توافق‌نامه دو جانبه همکاری میان اتحادیه کارگران استان شاندونگ چین و خانه کارگر تبریز امضا شد.
به گزارش جارچی اخبار ، دبیر اجرایی خانه کارگر آذربایجان شرقی در نشست مشترک با هیأت کارگری چین و امضا این توافق‌نامه گفت: این توافق‌نامه در جهت پیشرفت جامع کارگری و توسعه اقتصادی در پنج بند امضا شد که مهمترین رکن آن حمایت از حقوق کارگران است.
کریم صادق زاده تبریزی بابیان اینکه ۶۸۰ هزار نفر در آذربایجان‌شرقی بیمه شده اصلی هستند که ۴۸۸ هزار بیمه شده در تبریز ساکن می‌باشند اظهار داشت: ۱۸۷ هزار بازنشسته کارگری نیز در آذربایجان‌شرقی داریم این آمار ها خود نشان می دهد آذربایجان شرقی و تبریز یک منطقه صنعتی در کشور است
وی با اشاره به ابعاد مختلف این تفاهم نامه که در ۵ ماده تدوین شده است گفت: این توافق‌نامه در جهت پیشرفت جامع کارگری و توسعه اقتصادی تدوین شده که مهمترین رکن آن حمایت از حقوق کارگران است.
صادق زاده با بیان اینکه روابط با تشکل‌های کارگری چینی موجب توسعه روابط بین‌الملل و تعاملات جهانی می‌شود. ادامه داد: چین یکی از مهمترین قدرت‌های جهان است که نقش تعیین‌کننده در مبادلات اقتصادی و روابط سیاسی جهان دارد و تا سال ۲۰۵۰ میلادی تبدیل به اقتصاد اول دنیا می‌شود.
وی خاطرنشان کرد بر اساس این توافق‌نامه ، هر ۲ سال یکبار هیأت‌های کارگری بین آذربایجان‌شرقی و شاندونگ چین مبادله می‌شودو روابط کار، حقوق بنیادین و بهداشت ایمنی کار از دیگر بندهای همکاری در موافقت نامه است.
رئیس هیأت کارگری و نایب رئیس اتحادیه کارگران استان شاندونگ چین نیز در این نشست گفت: با توجه به شرایط اقتصادی جهان و چالش‌های پیش روی کارگران این توافق نامه به امضا رسید.
جاینگ شیبائو (Jaing Shibao) اظهار داشت: تبادل هیأت‌های کارگری، تبادل تجربیات کاری، روابط کار، حقوق بنیادین و بهداشت ایمنی کار از جمله مفاد این توافق نامه ۲ جانبه است.
وی همچنین در نشست ۲ جانبه هیأت‌های کارگری چین و ایران گفت: استان شاندونگ یکی از استان‌های بزرگ صنعتی جمهوری خلق چین است که ۱۰۰ میلیون نفر جمعیت دارد و صنایع بسیاری در آن فعالیت می‌کنند و کشاورزی در این استان از جایگاه ویژه ای در چین برخوردار است.
شیبائو ادامه داد: ۱۳۷ تشکل کارگری با ۱۹ میلیون و ۲۰۰ هزار عضو در استان شاندونگ فعال هستند و تلاش می‌کنیم چالش‌های کارگری ۲ طرف را با تکیه بر این ظرفیت‌ها برطرف کنیم.
وی همچنین یادآور شد: با ایالات متحده آمریکا چالش فراوانی داریم زیرا بر ضد اقتصاد چین تلاش می‌کند و دخالت‌های مختلفی را تاکنون داشته است اما روابط خوبی با ایران داریم و تلاش می‌کنیم این روابط توسعه یابد.
فرماندار تبریز نیز در این نشست گفت: تبریز یکی از امن‌ترین و با ظرفیت‌ترین شهرهای ایران است که امنیت پایدار یکی از شاخص‌های مهم آن است.
بهروز مهدوی با بیان اینکه زمینه‌های مختلف همکاری بین کشورهای چین و ایران وجود دارد، افزود: از تعاملات و همکاری‌ها با تشکل‌های چینی استقبال می‌کنیم.
