وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: یکی از مهم‌ترین سیاست‌های ایران توسعه همکاری‌های جدی با کشورهای پیرامونی به ویژه شرکای راهبردی در کشورهای همسایه است.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا، «محمد شریعتمداری» امروز (دوشنبه) در دیدار «ریما قادری» وزیر امور اجتماعی و کار سوریه با وی گفت: خرسندیم که در مرحله سازندگی سوریه می‌توانیم در کنار شما باشیم و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌تواند با امکاناتی که در اختیار دارد در این زمینه کمک کند، همانطور که در عراق این کار انجام شد.
وی افزود: امروز در حوزه تأمین اجتماعی وزارت کار بزرگترین نهاد کشور است و کمیته امداد امام خمینی (ره) هم فعالیت گسترده‌ای در حمایت از اقشار مستضعف جامعه برعهده دارد.
وزیر کار اضافه کرد: علاوه بر کمک‌های حمایتی مستقیم، این نهادها دارای امکاناتی برای توانمندسازی جامعه هدف و مددجویان هستند و به این ترتیب به جای اینکه از مستمری ماهیانه بهره مند شوند، خودشان دارای اشتغال مولد پایدار می‌شوند و هم شأن اجتماعی آنها حفظ می‌شود و هم در حوزه فرهنگی توانایی‌های بالاتری پیدا می‌کنند.
وی اظهارداشت: واقعیت اینکه در زمینه فنی و حرفه‌ای جمهوری اسلامی تجربیات ارزشمندی دارد که می‌تواند در جهت ایجاد اشتغال در دوره بازسازی سوریه با تربیت نفرات ماهر و نیروی فنی و حرفه‌ای به امر بازسازی و تربیت نیروی متخصص کمک کند.
شریعتمداری درباره برجام گفت: این روزها که مهلت ۶۰ روزه اتحادیه اروپا به اتمام رسیده و وارد مرحله دوم و جدیدی از مقاومت شده ایم و ادامه همکاریها را در زمینه برجام به مرحله استفاده از توانمندیهای موجود باید به اتمام برسانیم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: مصمم هستیم زیاده خواهی نظام استکبار جهانی را پاسخ محکم و مستدلی بدهیم و در شرایط جدید با دقت و عزم و اراده محکم‌تری مسیر را ادامه دهیم و در عین حال ایران آمادگی دارد برنامه اقدام مشترک در خلال سفر هیات سوری به تهران را امضا کند.
وی پیرامون سه برنامه‌ای که وزیر کار امور اجتماعی سوریه مطرح کرد، افزود: تهران آمادگی کامل دارد که برای ایجاد مرکز آموزش فنی حرفه‌ای در کشور سوریه همکاری کند.
شریعتمداری گفت: موضوع تقویت بنیه روستاها که در دستور کار دولت سوریه قرار دارد، نیز برای تقویت روستاها از طرح‌های خوب محسوب می شود که ایران در این بخش دارای تجربیات خوبی است.
وی افزود: معاونت اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این آمادگی را دارد که تجربیات خود را در اختیار برادران سوری قرار دهد وتوسعه مشاغل خانگی، توانمندسازی کودکان بی سرپرست و بدسرپرست، آموزش افراد جویای کار در محیط واقعی کار طرح‌های جداگانه و در دست اجرا در مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.
این مقام کابینه دوازدهم، یکی از طرح‌های این وزارتخانه را طرح تأمین مالی خرد تضمین شده فعالیت‌های اشتغالزا دانست که در حال حاضر یکی از روش‌های تأمین مالی است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: ایران آماده همکاری همه جانبه با اولویت ۳ موضوع مطرح شده را دارد و به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در همه بخش‌ها با سوریه همکاری خواهیم کرد.
در ادامه دیدار وزیر امور اجتماعی و کار جمهوری عربی سوریه اظهارداشت: نوع نگاه سوریه نسبت به مساله کار و حوزه اجتماعی و حفظ کرامت اعضا و تولید با ایران شباهت دارد و همانطور که برای شما مولد بودن و حفظ جایگاه اجتماعی دو مقوله مهم هستند در سوریه نیز این موضوعات اهمیت بسزایی دارد.
«ریما قادری» اضافه کرد: حوزه اجتماع و بازار کار می‌تواند زمینه نزدیک شدن ملت‌ها را فراهم کند و در سایه روابط استراتژیک و سیاسی ممتاز ایران و سوریه مسؤولیت بزرگی داریم تا تمام ظرفیت‌ها و تجربیات خود را برای تقویت بیش از پیش دو کشور در حوزه مرتبط با کار استفاده کنیم.
وی گفت: امروز سوریه برای اینکه بتواند کار را بهتر انجام دهد نیاز دارد تااز تجربه ایران استفاده کند.