رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اعلام این مطلب که ویرایش چهارم پیوست ششم استاندارد ۲۸۰۰ با یافته‌های دو زلزله بجنورد و کرمانشاه اصلاح و ابلاغ شده است، گفت: با اجرایی شدن این پیوست شاهد خواهیم بود که اگر در نقطه ای از کشور با زلزله مواجه شویم این خسارات بسیار کم شوند و عملا ساختمان ها دچار مشکل نشوند و غیرقابل سکونت نباشند.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمد شکرچی‌زاده در توضیح استاندارد ۲۸۰۰ و پیشینه آن گفت: اصلاح ویرایش چهارم پیوست ششم استاندارد ۲۸۰۰ به دهه ۵۰ برمی‌گردد که آیین‌نامه ۵۱۹ برای طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله موجود بود. این آیین‌نامه بعدها تغییراتی می‌کند و در سال ۶۶، استاندارد ۲۸۰۰ توسط مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن تدوین می‌شود.
رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه در آذر ۷۸ تدوین استاندارد ۲۸۰۰ و آیین‌نامه طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله از طرف هیات دولت به مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن وقت گذاشته می‌شود، تصریح کرد: وظیفه تدوین و انتشار اصلاحات استاندارد ۲۸۰۰ به موجب تصمیم هیات دولت برعهده مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی است.
شکرچی‌زاده توضیح داد: از سال ۷۸ آیین‌نامه طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله، ویرایش‌های مختلفی کرد که آخرین ویرایش مربوط به سال ۹۴ است که از همان زمان نیز لازم الاجراست.
وی با بیان اینکه آیین‌نامه ۲۸۰۰ مستقل از مقررات ملی و کنترل ساختمان است، تصریح کرد: تدوین آیین نامه ۲۸۰۰ برعهده مرکز تحقیقات است که پیوست‌های مختلفی دارد و پیوست اصلاح شده مربوط به اجزای غیرسازه‌ای است.
رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در بیان دلایل اصلاح پیوست ششم آیین نامه ۲۸۰۰ (طراحی ساختمان ها در برابر زلزله) توضیح داد: در زلزله‌های مختلف و مشخصا در زلزله بجنورد که در اردیبهشت ۹۶ با بزرگای ۵.۷ اتفاق افتاد، متوجه شدیم که تجدیدنظر در آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های ما برای اجزای غیرسازه ای و میان قاب ها ضرورت دارد. به همین دلیل بر اساس یافته هایی که از زلزله بجنورد به دست آمد در همان سال نتایج تحقیقات زلزله در گزارشی آماده و استان های مختلف ارسال شد که در آنها توضیحاتی مبسوط در خصوص میان قاب ها وجود داشت. اما این فایل و تحقیقاتی که انجام و نتایجی که اخذ شده بود، لازم الاجرا نبودند.
استاد دانشگاه تهران ادامه داد: بعد از زلزله سرپل ذهاب، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بیشتر متوجه این موضوع شد که اغلب تخریب ها به دلیل این بودند که اتصالات دیوارها و میان قاب ها، اتصالات قابل قبولی نیستند و نیاز است که در مورد آنها و اجرای آنها تجدیدنظر اساسی صورت بگیرد.
شکرچی‌زاده افزود: همکاران مرکز به همراه کارشناسان ۲۸۰۰ مشغول به کار شدند و پیش‌نویس یک پیوست اجزای غیرسازه‌ای را تنظیم کردند که در کمیته‌های ۲۸۰۰ تصویب شد. بعد از آن برای ابلاغ به وزارتخانه فرستاده شد.
به گفته وی، در وزارتخانه در معاونت مسکن و ساختمان نقطه نظراتی راجع به آنچه که توسط مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تهیه شد وجود داشت، این بود که همکاران ما در معاونت مسکن و ساختمان کمک کردند تا کیفیت این کار بالا برود و به ویژه برای اجرایی و عملیاتی بودن توضیحاتی که داده شد وضعیت مناسب تری پیدا کند.
شکرچی‌زاده توضیح داد: خوشبختانه با همکاری نزدیک معاونت مسکن و ساختمان، کار کیفیت مناسب تری پیدا کرد و مراحل آن طی شد و پیوست به وسیله وزیر راه و شهرسازی به وزارت کشور، سازمان های نظام مهندسی و سازمان های نظام کاردانی ابلاغ شد.
وی تصریح کرد: بنابراین آنچه که امروز ابلاغ شده و لازم الاجراست پیوست اجزای غیرسازه ای ویرایش چهارم استاندارد ۲۸۰۰ است که مسئولیت آن برعهده مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی است و امیدواریم با تاکیدی که مسئولان وزارتخانه از جمله معاون مسکن و ساختمان دارند، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بتواند زمینه اجرایی شدن آن را فراهم کند.
رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزاری دوره‌های آموزشی را برای عملیاتی کردن این اصلاحیه ضروری دانست و گفت: ضرورت دارد تا دوره های آموزشی در این خصوص برگزار شود و با برگزاری دوره های آموزشی، مهندسان و دست اندرکاران با جزییاتی که در پیوست آمده، اشنا شوند و بتوانیم روند اجرایی شدن این دستورالعمل را تسریع بدهیم.
وی افزود: ساختمان‌هایی که بدون در نظر گرفتن موارد تهیه شده در ویرایش چهارم پیوست استاندارد ۲۸۰۰، اجرا شوند آسیب پذیری فراوان دارند به همین دلیل برگزاری دوره و توضیح بیشتر در این مورد، ضرورت دارد. در عین حال، تجربه نشان داده است که با تخریب اجزای غیرسازه ای در حوادث طبیعی همچون زلزله اگرچه آسیب جانی چندانی وجود ندارد، اما ساختمان ها غیرقابل سکونت می‌شوند. به جهت اینکه سازه های ساختمان از بین می روند و در نما و دیوارهای پیرامونی دچار مشکل می شوند در صورتیکه اسکلت سازه ای سرپاست. بسیاری از ساختمان هایی که در زلزله سرپل ذهاب داشتیم سازه هایشان مشکلی نداشتند اما دیوارها دچار آسیب شدند.
وی تصریح کرد: با اجرایی شدن این پیوست شاهد خواهیم بود که اگر در نقطه ای از کشور با زلزله مواجه شویم این خسارات بسیار کم شوند و عملا ساختمان ها دچار مشکل نشوند و غیرقابل سکونت نباشند.