مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با تاکید بر اینکه وضعیت این پهنه آبی نسبت به سال ۹۳ در وضعیت خوبی قرار گرفته است، گفت: ۵۵ درصد برنامه های ستاداحیا محقق شده و پس از تثبیت وضعیت اکنون در مرحله احیا قرار گرفته ایم.
مسعود تجریشی روز چهارشنبه در جلسه بررسی توسعه گیاهان نو در حوزه آبریز دریاچه ارومیه اظهار داشت: در سال آبی ۹۲ – ۹۳ احیای دریاچه ارومیه در دستور کار قرار گرفت و مقرر شد ظرف سه سال وضعیت دریاچه ارومیه را تثبیت کنیم که این امر محقق شد.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا، وی ادامه داد: مقدار حقابه سالانه مورد نیاز دریاچه ارومیه جهت رسیدن به تراز اکولوژیک ۳ میلیارد و ۴۲۶ میلیون متر مکعب است.
تجریشی با بیان اینکه توسعه کشت گیاهان نو و دارویی در حوزه دریاچه ارومیه مورد توجه ستاد احیا است، گفت: این طرح در راستای کاهش فشار آب بر منابع آب و خاک و بهبود اشتغال و معیشت در حوزه دریاچه ارومیه اجرا می شود.
وی ادامه داد: از مجموع بیش از هشت هزار گیاه دارویی قابلیت کشت در کشور، یک هزار و ۷۲۸ نوع گیاه دارویی در استان های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی وجود دارد.
مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه اضافه کرد: به دنبال توسعه کشت گیاهان با نیاز آبی کم و افزایش درآمد جوامع محلی، کاهش فشار به منابع آب و خاک و ایجاد تنوع در سبد اقتصاد خانوارها هستیم.
وی گفت: براساس مطالعات انجام شده درآمد ۹۰ درصد کشاورزان استان های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی فقط از محل کشاورزی است و با وجود توسعه کشت آبی درآمد آنان بسیار کم است.
تجریشی با بیان اینکه گیاهان دارویی یک صنعت نوظهور در بخش کشاورزی است، افزود: میزان صادرات این گیاهان در کشور ۴۲۰ هزار تن و ارزش اقتصادی آن ۵۶۰ میلیون دلار است.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده در این خصوص ادامه داد: اجرای ۲۴ پایلوت گیاهان دارویی در سطح حوزه آبریز دریاچه، معرفی حوزه به عنوان قطب تولید ۵ گیاه دارویی، حمایت از شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها جهت ورود به موضوع زنجیره ارزش گیاهان داروی و برنامه ریزی جهت ایجاد بیش از ۶۳ مزرعه گیاهان دارویی از جمله این اقدامات است.
دریاچه ارومیه که تا همین چند سال قبل با بحران خشکی دست و پنجه نرم می کرد، در سایه اقدامات ستاد احیا از این خطر تا حدودی نجات یافته، این روزها سرحال و از کما خارج شده است.
در حالی که حجم آب این دریاچه در سال های گذشته همین موقع به حدود یک میلیارد مترمکعب می رسید، این رقم اکنون به بیش از ۵ میلیارد مترمکعب رسیده و آب دریاچه ۵ برابر شده است.
دریاچه ارومیه به عنوان دومین دریاچه شور بزرگ جهان در روزگاران پرآبی ۳۵ میلیارد مترمکعب آب داشت، اما به دنبال خشکسالی های مداوم و برداشت بی رویه آب از منابع زیر زمینی، ساخت سد و توسعه بی رویه کشاورزی در حوضه آبریز آن از حدود یک دهه قبل به تدریج رو به خشکی گذاشت.
احیای دریاچه ارومیه از جمله وعده های انتخاباتی دولت تدبیر و امید بود که از نخستین روزهای فعالیت آن با تشکیل ستاد احیای دریاچه، جامه عمل پوشید و دولت با ارایه راهکارهای عملیاتی ۲۷ گانه و صرف افزون بر سه هزار میلیارد تومان در مسیر احیا گام برداشت.