رییس مجلس شورای اسلامی مشکل آمریکا در منطقه را بدفهمی و ناتوانی آنها از درک فرهنگ و تمدن ایران دانست و گفت: آنها تصور می کنند اگر چهار تا ناو به منطقه بیاورند می توانند کشوری را تسلیم کنند.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از  ایرنا «علی لاریجانی » امروز سه شنبه در این بزرگداشت سالروز فاجعه حمله ناو آمریکایی وینسنس به هواپیمای مسافربری ایران با اشاره به جنایت‌های آمریکا در ایران از جمله کودتای ۲۸ مرداد، تلاش برای شکست نهضت امام خمینی، حمله صدام به ایران و حمله به هواپیمای مسافربری هما در خلیج فارس، تاکید کرد ملت ایران این وقایع را فراموش نکرده است. ایرانیان برخلاف تصور آمریکایی‌ها زمانی که احساس خطر کنند همراه، همدست و همبسته خواهند شد.
وی افزود: ایرانیان در طول تاریخ با اراده مستحکم در مقابل دشمنان خارجی ایستادگی کرده‌اند. ایرانیان چه کرد، چه عرب، چه ترکمن و چه سایر قومیت‌ها همیشه می‌گویند ما اول ایرانی هستیم و این احساس ریشه در تاریخ گسترده و تمدن بزرگ ایران دارد.
رئیس قوه مقننه خاطرنشان کرد: یکی از اشتباهاتی که آنها از ایران دارند این است که ملت ایران را نمی‌شناسند، منطقه را نمی‌شناسند، در عراق هم اشتباه کردند. فکر کردند اگر لشکر زمینی در عراق بیاورند مردم تسلیم آنها می‌شوند. آیا این گونه شد؟
وی ادامه داد: البته شما صدام ضعیف شده را توانستید از بین ببرید اما بعد آمدید گفتید ما یک والی می‌گذاریم در عراق، بعد قانون اساسی را خودتان نوشتید و گفتید که وزرا را ما مشخص می‌کنیم، آیا موفق شدید؟ نشدید چرا که یک رهبر دینی به نام آیت الله سیستانی در عراق بود که گفت ملت عراق باید قانون اساسی را بنویسد نه شما؟ ملت عراق باید دولت را تشکیل دهند نه شما؟ که شما هم مجبور شدید گام به گام اینها را بپذیرید و بعد در عراق ماندید.
لاریجانی اضافه کرد: خودشان می‌گویند ما در عراق بیش از ۵ هزار کشته دادیم، آقای ترامپ هم می‌گوید ما ۷ هزار تریلیون در این جنگ خرج کردیم و جنگ مشابه آن در افغانستان.
وی گفت: بعد مجبور شدید با این میزان کشته و البته خسارات زیادی که به کشور عراق آوردید که گفته می‌شود آمار آن یک میلیون نفر کشته و زخمی در عراق است، این کشور را ترک کردید و بغضی در دل مردم عراق نسبت به خود ایجاد کردید. شما موفق نشدید که آنجا را یک ایالت مستقل خودتان بکنید چون مردم عراق را نمی‌شناختید.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: مشکل آمریکایی‌ها این است که خاورمیانه را نمی‌شناسند به خصوص اینکه مردم ایران را نمی‌شناسند.تصور می‌کنند اگر ۴ تا ناو در منطقه بیاورند می‌توانند کشوری را تسلیم کنند.
لاریجانی تاکید کرد: در طول تاریخ ایرانی‌ها نشان دادند که اراده مستحکمی در مقابل بیگانگان دارند و یک همبستگی ملی دارند که این افتخار آفرین است که اول می‌گوید من ایرانی هستم بعد کرد، یا یک عرب در خوزستان می‌گوید من اول ایرانی هستم بعد عرب. این بر می‌گردد به آن ریشه تاریخی گسترده وسابقه بزرگ تمدنی که آنها این را درک نمی‌کنند.

