وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تبریک دهه کرامت در جلسه مجمع سالانه بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) که صبح امروز در این وزارتخانه برگزار شد، با بیان اینکه انضباط و شفافیت مالی در دو سال اخیر در این بنیاد به خوبی دنبال شده است، گفت: مسیر اولیه این بنیاد با برگزاری جشنواره ها آغاز شد و اکنون هفدهمین جشنواره رضوی را برگزار می کند که دارای فواید و مزایایی است.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی با بیان این مطلب افزود: کمتر جشنواره ای را در کشور سراغ داریم که مانند جشنواره رضوی دارای تنوع موضوعی در حوزه های فرهنگی و هنری مانند شعر، داستان، ترجمه، فیلم، موسیقی، پژوهش، دیجیتال و … باشد. این جشنواره گنجینه ای است که باید مورد توجه بیش از پیش قرار بگیرد.

صالحی تصریح کرد: یکی از دستاوردهای برگزاری این جشنواره گنجینه وسیع موضوعی در قالب های متنوع است. دیگر دستاورد آن گستره جغرافیایی آن است. حرکت و پویشی است که وسعت قابل توجه جغرافیایی را در بر دارد و تمام کشور را در این زمینه فعال کرده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اهمیت بخش بین الملل جشنواره رضوی نیز گفت: این جشنواره در کشورهای مختلف هم ورود کرده و همکاری سازمانی نیز با مجموعه های مختلف کشور داشته است و از این طریق همکاری گسترده دستگاهی ایجاد کرده و ظرفیت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به ظرفیت های دستگاه های همکار متصل کرده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) دارای هیات امنا است اما به دلیل ارتباط با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از برخی ظرفیت های این وزارتخانه بهره می برد، به طوری که معاونت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از مسئولیت های خود را فعالیت در ترویج فرهنگ رضوی می دانند.

صالحی در عین حال تصریح کرد: در کنار این فواید و مزایا دستاوردهای دیگری از جمله شناسایی خادمان رضوی و … نیز وجود داشته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برگزاری ۱۶ دوره از جشنواره رضوی ادامه داد: در این مرحله باید به اکتشاف و بازشناسی آثار ارائه شده در این ۱۶ دوره با توجه به قابلیت عرضه بودن بپردازیم و آثار تولید شده برتر را بازشناسی کنیم.

صالحی تاکید کرد: علاوه بر مرحله تولید انبوه و گستردگی موضوعی و جغرافیایی، جداسازی و بازشناسی آثار کیفی و برتر و تکثیر آن ها و قرار دادن آن ها در گنجینه خود، بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) وارد مرحله سوم می شود که چه چشم اندازی نسبت به مسیر پیش رو باید داشته باشد.

وی تصریح کرد: با این نگاه و با توجه به ظرفیت ۱۷ ساله این بنیاد در برگزاری جشنواره رضوی تصویر چشم انداز ماموریت های آینده بنیاد اقدام ضروری و خوبی است که حمایت از تولید آثار فاخر می تواند یکی از این اقدامات باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان تاکید کرد: با توجه به ضرورت داشتن چشم اندازی از ماموریت های آینده باید برخی از این ماموریت ها متناسب با گام دوم انقلاب و دهه پنجم انقلا ب اسلامی باشد.

در ابتدای این جلسه محمودرضا برازش مدیرعامل بنیاد بین المللی فرهنگی هنری گزارشی از اقدامات و عملکرد این بنیاد در سال ۹۷ ارائه داد.

وی با تاکید بر ضرورت تولید محتوا ادامه داد: از جمله اقدامات این بنیاد در سال ۹۷ ادغام شش جشنواره شعر و تبدیل آن به دو جشنواره شعر با هدف حرکت کیفی تا کمی، تبدیل جشنواره های سالانه هنرهای نمایشی و داستان نویسی و مطبوعات به دوسالانه و حذف جشنواره هایی که منجر به تولید آثار فرهنگی و هنری موثر نمی شد، بوده است.

وی تصریح کرد: در راستای این اقدامات برگزاری۳۲ جشنواره به ۱۵ جشنواره کاهش یافت و در مقابل برای استان هایی که جشنواره های آن ها کاهش یافته، هفته ها و شب های فرهنگی رضوی را پیش بینی کرده ایم.

برازش ادامه داد: حمایت از تولید آثار فاخر فرهنگی، پژوهشی و هنری، تهیه آلبوم آواهای رضوی اقوام ایران، تهیه آلبوم موسیقی با صدای خوانندگان برجسته کشور و … از دیگر اقدامات این بنیاد است.

مدیرعامل بنیاد امام رضا (ع) افزود: از جمله اقدامات امسال نیز حمایت از مناطق محروم و سیل زده، حمایت از شهرهای مرزی، مشارکت با سازمان ها و نهادهای مردمی با هدف مردمی کردن جشن های دهه کرامت، ارائه تسهیلات زیارت برای اهالی فرهنگ و هنر، انضباط و شفافیت مالی و … است.

وی در پایان تاکید کرد: باید به سمت تولید محتوا و اقدامات بنیادی برویم.

در ادامه راحله رودکی مدیرکل بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گزارشی از عملکرد مالی این بنیاد ارائه داد.

وی گفت: این بنیاد شفافیت کامل مالی دارد و در انتشار اسناد پیشتاز است و بر اساس گزارش حسابرسی مستقل، استانداردهای حسابرسی این بنیاد مطلوب ارزیابی شده است.

رودکی تاکید بنیاد بین المللی امام رضا (ع) بر تولید محتواهای فرهنگی و هنری را اقدامی قابل تقدیر عنوان کرد.

در بخش دیگری از این جلسه علی اصغر کاراندیش گفت: هدف از تشکیل این بنیاد این بود که بتواند به عنوان نقش محوری در دستگاه های دولتی در جهت ترویج فرهنگی رضوی در داخل و خارج از کشور اقدام کند.

معاون حقوقی، امور مجلس و استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: دولت های یازدهم و دوازدهم در این زمینه فعالیت گسترده ای انجام داده است و شاهد حضور فعال دانشگاه ها در ترویج فرهنگ رضوی بوده ایم.

کاراندیش تصریح کرد: بیش از ۳۰ دستگاه و نهاد از نظر فکری و اجرایی و ترویج فرهنگ رضوی در جشنواره رضوی فعال هستند و اقدامات خوبی هم انجام داده اند.

در این جلسه برخی از اعضا به ارائه نظرات و پیشنهادها و اقدامات حوزه خود پرداختند.