تفاهم نامه همکاری طرح ملی «استعدادیابی، استعداد پروری، آموزش و توانمندسازی کدنویسی» صبح امروز در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری امضاء شد تا با حمایت نهادهای مختلف دولتی در کنار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم افزایی برای سرمایه گذاری در این حوزه، پرورش استعداد و کارآفرینی نسل آینده ایجاد شود.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تفاهم نامه همکاری «طرح ملی استعدادیابی، استعداد پروری، آموزش و توانمندسازی کدنویسی» صبح امروز میان مهدی محمدی دبیر ستاد توسعه فناوری های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمدرضا زمانی رییس دانشگاه پیام نور، سلیمان پاک سرشت رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای، امیر حسین اسدی رییس شتابدهنده ابر زندگی و پرویز کرمی دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری امضاء شد.
امضای این تفاهم نامه همکاری، هماهنگی و هم افزایی میان نهادهای مشارکت کننده در موضوع «طرح ملی استعدادیابی، استعدادپروری، آموزش و توانمندسازی کدنویسی» را تقویت می کند. همچنین استعدادیابی، آموزش، توانمندسازی در حوزه کدنویسی و حمایت از برگزاری همایش، سمینار و کنفرانس های مورد نیاز برای ارتقای سطح دانش قشر مورد هدف و تسهیل و زمینه سازی حضور کودکان و نوجوانان ایرانی در دوره های علمی و آموزشی از محورهای این تفاهم نامه همکاری است.
همچنین بهره مندی مطلوب از ظرفیت ها، توانایی ها و زیرساخت های علمی، پژوهشی و تخصصی در حوزه کدنویسی از اهدافی است که این تفاهم نامه دنبال می کند. پس با توجه به اهمیت خاص حوزه فضای مجازی در توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور استعداد یابی و پرورش استعداد و مهارت کودکان و نوجوانان در این مسیر حائز اهمیت است که اجرایی سازی این تفاهم نامه می تواند حرکت در این مسیر را هموار کند.
برای اجرایی شدن این طرح ملی سازمان های مختلف دولتی و بخش خصوصی مشارکت دارند تا این طرح که توسعه آن با شتابدهنده «ابر زندگی» است به زودی توانمندسازی حوزه کدنویسی کودک و نوجوان را به همراه داشته باشد. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان آموزش فنی و حرفه ای، دانشگاه پیام نور، مرکز ملی فضای مجازی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان فناوری اطلاعات در کنار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از حامیان این طرح هستند.
در این نشست مهدی محمدی دبیر ستاد توسعه فناوری های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز با بیان اهمیت اجرای این طرح ضمن اشاره به رویدادهای خاص که طی ماه های گذشته انجام شده و در نهایت به همراهی و انجام این طرح ملی رسیده است، استفاده از ظرفیت های مشترک با این طرح ملی را اتفاقی موثر در حوزه کودک و نوجوان دانست.
محمدی با تاکید بر تمرکز در حوزه آموزش و مهارت افزایی کودکان و نوجوانان گفت: آموزش ها و یادگیری در حوزه اقتصاد دیجیتال نیاز به هدفمندسازی دارد ظرفیت های بسیاری در فضای مجازی وجود دارد که بهره گیری از آنها کارآفرینی و اشتغال را توسعه می دهد.
دبیر ستاد توسعه فناوری های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین بیان کرد: استفاده از ظرفیت های دانش آموزی در این طرح اتفاق ملی در سطح کودک و نوجوان است که توانمندسازی حوزه کدنویسی را به دنبال دارد.
همچنین محمدرضا زمانی رییس دانشگاه پیام نور با بیان اینکه ایجاد عدالت آموزشی رسالت اصلی دانشگاه ها است بیان کرد: دانشگاه پیام نور نیز آمادگی دارد تا با هماهنگی سایر سازمان های در این طرح همکاری های لازم را انجام دهد. این طرح در زمینه کشف استعدادهای حوزه کد نویسی می تواند پیشگام باشد.
سلیمان پاک سرشت رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای نیز عنوان کرد: معاونت علمی با این اقدام همگرایی و ابتکار عمل را به دست گرفت تا با اجرا شدن این طرح ملی شاهد رونق فعالیت های این حوزه در آینده و کشف استعدادها باشیم. بنابراین آمادگی لازم برای ایجاد زیرساخت های ضروری برای اجرای این طرح را داریم.
