تجهیز و راه اندازی خانه های ورزش روستایی بدون تردید یکی از اقدام های ماندگار دولت تدبیر و امید است که زمینه های لازم را برای بازی کودکان، رشد و پیشرفت نوجوانان و جوانان را زیر سقف امید تا رسیدن به عرصه های قهرمانی مهیا ساخته است.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا، خانه‌هایی که گرچه مدرن و وسعت آن در سطح سالن‌های شهری نیست اما سرپناه امن برای رشد و اعتلای استعدادهایی است که در روستاها پنهان مانده اند.
هر چند بافت این خانه‌ها نوساز نیست اما همانقدر امید و آرزو را در دل روستاییان ایجاد کرده که بتوانند از همین آشیانه کوچک و ناچیز، سقف رویاهای خود را در مسیر قهرمانی ترسیم کنند.
عدالت دولت تدبیر و امید در عرصه ورزش حالا در روستاها نیز مشاهده می‌شود تا شعار محرومیت زدایی هر اندازه با حداقل‌ها، در اقصی نقاط کشور عملیاتی شود.
دغدغه‌ای که در دهه‌های اخیر هیچ گاه به این شکل اقدام نشد و اندک روستاهایی با زمین‌های خاکی فوتبال، تیرک‌های چوبی و گهگاهی هم یکی دو دست لباس تجهیز شدند.
حالا با ایجاد خانه‌های ورزش روستایی بارقه‌های امید در دل جوانان و نوجوانان مستعد ورزش روستاها زنده شده تا بتوانند همانند شهرنشینان نبوغ خود را در میادین ورزشی برجسته سازند.
از سوی دیگر با راه اندازی این خانه‌ها، زمینه لازم برای احیا و ترویج بازی‌های بومی محلی نیز فراهم شده و اکنون شاهد رونق بازی‌های اصیل ایرانی در دل روستاها به عنوان یکی از مزیت‌های مهم صنعت گردشگری ورزشی هستیم.
بازی‌های بومی در دل خانه‌های ورزشی
رئیس فدراسیون ورزش‌های روستایی و بومی و محلی که روز گذشته برای حضور در چند برنامه ورزشی به همدان سفر کرده بود، با اهمیت شمردن ایجاد خانه‌های ورزش روستایی اظهار داشت: این خانه‌ها نه تنها سرانه ورزش در کشور را افزایش می‌دهد بلکه زمینه ساز ظهور دوباره بازی‌های بومی محلی و نیز توسعه آن در سطح ملی خواهد بود.
غلامرضا جعفری در جمع متولیان ورزش همدان و اعضای هیأت روستایی و بومی محلی این استان اظهار داشت: بیش از یک هزار بازی بومی و محلی در سطح کشور وجود دارد احیای آن به تناسب هر منطقه از راهبردهای وزارت ورزش است و با راه اندازی و تجهیز خانه‌های ورزش روستایی، به نتیجه خوبی رسیده ایم.
وی اضافه کرد: توجه و توسعه ورزش در مناطق کمتر برخوردار نظیر روستاها عاملی مهم در راستای ایجاد عدالت در توزیع سرانه‌های ورزش است، علاوه بر این نیروی جوان و استعدادهای ورزشی بسیاری در روستاهای کشور نهفته است که نیازمند توجه، کشف و پرورش هستند.
جعفری بیان کرد: میدان دادن به این سرمایه‌های انسانی و ورزشی می‌تواند برای کشور افتخارات ارزنده به ارمغان آورد و ضمن اینکه روستاها موتورهای تولید و امنیت غذایی در کشور هستند، وظیفه تقویت سلامت و تندرستی در این مناطق را داریم.
رئیس فدراسیون ورزش‌های روستایی و بومی محلی کشور خاطرنشان کرد: با هماهنگی وزارت ورزش و جوانان در اکثر روستاهایی که به عنوان هدف قرار دارند، خانه ورزش روستایی راه اندازی کرده ایم و هدف از این اقدام برقراری ارتباط منطقی و مدون بین جامعه مخاطب و فدراسیون است.
جعفری بیان کرد: این موضوع با ستاد مواد مخدر کشور و هماهنگی وزارت ورزش مدیریت و برنامه ریزی می‌شود و روستاهایی که شعاع آسیب‌های اجتماعی هستند نیز در اولویت قرار دارند.
