نائب رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز از راه اندازی مرکز مدیریت حیوانات شهری خبر داد.
به گزارش جارچی اخبار ، سعید نیکوخصلت در گفتگو با برنامه رادیویی شهریمیز با اعلام این خبر اظهار داشت: با مطالباتی که از سوی سمن ها(سازمان های مردم نهاد) شاهد بودیم، برای اولین بار راه اندازی مرکز مدیریت حیوانات شهری در کمیسیون محیط زیست مطرح شده و در مرداد ماه برای تصویب نهایی به صحن شورا می‌رود.
نیکوخصلت با بیان اینکه طی جلسات تخصصی و کارشناسی، شیوه نامه این مرکز تدوین شده است، گفت: این رویکرد از سالهای خیلی دور در تمام دنیا آغاز شده که در مورد حیوانات شهری مدیریتی صورت گیرد.
او این موضوع را حرکتی فرهنگی عنوان کرده و افزود: چنین اقداماتی همواره موضوعاتی فرهنگی و حرکتی جدید هستند که برای بازتاب و بازخورد مورد نظر نیازمند صبر و حوصله است.
این عضو شورای شهر تبریز مدیریت حیوانات شهری را علمی گسترده و اکولوژیکی دانست و تصریح کرد: به طور مثال وقتی در یک منطقه گونه ای از حیوانات را کم می‌کنیم، گونه ای دیگر از حیوانات زیاد می‌شود. کمربندی که باید در اطراف شهر باشد، توجه به پسماندی که باید به طور اصولی و صحیح مدیریت شود چرا که حیوانات بر اساس غذا زاد و ولد می‌کنند.
نیکوخصلت ادامه داد: همچنین روستاهای اطراف هم باید مدیریت شوند، زاد و ولد سگ‌ها که در این روستاها اتفاق می افتد و این سگ‌ها به سمت شهرها سرریز می‌شوند.
او با تاکید بر اینکه گونه‌های گیاهی و حیوانی میزان غنی بودن هر منطقه را نشان می‌دهد، گفت: هر قدر تنوع زیستی بیشتر باشد، می‌گویند هوای این محیط خوب و خاک آن غنی است. با بهبود هوا و باران‌های بهاری شاهد هستیم که برخی پرندگان مهاجر دوباره به تبریز باز گشته‌اند و تنوع زیستی بیشتر شده است.
نائب رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز افزود: مطالعات اولیه در خصوص مرکز مدیریت حیوانات شهری انجام یافته و ریشه یابی شده است. در این راستا مرکز مدیریت حیوانات شهری را در زیر مجموعه خدمات شهری قرار داده‌ایم که در آن فضای ارتباط با سمن ها، مردم، دامپزشکی و محیط زیست استان فراهم باشد و اتاق فکر و سیاست‌گذاری در اینجا رخ می‌دهد.
نیکوخصلت خاطرنشان کرد: روش‌های معدوم سازی، استفاده از سموم، انباشت کردن و تحویل دادن به مرکزی خاص و…باید مدیریت شود. مطالعاتی در این خصوص که هر سال در تبریز در حوزه تنوع زیستی چه اتفاقی رخ می‌دهد. در بخش جانوری، آمار را بدانیم و سیاست‌ها را مشخص کنیم.
او با اشاره به اینکه در گذشته تجربه‌هایی ناموفق و غیر فنی داشته ایم، گفت: مثلا در گذشته با کوچ دادن کلاغ‌های ائل‌گلی و هدایت آنها به سمت عباس میرزا شاهد افزایش موش‌ها در این بخش بودیم.
این عضو شورای شهر تبریز راه اندازی این مرکز را حرکتی انسانی در راستای تعامل با حیوانات دانسته و افزود: اگر شیوه نامه و اساسنامه ما موفق عمل کند، قطعا کلانشهرهای دیگر هم از تبریز الگو برداری می‌کنند و همین موضوع حاکی از توسعه یافتگی شهر خواهد بود.