کشورهای همسایه می‌دانند اگر وارد ائتلاف شوند باید هزینه آن را بدهند
رئیس قوه مقننه با اشاره به تحریم‌هایی که آمریکا طی یک سال ای خر علیه ایران اعمال کرده گفت: امروز هم که در مساله هسته‌ای ایران این گونه تحریم‌های عجیب علیه ملت ایران اعمال کردند رفتار این رئیس جمهور آمریکا را در یک سال گذشته آنالیز کنید چه می‌خواهد بفهماند. ابتدا با گستاخی آمد گفت ملت ایران یک ملت تروریست است و من سخت‌ترین تحریم‌ها را ایجاد می‌کنم. روی میز پرونده نظامی هم هست. با برخی این کشورهای درب و داغون منطقه هم تماس گرفت آنها گفتند ما متحدیم. ما ائتلاف منطقه‌ای علیه ایران ایجاد می‌کنیم.
رئیس مجلس خطاب به ترامپ گفت: نتوانستید این ائتلاف را ایجاد کنید چرا که این کشورها همسایه ما هستند. می‌دانند که اگر وارد ائتلاف شوند باید هزینه آن را بدهند.
وی یادآور شد: این حرف‌ها را زدند و بعد از مدتی تحریم‌ها را انجام دادند و گفتند نفت را صفر می‌کنیم ایران از پا در می‌آید. بعد ورق بعدی را گشودند گفتند ما آماده مذاکره در همه مسائل هستیم.
لاریجانی اضافه کرد: پمپئو اول ۱۲ شرط اعلام کرد. بعد رئیس جمهور گفت بدون پیش شرط. بعد افراد فرستادند. چرا این رفتار را دارند چون تصورشان این بود که وقتی این کار را انجام دادند و تهدیدات را کردند ملت ایران تسلیم می‌شود. این فشار را تحمل نمی‌کنند و داخل ایران را می‌توانند به هم بریزند.

اقدامات‌آمریکا موجب وفاق در ایران شد
بنای وقوی خاطرنشان کرد: البته در ۹۶ هم یک آشفتگی مختصری به وجود آمد که خیلی برایشان گرانبها بود گفتند دیدید ما می‌توانیم شرایط ایران را به هم بریزیم و چون در این قضیه موفق نشدند دنبال راه دیگر رفتند که البته این را هم دروغین است آنها دنبال یک کار دیگر هستند.
رئیس مجلس افزود: تصور آنها این بود که این کار به نتیجه می‌رسد اما چه نتیجه‌ای حاصل شد، تمام افراد صاحب نظر در ایران که گاه نظرات متفاوت داشتند به این نتیجه رسیدند که آمریکا کشور ستمگری است که واقعاً دشمنی می‌کند که این شد مبنای یک وفاق.
وی ادامه داد: اگر جریانات سیاسی مختلف را در ایران مشاهده کنید که گاه ممکن بود در این زمینه نظرات متفاوتی داشته باشد اما امروز امنیت ملی و منافع ملی کشور صیانت آن را همه متحدند که باید در این زمینه پافشاری کنیم.
لاریجانی گفت: ترامپ باید بفهد که وقتی شما با سخن زور با یک ملت متمدن صحبت می‌کنید آنها باهم همبسته تر می‌شوند. اگر این یک کلام را بفهمد خیلی از مشکلاتشان در منطقه حل می‌شود. اما بعید است که این درک را داشته باشد. خود درک این مفاهیم تمدنی یک ظرفیت‌های عقلانی می‌خواهد. مشکل آنها در منطقه این است.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: اگر امروز هم در مساله هسته‌ای هم این طور رفتار پریشان از خود نشان می‌دهند به خاطر عدم شناخت است. اما به نظرم تجربه‌ای که ایرانی‌ها از گذشته دارند به آنها کمک کرده است. آمریکایی‌ها تصور می‌کنند که ایرانی‌ها ۲۸ مرداد یادشان رفته است.
آئین بزرگداشت ۲۹۰ نفر شهدای پرواز هواپیمای ایرباس هواپیمایی هما که در ۱۲ تیرماه سال ۶۷ توسط ناو نظامی وینسنس آمریکا مورد اصابت موشک قرار گرفت، با حضور تنی چند از مقامات کشوری و لشگری و در حضور خانواده‌های شهدای این سانحه در سالن اجتماعات هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) برگزار شد.

