وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه طرح‌های مسکن وزارت راه و شهرسازی برای جامعه هدف طراحی شده است، گفت: ۶۰ هزار واحد از ۴۰۰ هزار واحد طرح اقدام ملی در اطراف تهران ساخته می‌شود و برای ساخت واحدهایی در داخل تهران نیز با نیروهای مسلح قراردادهایی امضا کرده‌ایم که در محل پادگان‌هایی که از شهر خارج می‌شود، احداث شود.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، در حاشیه افتتاح مرکز عملیات ایمنی و اضطراری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه یکی از خصوصیات جامعه هدف طرح‌های مسکن وزارت راه و شهرسازی خانوارهای متقاضی خرید خانه‌های زیر ۱۰۰ متر هستند، گفت: با طرح اقدام ملی برای ساخت و تحویل ۴۰۰ هزار واحد مسکونی برای جامعه هدف اقدام کردیم.
وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: قرار است ۶۰ هزار واحد از این ۴۰۰ هزار واحد در اطراف تهران ساخته شود و برای ساخت واحدهایی در داخل تهران نیز با نیروهای مسلح قراردادهایی امضا کرده‌ایم که در محل پادگان‌هایی که از شهر خارج می‌شود، احداث شود. این واحدها به مخاطب و قشر اصلی که نیازمند مسکن هستند عرضه می‌شود.
وزیر راه و شهرسازی درباره طرح مسکن کارمندان دولت بیان کرد: این طرح با عنوان تام کاد باعث ایجاد امید در جوانان به‌خصوص افرادی که حقوق ثابت دارند، می‌شود. این طرح به این معنا نیست که فقط شامل کارکنان دولت شود بلکه کارگران و همه اقشاری که در بنگاه‌های اقتصادی مشغول به‌کار هستند، می‌شود.
اسلامی تصریح کرد: بنگاه‌های اقتصادی مراکز دولتی و غیردولتی و … برای اینکه بتوانند از طرح مسکن کارمندان استفاده کنند باید نسبت به ایجاد صندوق‌های پس انداز اقدام کنند. اراضی مورد نیاز را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم و اولویت با کسانی است که خانه اولی هستند.
وی در ادامه توضیح داد: هر بنگاهی که تضمین کند که می‌تواند حقوق نیروها را ماهانه کسر و به حساب صندوق مشخص واریز کند، می‌تواند به این طرح ورود داشته باشد بنابراین صندوق‌های بازنشستگی و شرکت‌های زیرمجموعه دستگاه‌های دولتی هم می‌توانند در این طرح سرمایه‌گذاری کنند. این طرح به تائید رئیس‌جمهوری رسیده و آن را به سازمان برنامه و بودجه ابلاغ کرده است. به محض ابلاغ از سوی سازمان برنامه و بودجه به وزارت راه و شهرسازی، اجرای آن را آغاز خواهیم کرد.
اسلامی تاکید کرد: با اجرای طرح خانه دار شدن کارمندان دولت در کنار ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی و تکمیل مسکن مهر، نرخ امید برای خرید خانه در بین جوانان افزایش خواهد یافت.
عضو کابینه دوازدهم درباره توصیه به مردم مبنی بر نخریدن خانه گفت: واحدهایی که در دولت‌های گذشته عرضه شده است متراژ بزرگ بود و از توان خرید مردم خارج است، این واحدها فقط عاملی در افزایش سوداگری در بخش مسکن شده است. جامعه هدف ما خانوارهایی هستند که متقاضی خرید خانه‌های زیر ۱۰۰ متر هستند و ما در سال‌های ۹۸ و ۹۹ برای ساخت و تحویل ۴۰۰ هزار واحد مسکونی با این مشخصات به جامعه هدف اقدام خواهیم کرد.
وی افزود: مبلغ این واحدها چیزی حدود ۳۰۰ میلیون تومان خواهد بود و متراژ آنها بین ۷۰ تا ۱۰۰ متر است.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حال حاضر واحدهایی که در بازار عرضه می‌شود جنس سوداگری دارد و عرضه این واحدها در جهت سرمایه‌گذاری است، ادامه داد: برای ایجاد توازن بین عرضه و تقاضا ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی را در دستور کار قرار دادیم. این واحدها به مخاطب و قشر اصلی که نیازمند مسکن هستند عرضه می‌شود.
اسلامی مبنای تعداد واحد مسکن تولیدی برای جامعه هدف را بر اساس میزان ازدواج‌ها در سال آینده دانست و گفت: در سال ۹۷ حدود ۵۴۵ هزار فقره ازدواج ثبت شده است که ما ۸۰ درصد این ازدواج‌ها را جامع هدف خود می‌دانیم و ۴۰۰ هزار واحد باید بین آن‌ها توزیع شود.
وی همچنین درباره مسکن مهر گفت: رسانه‌ها بدانند در دولت نهم و دهم کمتر از ۷۰۰ هزار واحد مسکن مهر تحویل شد این در حالی است که در دولت یازدهم و و دوازدهم بیش از یک میلیون و صد هزار واحد مسکن مهر را تحویل مردم دادیم که این نشان از اراده دولت دارد. در حال حاضر حدود ۳۳۰ هزار واحد مسکن مهر باقی مانده که ۶۵ هزار واحد آن آماده تحویل است.