همچنین امیرحسین اسدی مدیر شتابدهنده «ابر زندگی» در این مراسم ابراز کرد: در حال حاضر، کمبودهای دنیا محدود به آب، صلح، انسانیت و آرامش نیست بلکه با کمبود موضوعی با عنوان برنامه‌نویس نیز مواجه هستیم و به نظر هم می‌رسد که با فراگیرتر شدن فناوری‌هایی همچون اینترنت اشیاء یا هوش مصنوعی، این کمبود بیش از این احساس شود.
وی ادامه داد: فعالیت در این حوزه برای کودکان و نوجوانان نیز از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا این قشر آینده سازان این کشور هستند. پس نیاز است در حوزه اقتصاد دیجیتال نیروی انسانی کارآمدی تربیت شود تا نیاز آینده را رفع کنند و ثروت آفرینی برای کشور داشته باشند.
وی همچنین درباره چشم انداز این طرح گفت: تا پایان سال جاری هزار مربی کدنویس با این طرح تربیت می شوند. همچنین در نظر داریم تا سال ۱۳۹۹ تعداد یک میلیون دانش آموز را آموزش دهیم. البته در کنار این موارد استعداد یابی و توانمندسازی حداقل ۳۰۰ تیم کدنویس کودک و نوجوان نیز تا پایان سال ۱۳۹۹ دنبال می شود. یکی از فعالیت های دیگری که دنبال می کنیم برگزاری نخستین المپیاد کدنویسی دارکوب است.
آشناسازی کودکان و نوجوانان با فضای مجازی

پرویز کرمی دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مراسم امضای این تفاهم نامه آشناسازی کودکان و نوجوانان با محیط کدنویسی و دنیای فناوری اطلاعات، ترغیب کودکان به شغل های فناوری اطلاعات و کمک به کسب و کار آینده آنها، توسعه فضای کار تیمی در راستای تولید محصولات ارزشمند، آشناسازی کودکان و نوجوانان با فضای کدنویسی و تولید محصول دیجیتال و شناسایی و جذب کارآفرینان بالقوه یا نوپای آینده را برخی از اهداف اجرای این طرح ملی دانست.
به گفته وی، ایران با توجه به جمعیت جوان در حال حاضر با کمبود برنامه نویس در حوزه IOT یا اینترنت اشیا دارد. در صورتی که حدود ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار کدنویس نیاز جامعه امروز است. باید در این زمینه مربی کودکان و نوجوانان را آموزش دهیم که در این طرح ملی این نکته مهم مورد توجه قرار گرفته است و نخستین بوت کمپ در هفته جاری آغاز به کار می کند. علاوه بر این دور از ذهن نیست که در آینده ای نه چندان دور برنامه نویسی به عنوان درسی اجباری در مدارس ایران تبدیل شود. همان طور که برخی از کشورهای تراز اول دنیا بر آن شده اند تا آموزش برنامه نویسی را همچون درس های ریاضی و علوم در مدارس به صورت اجباری درآورند.
دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین به مزایای یادگیری برنامه نویسی در کودکان و نوجوانان اشاره کرد و گفت: توانایی تفکر انتقادی، آموزش فعالیت گروهی، تقویت اعتماد به نفس، کمک به درک مفاهیم انتزاعی، سخت کوشی و تقویت قدرت استدلال برخی از مزایای آموزش برنامه نویسی است.
کرمی همچنین بیان کرد: دستاورد امضای این تفاهم نامه فعالیتی مشترک میان سازمان های مختلف و بخش خصوصی است که در بستر آن حمایت و هم افزایی آنها از طرح دیده شده است. در حال حاضر نیز دو سایت «دارکوب» و «ویکی وال» که قبلا در ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با شتابدهنده «ابر زندگی» کار آموزش و فرهنگسازی را به عنده داشت. در این حوزه مشغول فعالیت هستند که به زودی فعالیت آنها تقویت می شود. «دارکوب» به عنوان طرح ملی آموزش کدنویسی به کودکان و نوجوان تولید ثروت و ارزش با برنامه نویسی را هدف قرار داده است.
مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری کار اصلی معاونت در این حوزه را فرهنگسازی و حمایت از تسهیل گری شتابدهنده های تخصصی حوزه کودک و نوجوان و مهارت افزایی دانست.