رییس اداره دامپزشکی ایذه گفت: در ماه جاری چند مورد مرگ و میر گاوهای حاشیه تالاب میانگران این شهرستان گزارش شده است که تا کنون دلیل قطعی آن مشخص نیست.
به گزارش جارچی اخبار داریوش ملک احمدی روز یکشنبه در گفت‌و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اوایل ماه جاری چند مورد بیماری در بین گاوهای روستاهای ساکن در حاشیه تالاب میانگران به ما اعلام شد که عمده این مشکلات در روستاهای پرچستان گورویی، پرچستان اورک‌شالو، فارم، قلعه گژدم، خنگ اژدر، میانگران سفلی و راسفند بوده است.
این مقام مسئول تاکید کرد: پس از خبردار شدن از این موضوع کارشناسان سازمانهای دامپزشکی، محیط زیست و مرکز بهداشت به بررسی این موضوع پرداختند و در خصوص این موضوع و احتمالات آن تحقیق کردند.
وی افزود: در مشاهدات اولیه مشخص شد که گاوهایی که به تالاب می‌روند دچار مشکل و درگیر بیماری می‌شوند که برای این منظور اقدام به نمونه برداری جهت بیماریهای ویروسی، باکتریایی و انگلی کردیم که جواب آنها منفی بود.
رییس اداره دامپزشکی ایذه از احتمال بالای مسموم بودن آب تالاب میانگران سخن گفت و ادامه داد: پس از منفی شدت جواب آزمایش باکتری، ویروس و انگل ما به مسمومیت گاوها مشکوک شدیم و بلافاصله هماهنگی‌های لازم با مرکز بهداشت انجام شد که به دهیاران روستاهای هدف اعلام شود که مردم از بردن گاوهای خود به تالاب پرهیز کنند.
ملک احمدی از فرستادن نمونه‌های آب تالاب برای آزمایش سم‌شناسی خبر داد و تصریح کرد: سه آزمایشگاه سم شناسی در شهرهای تهران، شیراز و تبریز وجود دارد که نمونه‌های خود را برای آزمایشگاه شیراز فرستاده‌ایم اما تاکنون جواب آنها مشخص نشده و امیدواریم تا پایان هفته جاری جواب این آزمایش ها مشخص شود.
وی افزود: گزارش های مردمی از کم شدن غیر منتظره تعداد حشرات تالاب میانگران نسبت به سال‌های قبل خبر می‌دهند که این مورد می تواند دلیلی بر سمی بودن تالاب باشد.
ملک احمدی از لزوم پرداخت خسارت به دامداران متضرر در صورت مشخص شدن مقصر این مشکل سخن گفت و اذعان کرد: برای اظهار نظر رسمی در این مورد، منتظر آماده شدن جواب آزمایشات محیط زیست هستیم.
وی گفت: البته در این موضوع به وجود یک نمونه جلبک خاص که باعث این گونه بیماری‌ها می‌شود نیز مشکوک هستیم که تاکنون در تالاب وجود نداشته است.
به گزارش ایرنا در سال های اخیر بحث‌های زیادی پیرامون سرازیر شدن فاضلاب شهری ایذه به این تالاب مطرح شده است.
اکنون با تلف شدن چند رأس گاو از روستاییان ایذه‌ای باید دید چه کسی این مشکل را به گردن می‌گیرد، خانواده‌ای که تمام دارایی خود که یک گاو بوده را از دست داده است باید دست به دامان چه کسی شود؟
تالاب میانگران با حدود ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار مساحت متغیر در بهمن ماه سال ۱۳۸۹ به عنوان پناهگاه حیات وحش میانگران به تائید سازمان حفاظت محیط زیست کشور رسید در شمال غرب خوزستان و در فاصله نیم کیلومتری شهر ایذه واقع شده است.
پوشش گیاهی این تالاب نوعی نی از تیره لوئی و تیره ‎ ،polygonaceaگیاهان مرتعی و نیز انواع یونجه یک ساله و شنبلیله است.
از مهم‌ترین گونه‌های جانوری در تالاب میانگران می‌توان طنجه، آنقوت، اردک نوک‌پهن، سرسبز، خوتکا، فلامینگو، گاو چرانک، لک لک سفید، لک لکچک سیاه، باکلان و حواصیل خاکستری را نام برد.