اسلامی افزود: به‌جز ۶۰ هزار واحد مسکن مهر که دارای پرونده حقوقی هستند همه واحدهای مسکن مهر تا ابتدای سال ۹۹ تحویل صاحبان آن‌ها می‌شود.
اسلامی با بیان اینکه مبنای استدلال رئیس جمهوری برای افزایش ۳۰ درصدی اجاره‌بها معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی است، گفت: بر اساس داده‌هایی که در معاونت مسکن از بانک مرکزی و مرکز آمار به دست آمده و داده‌کاوی شده است، متوسط افزایش اجاره‌بها حد فاصل سه ماهه سال جاری در مقایسه با سه ماهه ابتدایی سال گذشته، حداکثر ۳۰ درصد بوده است.
وی ادامه داد: البته ممکن است در برخی مناطق موجران افزایش ۴۰ درصدی هم داده باشند یا در منطقه‌ای کمتر از ۳۰ درصد افزایش داشته باشیم، اما رقم اعلام شده از سوی رئیس جمهوری مربوط به متوسط افزایش نرخ اجاره‌بها است.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بر اساس اطلاعات رسیده روند رشد قیمت مسکن در ماه جاری متوقف شده است، گفت: باید از ارزان شدن دلار خوشحال باشیم اقتصاد ایران دارای مشکلاتی است که بازار مسکن را هم دچار خود کرده است اما اگر قیمت‌ها در پردیس را با قیمت‌های چند ماه پیش مقایسه کنید شاهد کاهش قیمت‌ها خواهید بود و در حال حاضر شاهد وادادگی قیمت‌ها در بازار مسکن هستیم.
وزیر راه در خصوص برنامه این وزارتخانه برای راه اندازی سامانه املاک نیز گفت: باید تمام اطلاعات درباره واحدهای مسکونی جمع آوری شود و با یک مدل نرم افزاری این اطلاعات را به سازمان امور مالیاتی متصل کنیم تا خانه‌های خالی شناسایی شود. در گذشته گفته می‌شد این وظیفه شهرداری‌ها است که خانه‌های خالی را شناسایی کنند، اما با یک سیاست جدید و با استفاده از پایگاه داده دستگاه‌های دیگر، این سامانه‌ها را به یکدیگر متصل کرده‌ایم تا خانه‌های خالی شناسایی شوند.
وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دارای چند واحد مسکونی هستید، گفت: بعد از ۲۸ سال صاحب یک واحد مسکونی شدم.
محمد اسلامی در بخش دیگر از صحبت‌های خود در خصوص توقیف کشتی ایرانی در بندر جده عربستان، گفت: روز گذشته و با پیگیری‌های ویژه از طرف سازمان بنادر و دریانوردی برای این کشتی رفع مزاحمت شد و ساعت ۱۵ و ۶ دقیقه روز گذشته این نفتکش با اجازه بندر جده به‌دلیل از کار افتادگی موتورهای آن با دو یدک‌کش ایرانی به سمت خلیج فارس می‌آید تا وارد آب‌های ایران شود و شرکت ملی نفتکش هم برای تعمیر این کشتی اقدام کرده است.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اتفاقات روی داده در حوزه دریاها و آسمان ایران، گفت: جمهوری اسلامی با اقدام‌های مختلفی از سوی دشمن روبرو است، اما شرکت‌های هواپیمایی و کشتیرانی کشورمان مهارت بالایی در این حوزه‌ها دارند.
عضو کابینه دوازدهم درباره جزئیات توقیف نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز توضیح داد: کشتی انگلیسی در تنگه هرمز در کریدوری که مخصوص خروج کشتی‌ها بود، وارد شد و با رادار خاموش درحال حرکت بود که احتمال سانحه را بالا می برد. عملکرد این کشتی خطر آفرین بود و با ورود و عکس‌العمل به‌موقع سازمان بنادر با حکم مراجع قضایی نفتکش انگیسی توقیف شد و به‌زودی پس از بررسی‌ها آمار دقیقی در این باره منتشر می‌شود.
وزیر راه و شهرسازی گفت: پایند نبودن استکبار جهانی به قوانین بین‌المللی نادرست است و کار انگلیسی‌ها دزدی دریایی است.
اسلامی درباره انتقاد گمرک از دپوی برخی از کالاها در بنادر گفت: سازمان بنادر و دریانوردی محل انبار نیست و صاحبان بار باید برای تخلیه و بارگیری با ارائه مستندات و مدارک و تعاملات با بانک و گمرک اقدام کنند. سازمان بنادر وظیفه کنترل محتوای کالاها را ندارد و باید نهادهای مربوط این وظیفه را انجام دهند.
محمد اسلامی در پایان درباره توقف دو کشتی ایرانی در برزیل به دلیل تامین نشدن سوخت، گفت: مذاکرات برای اجازه حرکت این دو کشتی در حال انجام است.