مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: در نشست سه جانبه همکاری‌های حمل و نقل بین ایران، عراق و سوریه توسعه حمل و نقل ریلی، افزایش ترانزیت، توسعه صادرات و واردات و نحوه اتصال راه آهن شلمچه به بصره مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از وزارت راه و شهرسازی سعید رسولی در نشست سه جانبه همکاری های حمل و نقل بین ایران، عراق و سوریه افزود: در این نشست یک سند جامع سه جانبه در حوزه حمل و نقل ریلی بین سه کشور ارائه شده است که اهم محورهای این سند در حوزه توسعه حمل و نقل ریلی خواهد بود تا بتوانیم با اتصال راه آهن شلمچه به بصره حلقه مفقوده اتصال خطوط ریلی بین سه کشور توسط ایران، عراق و سوریه کامل کنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: بسیار خوشحالیم که امروز شاهد برگزاری این نشست سه جانبه در تهران هستیم تا با بررسی مسائل حمل و نقل موجود بین این سه کشور بتوانیم در توسعه شقوق مختلف حمل و نقل به توافق جامع دست پیدا کنیم.
رسولی تاکید کرد: بدون شک راه آهن نماد و کلید واژه توسعه هر کشوری است و ایمنی و آسایش نیز برند راه‌آهن است به همین دلیل توسعه حمل و نقل ریلی همواره مورد توجه دولت‌ها قرار می‌گیرد
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: ایران، سوریه و عراق سه کشور همسایه مهم منطقه هستند و تاکنون همکاری‌های خوبی را بین این سه کشور شاهد بوده ایم و امیدواریم در این نشست سه جانبه همکاری‌های حمل و نقل بتوانیم توافقنامه‌های خود را در این زمینه عملیاتی کنیم.
رسولی با بیان اینکه هر سه کشور اراده جدی برای توسعه همکاری‌های حمل و نقلی دارند، اظهار داشت: اتصال ریلی و برقراری کریدورهای ترانزیتی بین سه کشور، خواسته مقامات عالی رتبه و ملت‌های ایران، سوریه و عراق است و این مسئولیت ما را در این زمینه به عنوان متولیان حمل ونقل ریلی بسیار سنگین کرده است .
رسولی افزود:مقام معظم رهبری بر توسعه حمل و نقل ریلی تاکید زیادی دارند، به همین منظور راه آهن جمهوری اسلامی ایران توسعه کریدورهای ترانزیتی با کشورهای همسایه را در دستور کار خود قرار داده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت سه کشور در حوزه مسافری به علت وجود عتبات متبرکه در این کشورها می‌توانند همکاری‌های خود را بیش از پیش توسعه دهند و همکاری‌های ترانزیتی نیز در این زمینه می‌تواند در توسعه همکاری‌های ریلی در حوزه بار بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
رسولی تاکید کرد: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون، جمهوری اسلامی ایران تحت تحریم‌های ظالمانه استعمارگران به ویژه آمریکایی‌ها قرار دارند، اما با وجود تحریم‌های شدید ما مقابله با تحریم‌ها را به خوبی پشت سر گذاشته‌ و به پیشرفت‌های خوبی دست پیدا کرده‌ایم و به حول قوه الهی شاهد شکست دشمنان در زمینه تحریم‌های ظالمانه خواهیم بود.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: دومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت حمل و نقل ریلی ایران ماه گذشته برگزار شد و ما شاهد پیشرفتهای خوبی در حوزه تولید تجهیزات و صنایع وابسته بودیم و این نوید را می‌دهیم که در این زمینه ایران می‌تواند صدور خدمات فنی و مهندسی در این حوزه به دو کشور عراق و سوریه اغاز کند.
رسولی اظهار داشت: توسعه مهارت‌ها، انتقال دانش فنی و حضور در سمینار های بین‌المللی در حوزه حمل و نقل ریلی می‌تواند در توسعه همکاری‌های حمل و نقل بین سه کشور مورد توجه جدی قرار گیرد و در صورت نیاز دو کشور عراق و سوریه ایران می‌تواند صدور خدمات فنی و مهندسی را به این دو کشور دوست و همسایه در دستور کار خود قرار دهد.
وی اظهار داشت: در نشست سه جانبه همکاری‌های حمل و نقل بین ایران، عراق و سوریه برخی از مسائل می‌تواند به صورت دو جانبه بین ایران و عراق و یا ایران و سوریه مورد بررسی قرار گیرد.
رسولی یاداور شد : هدف بزرگ ما در این نشست اتصال راه اهن بین شلمچه و بصره است و این نشان می دهد ما در استانه یک تصمیم مهم و بزرگی در این زمینه هستیم و این پروژه بزرگ مرزی است که قرار است توسط بنیاد مستضعفان این پروژه تکمیل شود و راه اهن به هنوان بهره بردار با سابقه بیش از ۹۰ سال اجرای این پروژه را تضمین می کند تا با همکاری شرکت ساخت و راه اهن این پروژه بزرگ با سرعت بیشتری عملیاتی و اجرایی شود.
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی بیان کرد: ما امادگی داریم هرگونه اطلاعات مورد نیاز را در این زمینه و بنیاد مستضعفان در اختیار طرف عراقی قرار دهیم و خوزستان به عنوان مرکز تولید فولاد و مرکز کشاورزی ایران با اتصال خط اهن به بنادر جنوبی زمینه اتصال بندر امام به بندر لاذقیه فراهم می‌شود.
رسولی گفت: شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل در دو سال گذشته چهار استان کشور را به خطوط ریلی ایران متصل کرده و بنیاد مستضعفان نیز تاکنون پروژه‌های بزرگ عمرانی را در کشور انجام داده است.