ملت ایران ستم‌های آمریکایی‌ها را فراموش نمی‌کند
رئیس مجلس با اشاره به تجربه تاریخی مردم ایران از رفتارهای آمریکایی‌ها گفت: این تجارب به ملت ایران کمک کرده است؛ آمریکایی‌ها تصور می‌کنند ایرانی‌ها ۲۸ مرداد فراموش کرده‌اند، برخی از افراد اگر ۲۸ مرداد ۳۲ را ندیده باشند، اما از پدرانشان شنیده و آموخته‌اند یا در کتاب‌ها خوانده‌اند.
رئیس مجلس افزود: مردم ایران فراموش نمی‌کنند که آمریکایی‌ها چه ستم‌هایی بر ضد ایران انجام داده‌اند؛ آنها یک دولت ملی که بر سرکار بود را با به راه انداختن تظاهرات توسط یک مشت آدم عربده کش از بین بردند، در رسانه‌ها مستندهایی را می‌بینید که آمریکایی‌ها چگونه به افراد پست پول دادند تا یک حکومت ملی را سرنگون کنند و ایران را برای سی و چند سال گرفتار کردند.
وی گفت: ملت ایران رفتار آمریکایی‌ها نسب به امام خمینی (راحل) در دوره انقلاب و اینکه صدام را تحریک کردد تا به ایران حمله کند، و همچنین تحریم‌هایی که از ابتدای انقلاب بر ضد ایران اعمال کرد را فراموش نکرده است. مردم ایران اقدامات آمریکا در کوران پیشرفت‌های هسته‌ای ایران را هم فراموش نکرده‌اند.
لاریجانی یادآور شد: حدود ۲۰ سال پیش زمانی منافقین ماجرایی در مساله هسته‌ای ایجاد کردند و البرادعی به ایران سفر کرد و دقیقاً همان زمانی که مساله سلاح‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی کشف شده بود و افکار جهان اعتراض داشتند و سر وصدا هم ایجاد شده بود که چرا رژیم صهیونیستی قوانین و ضوابط آژانس بین‌المللی اتمی را رعایت نمی‌کند، آمریکایی‌ها ماجرایی بر ضد برنامه‌های هسته‌ای ایران به وجود آوردند تا بر روی فعالیت‌های اتمی رژیم صهیونیستی سر پوش بگذارند
رئیس قوه مقننه بیان کرد: از آن تاریخ عملاً عملیات روانی بر ضد ایران را در صحنه بین المللی آغار کردند و پس از آن تا امروز که تقریباً ۲۰ سال شده است نیز تهدید و فشار ایجاد کرده‌اند.
وی گفت: وقتی جمهوری اسلامی بر مبانی فتوای رهبر معظم انقلاب که مرجع تقلید هستند مبنی بر اینکه تولید نگهداری و استفاده از سلاح هسته‌ای حرام است، اعلام می‌کند نمی‌خواهد سلاح هسته‌ای بسازد؛ آنها باز هم این موضوع را درک نمی‌کنند و رفتارهای آنها قابل تغییر نیست.
رئیس مجلس از اعلام تحریم رهبر معظم انقلاب از سوی رئیس جمهوری آمریکا ابراز تأسف کرد و افزود: مگر رهبر انقلاب ایران چه (اموالی و دارایی‌هایی) دارند که ایشان را تحریم کرده‌اند؛ تحریم رهبر و مرجع تقلید در ایران که میلیون‌ها نفر مقلد دارد عدم فهم و شناخت آمریکا از فرهنگ مردم ایران را نشان می‌دهد بذر نفرت از آنها را در دل میلیون‌ها نفر می‌کارد.

ایستادگی و مقاومت تنها راه مقابله با آمریکا است
لاریجانی گفت: آمریکایی‌ها تهدید و فشار و تحریم را انجام می‌دهند زیرا نمی‌خواهند ایران پیشرفت کند ومی خواهند مانع آن بشوند؛ آنها نمی‌توانند ایران مقتدر را که هشتاد میلیون جمعیت و افراد متخصص دارد، ایرانی که انرژی مناسب دارد و زمینه و ظرفیت پیشرفت و بالندگی دارد، ببینند.
وی با اشاره به اقدامات آمریکا بر ضد کشور چین گفت: آنها در برابر چین هم چون پیشرفت و جهش‌های بزرگ کرده است این اقدامات را انجام می‌دهند تا جلوی چین را هم بگیرند.
رئیس مجلس آمریکا را یک کشور مسئله ساز در صحنه بین المللی دانست و تاکید کرد: تنها راه مقابله با آنها، ایستادگی و مقاومت است؛ باید این همبستگی ملی را حفظ کنیم، روی پای خود بایستیم و باید از ظرفیت‌های کشور استفاده کنیم، البته دوران سختی را می‌گذرانیم، اما طلیعه این دوران سخت، فعال شدن ظرفیت‌های درونی کشور است.

مشکلات هما را حل می‌کنیم
رئیس مجلس با ابراز خرسندی از وقوع تحولات و پیشرفت در طرح‌های وزارت راه و شهرسازی گفت: از اینکه کاپیتان زنگنه که سوابقی در دوران دفاع مقدس دارند برای مدیریت «هما» منصوب شده‌اند بسیار مسرور شدم؛ البته «هما» نیز به دلیل اجرای اصل ۴۴ دوره سختی را گذرانده است باید به این شرکت معتبر برسیم و آن را فعال کنیم تا کارکنان آن با علاقه کار کنند.
وی با تاکید بر ضرورت حل مسائل و مشکلات استخدامی مهندسین پرواز و خلبانان شرکت هما گفت: قرار شد وزیر راه و شهرسازی (محمد اسلامی) ضوابط مورد نیاز برای رفع مشکلات آنها را سریع‌تر تدوین و ارائه کند تا در جلسه سران قوا مطرح و وضعیت آنها را سامان دهی کنیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تلاش خواهیم کرد مشکلات شرکت هما که یک سازمان با سابقه تاریخی خوب در ایران است حل شود و کارکنان با نشاط و روحیه و علاقه بیشتر کار کنند.