور پروانه موقت کار برای واجدین شرایط و استفاده از مزایای سازمان اجتماعی کارهای دیگری است که انجام گرفته است.
وزیر کشور یادآور شد: اقدامات فوق تنها گوشه ای از خدمات گسترده جمهوری اسلامی ایران در قبال پناهندگان است و حدود ۴ دهه بار هزینه پناهندگان بر دوش کشور ایران بوده در مجموع بر اساس بررسی های صورت گرفته کل کمک های بین المللی کمتر از ۷ درصد هزینه هایی است که ما به شکل مستقیم در این مسیر متحمل شده ایم و این در حالی است که مجموع تلاش های کشورها و سازمان های بین المللی در افغانستان نتوانسته شرایطی را مهیا کند که زمینه بازگشت داوطلبانه پناهندگان را فراهم و از روند مهاجرت غیر قانونی جلوگیری کند.
رحمانی فضلی بیان داشت: انتظار می رود که جامعه بین المللی علاوه بر کمک به کشور های مبدا به منظور ایجاد امنیت و شرایط زندگی متعارف، و انجام وظایف انسانی و قانونی خود در چارچوب کنوانسیون های بین المللی بر اساس راه حل های راهبردی کمیساریای عالی پناهندگان مبنی بر ایجاد شرایط و زمینه بازگشت داوطلبانه، به تعهدات خود در قبال کشورهای مهاجر پذیر نیز که از سال ۲۰۱۲ تاکنون کمتر از ۳۰ درصد منابع و پروژه های تسهیل تامین گردیده نیز کمک کند.
وی خاطرنشان کرد: تحریم های ظالمانه و جنگ اقتصادی آمریکا علیه مردم ایران، موانع عدیده ای در اجرای برنامه های بشر دوستانه جمهوری اسلامی ایران ایجاد و موجب اخلال در خدمت رسانی به پناهندگان از یک سو و تأثیر منفی بر روند مبارزه با قاچاق مواد مخدر، قاچاق انسان و جلوگیری از سیل مهاجرت ها دیگر کشورها بویژه اروپا خواهد گذاشت.
وی عنوان کرد: در این میان خطرسوء استفاده سازمان های مافیایی و باندهای تبهکار و به ویژه گروه های تروریستی، از وضعیت پناهندگان، زنگ خطری برای منطقه و به ویژه کشورهای مقصد است.
وزیر کشور اظهار داشت: انتظار می رود جامعه بین المللی و به ویژه کشورهای در معرض مهاجرت و پناه جو به راه حل هایی چون کمک به کشور مبدأ برای ایجاد ثبات و امنیت و تامین معیشت با هدف بازگشت پناهجویان و عدم تداوم مهاجرت، کمک به کشورهای میزبان به منظور تامین بخشی از هزینه های مترتب، کمک به کشورهای در مسیر مهاجرت به منظور جلوگیری از مهاجرت های غیر قانونی و جلوگیری از بی ثباتی در کشورها بصورت اساسی با هدف کاهش پناهجویان در جهان توجه ویژه ای کنند.
در ادامه مراسم، مهدی محمودی مدیر کل امور اتباع و مهاجرین وزارت کشور گفت: مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۲۰۰۰ میلادی روز ۲۰ ژوئن را به عنوان روز جهانی پناهنده معرفی کرد، این روز روزی است که کمیساریای عالی پناهندگان تلاش می‌کند یادآوری کند که میلیون ها فرد پناهنده که مجبور به ترک خانه خود شده اند با چه مشکلاتی مواجه هستند.
وی ادامه داد: این رویداد فرهنگی یادآور آن است که تمامی انسان‌ها برای میلیون‌ها پناهنده که مجبور به ترک خانه اشان شده‌اند نباید از کوششی دریغ کنند.
مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور خاطرنشان کرد: امسال این رویداد همزمان با چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران، علاوه بر تهران در چند استان دیگر برگزار می‌شود.
