کاردار اسبق ایران در عربستان گفت: عبور هواپیمای وزیر خارجه اسرائیل از آسمان عربستان نماد ارتباط عمیق ریاض و تل‌آویو است.
به گزارش جارچی اخبار «احمد دستمالچیان» کاردار اسبق ایران در عربستان با اشاره به انتشار اخبار مربوط به عبور هواپیمای حامل وزیر خارجه اسرائیل از آسمان عربستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: سفر اخیر «یسرائیل کاتص» وزیرخارجه رژیم صهیونیستی به عربستان و عبور هواپیمای او از حریم هوایی عربستان مجدداً باعث شده تا گمانه‌زنی‌ها در مورد روابط متقابل دو طرف با یکدیگر قوت بگیرد؛ اما باید متوجه بود که همکاری تل‌آویو با کشورهای عربی مربوط به وضعیت کنونی نیست بلکه در گذشته هم به صورت پنهان این روابط وجود داشته است. به عنوان مثال قطر و عمان پس از توافق اسلو دفتر تجاری خود درتل‌آویو را راه‌اندازی کردند و به صورت متقابل، دفاتر تجاری اسرائیل هم در این دو کشور فعال شد. از این منظر بحث ارتباط اسرائیل با اعراب را باید در چارچوب یک پرونده قدیمی مورد تحلیل قرار داد که حالا ابعاد جدید آن رو شده است.
وی ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که تمام هم و غم رژیم صهیونیستی در مورد ارتباط با اعراب را باید در مواجهه با ایران مورد بررسی قرار دهیم. تل‌آویو به صورت رسمی قصد دارد اعراب را به نفع خود و علیه تهران تحریک کند اما مولفه‌های سیاسی خلاف این دیدگاه را به تصویر می‌کشد. از جهتی دیگر به نظرم امتیاز دادن عربستان به اسرائیل فعلاً در خفا و به صورت پنهان انجام می‌شود؛ به گونه‌ای که باید ریاض را لجستیک اسرائیل بدانیم و در قبال آن تل‌آویو پوشش امنیتی عربستان را سرویس‌دهی می‌کند. البته سعودی‌ها در فضای کنونی که درگیر پرونده‌هایی مانند یمن، ایران،‌ منطقه و حتی قتل خاشقجی هستند مایل به علنی کردن این سرویس‌دهی متقابل نیستند اما اسرائیل تمام توان خود را بر علنی شدن این موضوع و ارتباط با اعراب قرار داده است. به عبارتی دیگر قُبح‌شکنی، سناریویی است که تل‌آویو برای پیشبرد اهداف آینده خود آن را در دستور کار قرار داده که خروجی آن می‌تواند برای حاکمان مستقر در خلیج فارس هزینه‌زا باشد.
سفیر پیشین ایران در لبنان با اشاره به شرایط فعلی خاورمیانه گفت: در وضعیت کنونی، منطقه و تحولات آن دو طیف از بازیگران را تجربه می‌کند. طیف اول ایران و محور مقاومت است و طیف دوم، اسرائیل به همراه اعراب هستند. کشورهای عربی منطقه قصد داشتند تا در قبال عادی‌سازی و آشکارسازی روابطشان با اسرائیل کاری کنند که رژیم صهیونیستی ایران را مورد هدف قرار دهد یا حداقل فشار بر آمریکا را تا جایی بالا ببرد که ترامپ مجبور به کنترل همه‌جانبه ایران شود. این موضوع یکی از دلایل اصلی است که باعث می‌شود تطمیع و عادی‌سازی روابط با اعراب برای هر دو طرف مهم جلوه داده شود. به عنوان مثال سفر نتانیاهو به مسقط یا حضور مقام‌های اسرائیل در کنفرانس منامه و در آخر سفر وزیر خارجه اسرائیل به امارات، موضوعاتی است که نشان می‌دهد این روابط تا کجا پیش رفته و تا چه حد برای اسرائیل اهمیت دارد.
دستمالچیان افزود: عربستان سعی دارد تا روابطش با اسرائیل را در چارچوبی تنظیم کند که هیمنه این کشور و ادعای آن مبنی بر رهبری جهان اسلام و دنیای عرب مورد هجمه واقع نشود اما اسرائیل دقیقاً برعکس نگاه سعودی‌ها عمل می‌کند و همواره به دنبال آن است تا این موضوع را علنی کند. طبیعی است که ریاض در وضعیت کنونی که نتوانسته پرونده‌های خود در منطقه را تکمیل کند، به دنبال زدن ایران و محور مقاومت از این طریق خواهد بود و به نظرم باید عبور هواپیمای اسرائیل از حریم هوایی عربستان را نماد ضمنی این ارتباط دانست؛ چراکه نه تنها ابعاد سیاسی آن بلکه جنبه‌های اقتصادی و هژمونیک آن هم بسیار مهم به حساب می‌آید.
وی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از پروژه‌هایی که همچنان در مورد اعراب و اسرائیل مطرح است و دقیقاً بر اساس عادی‌سازی روابط دو طرف مطرح شده، احداث و کشیدن خط راه‌آهن مشترک میان اسرائیل و سایر کشورهای عربی است. قرار بر این است تا خط ریل مذکور از تل‌آویو شروع شود و از کشورهایی مانند اردن، قطر، کویت، عمان، بحرین، امارات و عربستان عبور کند که علاوه بر مسائل اقتصادی و مناسبات تجاری، مسائل نظامی را هم در بر می‌گیرد. این پروژه اخیراً توسط وزیر خارجه اسرائیل مطرح شده که می‌تواند ظرفیت تبادل تجاری طرفیت را بالا ببرد اما در مورد مباحث تسلیحاتی و نظامی می‌تواند به عنوان یک رویداد خطرناک برای منطقه به حساب بیاید. لذا سه محور عبری، عربی و غربی همچنان به دنبال رسمیت بخشیدن به این سناریوها علیه ایران و مخالفان منطقه‌ای خود هستند.