مدیرکل امور بین الملل شورای روسیه خروج آمریکا از توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ میلادی ایران را که توافقی بین المللی بود، مبنای تنش های منطقه دانست و تاکید کرد کشورها باید برای برون رفت از این تنش ها، تمامی تلاش های خود را بکار گیرند.
به گزارش جارچی اخبار «آندری کورتونوف» که به منظور شرکت در همایشی به پکن سفر کرده است روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آمریکا با خروج از برجام تنش‌ها را افزایش داده و بازگشت تحریم‌ها نیز اوضاع را بدتر کرده است لذا اولین قدم همه طرف ها باید این باشد که از جنگ در منطقه جلوگیری شود.
وی خاطر نشان کرد هرچند می‌دانیم که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا خواستار جنگ با ایران نیست اما نباید اجازه داد تنش‌ها از این بیشتر شود.
این مقام روس تصریح کرد در کنار ترامپ افراد تندروی وجود دارند که می‌کوشند او را به دام جنگ با ایران بیاندازند دنیا باید نسبت به این مساله هوشیار باشد بخصوص اینکه مسائل مرتبط با نفتکش‌ها و حضور نظامی در منطقه بوجود آمده است که باید بیشتر نسبت به این موضوعات هوشیار بود.
تحریم های آمریکا مشکلی را حل نخواهند کرد
مدیرکل امور بین الملل شورای روسیه نسبت به حضور نظامی آمریکا در منطقه و خروج از برجام و تحریم‌های واشنگتن علیه ایران ابراز نگرانی کرد و گفت که تحریم ها و فشارهایی از این دست مشکلی را حل نمی‌کند.
وی گفت راهکارهای فراوانی برای برون رفت از این شرایط وجود دارد از جمله اینکه شاید لازم باشد راه‌هایی برای گفت و گو میان طرفین پیدا شود.
این مقام روس تاکید کرد جنگ یک مصیبت بزرگ برای کل منطقه و جهان است بهتر است دیپلمات‌ها و مقام‌های ارشد برای برون رفت از این شرایط و باز کردن مسیر گفت و گوها تلاش کنند.
کورتونوف اظهار کرد در ایران هم «حسن روحانی» رئیس جمهوری و «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه که یک دیپلمات با تجربه محسوب می‌شود، می‌توانند با دیپلماسی و راهکارهایی مبنی بر ارتباط بیشتر برای کاستن از تنش‌ها، نقش مهمی ایفا کنند.
او البته تصریح کرد آمریکا به دلیل خروج از برجام و بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران، شرایط را به بحران و چالش کشیده و باعث شده است تا راه مذاکرات نیز منحرف شود و حالا باید بر اساس رایزنی و دیپلماسی راهی برای حل و فصل اختلافات پیدا کرد.
وی گفت که مذاکرات مستقیم و میان مقام‌های ارشد میان کشورهای مختلف از جمله خود آمریکا و ایران هم می‌تواند کارساز باشد شرایط در حال حاضر اصلاً مطلوب نیست و کسی نمی‌خواهد این وضعیت بر منطقه حکمفرما باشد و ارتباطات بیشتری برای حل اختلافات لازم است.
کورتونوف اضافه کرد کشورهای دیگر نظیر چین، روسیه و هند هم می‌توانند برای حضور در منطقه و تنگه هرمز و تامین مسایل امنیتی با ایران و عربستان و دیگر کشورهای منطقه همکاری داشته باشند که البته دشوار است اما می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد.
مدیرکل امور بین الملل شورای روسیه درباره کره شمالی نیز تاکید کرد مذاکراتی میان این کشور و آمریکا صورت گرفته است اما به نظر می‌رسد اگر قرار باشد توافقی صورت گیرد باید هر دو طرف اقدام را در برابر اقدام انجام دهند.
وی ادامه داد: اگر قرار است غیراتمی شدن کره شمالی تحقق یابد باید مسائل امنیتی و نگرانی‌های این کشور نیز برطرف شود در کره جنوبی هم رزمایش‌ها باید متوقف شود تا کره شمالی خود را در معرض تهدیدها نبیند.