محمودی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مبنی محروم نشدن کودکان افغان از تحصیل، یادآور شد: سخنان رهبری حجت را بر ما تمام کرد بطوریکه در موضوع سوادآموزی پناهندگان قدم‌های مثبتی برداشته شده است.
وی عنوان داشت: پیامدهای جابجایی‌های گسترده مهاجران فراتر از مرزهای بین‌المللی و حل آن از توان یک کشور خالی و در گرو همکاری کشورهای مبدا و میزبان است. ایران با توجه به شرایط جنگ و بازسازی و اکنون که در تحریم قرار دارد به ارائه خدمات پرداخته است.
مدیر کل امور اتباع و مهاجرین وزارت کشور بیان داشت: در این چارچوب وزارت کشور با کمک دستگاه‌ها و موسسات و نهادها برای رفع نیازهای پناهندگان در بخش‌های آموزشی، بهداشتی و معیشتی محورهای در نظر گرفته است.
محمودی خاطرنشان کرد: امروزه جمعیت قابل توجهی از پناهندگان در ایران زندگی می کنند که طبق آمار یک میلیون نفر جزو طرح آمایش و جزو اتباع مجاز هستند. ۹۷ درصد در شهرها و ۳ درصد ساکن مهمان‌شهرها و ۳۰ درصد جزو قشر آسیب پذیر هستند. صدور پروانه و حرفه‌آموزی کار جزو برنامه‌هایی به پناهندگان داریم.
وی افزود: در موضوع بهداشت و بیمه سلامت، ۹۲ هزار تن تحت پوشش بیمه هستند و سالانه این خدمات به آنها ارائه می‌شود. نیمی از آنها بیماری خاص دارند که توسط سازمان های بین المللی، خیرین و سازمان های مردم نهاد و دولت نسبت به درمان آنها اقدام می‌شود. امسال هم در کنار طرح آمایش، طرح پیشگیری از بیماری‌های واگیردار را نیز شروع کرده‌ایم و این را به سراسر کشور تعمیم خواهیم داد.
مدیر کل امور اتباع و مهاجرین وزارت کشور اظهار داشت: در راستای حرفه‌آموزی افراد در طرح آمایش به شکل خوداظهاری برمبنای نیاز تا بازار کار متناسب با آنها ارائه شود. در یکسال گذشته ۲۰ مدرسه در کشور ساخته یا بازسازی می شود.
وی افزود: ۱۳۰ هزار نفر از اتباع فاقد مجوز اقامتی که فرزاندشان در سن تحصیل هستند را تحت پوشش قرار دادیم و در مجموع ۵۰۰ هزار نفر از مهاجران قانونی و غیرقانونی را در مدارس کشور پوشش داده‌ایم اما این دلیلی برای حضور غیرمجاز در ایران نیست.
مدیر کل امور اتباع و مهاجرین وزارت کشور گفت: هم اکنون سرانه تحصیلی هزینه هر دانش‌آموز در مقاطع ابتدایی تا متوسطه سه میلیون تومان است و برای دانشجویان در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد این مبلغ به چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می رسد، هزینه سوادآموزی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، سرانه هزینه بهداشت و درمان یک میلیون تومان، سرانه هزینه مهارت‌های فنی و حرفه‌ای ۲ میلیون و ۲۰۰ تومان است.
*آمار جهانی پناهندگان ۲ برابر شده است
ایو فریسن نماینده کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در ایران گفت: تا آخر سال ۲۰۱۸ شمار پناهندگان بیش از ۷۰ میلیون نفر است که این تعداد بیشترین آمار طی بیست سال اخیر یعنی ۲ برابر است و ۸۰ درصد پناهندگان در کشورهای همسایه به عنوان میهمان به سر می برند.
وی افزود: ایران و پاکستان به شکل تاریخی در چهار دهه گذشته بیشترین میزبانی را داشته اند.
فریسن یادآور شد: در مجمع جهانی پناهندگان که در آذرماه برگزار می شود حمایت های بین المللی در جهت اقدامات بشردوستانه ایران را بسیج می کنیم تا اقدامات ایران در چهار دهه گذشته جلوه گر شود.