در جلسه امروز هیئت وزیران که به ریاست حجت الاسلام والمسلمین دکتر روحانی رییس جمهوری برگزار شد، وزارت جهاد کشاورزی گزارشی در خصوص اقدامات انجام شده برای مبارزه با ملخ های صحرایی در بیش از ۷۰۰ هزار هکتار از اراضی ۹ استان سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، بوشهر، فارس، خوزستان، کهگیلویه و بویر احمد، خراسان جنوبی و ایلام ارائه کرد.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، هیئت وزیران از زمان بروز این آفت چند ردیف بودجه برای مبارزه با آفات ملخ صحرایی اختصاص داده است.
رئیس جمهور در این جلسه از وزارت جهاد کشاورزی، سازمان حفظ نباتات و استانداران و سایر عواملی که در مقابله با این تهدید تلاش کرده اند، تشکر کرد.
دکتر روحانی خطر هجوم ملخ‌های صحرایی پس از سیل گسترده امسال را خطر بزرگی ذکر کرد که بخش قابل توجهی از سطح زیر کشت و تولید محصولات باغی و زراعی، مراتع، جنگل‌ها و بیشه زار‌ها را در معرض تهدید قرار داده بود و خوشبختانه با عملیات گسترده و به موقع در سطح ۷۳۵ هزار هکتار از اراضی، در سطح ۹ استان با این تهدید مقابله کردند و خسارات وارده را به حداقل کاهش دادند.
* تصویب دو پیشنهاد ارتباطاتی و مخابراتی در هیئت دولت
دولت در ادامه، «ضابطه انصراف دارندگان پروانه ارائه خدمات ارتباطی ثابت از ادامه فعالیت» را تصویب کرد.
هیئت وزیران همچنین مبلغ حق امتیاز و جریمه‌های قانونی جبران عدم انجام تعهدات دارندگان پروانه دفاتر پیشخوان خدمات دولت و بخش عمومی غیردولتی و دفاتر ارتباطات و فناوری اطلاعات (ICT) روستایی را تعیین نمود.
مطابق این تصمیم، مبلغ حق امتیاز لازم برای صدور این پروانه در سال ۱۳۹۸، در کلان‌شهر‌ها ۵۰۰ میلیون ریال، در مراکز سایر استان‏ها به استثنای کلان‌شهر‌ها ۳۰۰ میلیون ریال، در شهر‌های با جمعیت بیش از ۵۰ هزار نفر به استثنای مراکز استان‏ها و کلان‌شهر‌ها ۱۵۰ میلیون ریال، در سایر شهر‌ها ۵۰ میلیون ریال و در روستا‌ها پنج میلیون ریال تعیین می‌شود.
** در ادامه جلسه، هیئت وزیران آیین نامه اجرایی یکی از تبصره های قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور شامل منابع و مصارف هدفمند کردن یارانه ها را مورد بررسی و تصویب قرار داد.