تجهیز خانه ورزش در یکصد روستا
مدیرکل ورزش و جوانان همدان نیز با اشاره به اینکه با کمک مجموعه استان یکصد روستا تا هفته دولت صاحب خانه ورزش می‌شوند، گفت: افزایش سرانه ورزش در روستاها حائز اهمیت است.
محسن جهانشیر افزود: مسئولان استان به ویژه استاندار همدان به توسعه ورزش همگانی توجه ویژه دارند و در این میان نیز روستاها به هیچ عنوان فراموش نشده اند.
وی اظهار داشت: روز گذشته ۷۰ روستا در سطح استان صاحب خانه ورزش شدند و تجهیزات ورزشی با کیفیت و متنوع برای آنها ارسال شد.
جهانشیر بیان کرد: همچنین همزمان با تکمیل این خانه‌های ورزش، هفت هزار متر مربع به سرانه ورزش استان افزوده شد.
وی خاطرنشان کرد: افزایش این سرانه ورزشی در حالی است که نیازی به عملیات عمرانی و ساخت و ساز نبود و از حمام‌های قدیمی، ساختمان‌های بدون استفاده، سوله و انبارهای اهدایی روستاییان برای ایجاد این خانه‌های روستایی استفاده شد.
جهانشیر ایجاد خانه‌های روستایی را فرصت طلایی برای توسعه ورزش در عرصه همگانی برشمرد و گفت: تمامی تجهیزات و وسایل این خانه‌ها از تولید داخلی و از استان همدان بوده که این مهم نیز فرهنگ سازی مناسب برای تحقق شعار سال «رونق تولید» است.
وی یادآور شد: سعی داریم با کمک مجموعه استان یکصد روستای دیگر را تا هفته دولت صاحب خانه ورزش کنیم که دستاورد مهمی برای توسعه ورزش روستایی به شمار می‌رود.
خانه‌های ورزش راهکار مناسب در ارتقا سلامت روستاییان
معاون سیاسی و امنیتی استاندار همدان ایجاد خانه‌های ورزش را راهکاری بسیار مناسب برای ارتقا سطح سلامت روستاییان می‌داند.
مصطفی آزادبخت افزود: امروزه توسعه ورزش در مناطق روستایی یک ضرورت به شمار می‌رود و تجهیز خانه‌های ورزش می‌تواند ما را در رسیدن به این مهم و نیز تشویق و ترغیب روستاییان به امر ورزش یاری دهد.
وی اضافه کرد: گسترش موفقیت‌های مقوله ورزش در بعد همگانی می‌تواند متضمن سلامتی جامعه شود و دستاوردهای ورزش در بعد قهرمانی، پویایی و عزت نفس ملی را افزایش می‌دهد.
آزادبخت اقدام دستگاه ورزش استان در تجهیز خانه‌های ورزش روستایی را مورد تمجید قرار داد و اظهار داشت: ورزش می‌تواند یکی از مهمترین پایگاه‌های توسعه اقتصادی و پیشرفت اجتماعی باشد.
تجهیز ۱۱۸ روستا به خانه ورزش
رئیس هیأت ورزش روستایی و بازی‌های بومی همدان نیز گفت: تاکنون ۱۱۸ روستا به خانه ورزش تجهیز شده اند.
مهرداد نادری فر افزود: خانه‌های ورزش روستایی در مکان‌های بدون استفاده شامل مدارس، حمام‌های قدیمی و متروکه، سوله‌ها و انبارهای واقع در روستاها راه اندازی می‌شوند.
وی اضافه کرد: راه‌اندازی خانه‌های ورزش طرحی است که در شورای آموزش و پرورش استان همدان به تصویب رسید و به اجرا گذاشته شد.
نادری فر با اشاره به تجهیز ۷۰ روستا در روز گذشته به خانه ورزش گفت: این خانه‌ها در مجموع به متراژ ۲ هزار و ۶۰۰ متر مربع با امکاناتی همچون تاتامی ورزش‌های رزمی، ۵۰ عدد میز پینگ پنگ، ۵۰ دستگاه فوتبال دستی، کیسه بوکس، دارت، توپ و تشک کشتی تجهیز شد.