محمد حمزه‌ای مدیر امور بین الملل خانه کارگر کشور نیز در این نشست گفت: اقدامات امپریالیسم آمریکا همیشه علیه کارگران بوده طوری که با ایجاد مشکلات اقتصادی در سطح جهان از جمله پایین آوردن دستمزدها، ایجاد خلل در کرامت انسانی، ایجاد مشکل در بهداشت ایمنی کار و پایین آوردن ضریب اشتغال پایدار به جامعه کارگری و اقتصادی دنیا لطمه می‌زند.
رئیس شورای اسلامی کلانشهر تبریز نیز در این نشست گفت: همکاری ملت‌ها و دولت‌های آسیایی به خصوص ایران و چین از تمامیت خواهی کشورهایی مثل آمریکا می‌کاهد و روابط خوبی بر اساس احترام متقابل را شکل می‌دهد.
شکور اکبر نژاد افزود: زمینه همکاری‌های زیادی بین ایران و چین وجود دارد که محیط زیست، پسماندها، نوآوری‌ها و انرژی‌های نو می‌تواند نمونه‌ای از این همکاری‌ها باشد.
مدیرکل کار و امور اجتماعی آذربایجان‌شرقی نیز با اشاره به اینکه جا برای ارتقا روابط بیشتر با چین وجود دارد، گفت: پیشرفت چین در چند سال گذشته در بخش‌های مختلف به خصوص کشاورزی قابل توجه و موجب خرسندی است.
میراحد حسینی با بیان اینکه چین در مقاطع مختلف دوران جنگ تحمیلی و تحریم‌های ظالمانه آمریکا در کنار ایران بوده که موجب تقدیر است، گفت: اکنون نیز با وجود ۵۸۰ تشکل کارگری در آذربایجان شرقی امکان همکاری با تشکل‌های کارگری چین فراهم است.
وی ادامه داد: بیشترین کارگران شاغل در آذربایجان‌شرقی چینی هستند و بیشترین حجم سرمایه گذاری در تبریز نیز مربوط به شرکت‌های چین است.
سونیا اندیش نایب رئیس شورای اسلامی کلانشهر تبریز نیز استقرار بیشتر مجامع کارگری را در بهره‌گیری از تجربیات بین‌المللی و توسعه عدالت اجتماعی دانست و افزود: این روابط موجب توسعه سیاسی، اقتصادی و توسعه پایدار می‌شود.
ناصر چمنی، عضو شورایعالی کار کشور نیز در این نشست گفت: در کشور ایران تعیین میزان دستمزد و حقوق بصورت سه جانبه و با توافق نمایدگان کارگران، کارفرمایان و دولت صورت می گیرد.
وی ادامه داد: تحریم های ظالمانه امریکا بخش صنعتی کشور مارا نشانه گرفته است و ما کارگران با تمام توان این تحریم ها را به فرصت تبدیل کرده و اجازه نخواهیم داد که چرخ های صنعتی کشور از چرخیدن بایستند.
چمنی همچنین گفت: خوشبختانه توانسته ایم با همت و تلاش کارگران چرخ صنعت را همواره با تمام قدرت به حرکت در بیاوریم.
هیئت بلند پایه کارگری کشور چین به ریاست گنگ آنگ دونگ معاون اتحادیه کارگران کشور جین به همراه یو آن زنگ وی رییس اتحادیه صنایع سبک و نساجی، جیانگ شیبائو مدیر کمیته مالی اتحادیه، وانگ شی مدیر حسابرسی اتحادیه و دوآن چنگ یوم مدیر صندوق اتحادیه کارگران کشور چین به تبریز سفر کرده اند.
این هیأت در این سفر همچنین از ظرفیت‌های کارخانه سیمان صوفیان، تراکتورسازی تبریز بازید کردند و دیدار با استاندار آذربایجان شرقی ، شهردار تبریز و اعضای فراکسیون کارگری شورای اسلامی کار شهر تبریز از دیگر برنامه‌های این هیأت کارگری در آذربایجان شرقی بود.