معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بسیاری از قوانین حوزه تعاون اجرا نشده و یکی از دلایل اصلی ضعف این بخش همین موضوع است.
محمد کبیری ظهر چهارشنبه در بازدید از تعاونی مصرف جهاد کشاورزی قزوین در جمع خبرنگاران افزود: تقویت بخش تعاون به تاب آوری و تقویت اقتصاد مقاومتی کمک می کند با این حال هنوز این بخش به جایگاه تعیین شده دست پیدا نکرده است.
محمد کبیری اظهار داشت: در اهداف اولیه بخش تعاون آمده که این بخش باید ۲۵ درصد در اقتصاد کشور نقش ایفا کند که این مهم هنوز محقق نشده است.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا ، معاون امور تعاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: ۳۰ هزار میلیارد تومان از منابعی که قرار بود از محل پیش بینی های قانون از جمله درآمدهای حاصل از واگذاری های بخش دولتی به بخش تعاون اختصاص پیدا کند هنوز محقق نشده است.
وی با اشاره به لزوم شفافیت در بخش تعاون برای رونق این بخش، گفت: در همین راستا سامانه ای هوشمند طراحی شده است تا شفافیت در امور این بخش ارتقا یابد.
کبیری گفت: ایجاد و تاسیس مرکز نوآوری بخش تعاون نیز کلید خورده است تا از واحدهای دانش بنیان این بخش حمایت لازم به عمل آورده شود.
وی با اشاره به راه اندازی صندوق ریسک پذیری بخش تعاون، گفت: تامین مالی خرد و تضمین شده را نیز برای سرمایه گذاری های خرد مالی در تعاون محقق کرده ایم تا اصل سرمایه های مردم تضمین شود.
این مسئول در ادامه قوانین حوزه تعاون را نیازمند اصلاح دانست و گفت: از مجلس شورای اسلامی انتظار می رود اصلاحیه لایحه قانون تعاون پس از هفت سال بالاخره نهایی شود.
کبیری در خصوص حل مشکلات بخش تعاون های مسکن با بیان اینکه فقدان شفافیت از معضلات اساسی این دسته از تعاونی هاست، گفت: سامانه ای طراحی شده تا اعضای تعاونی ها به صورت برخط کلیه فعالیت های تعاونی ها را مشاهده و پیگیری کنند.
وی اظهار داشت: برای تامین مالی تعاونی ها نیز طرحی در دست اقدام است تا منابع لازم در اختیار پیمانکاران قرار بگیرد.
کبیری همچنین با اشاره به فعالیت ۹۲ هزار تعاونی در کشور، گفت: از این رقم چهار هزار و ۶۰۰ تعاونی مصرف کالا در سطح کشور با پنج هزار و ۴۰۰ فروشگاه فعالیت می کنند.
وی با بیان اینکه باید به سمت ایجاد فروشگاه های مدرن تعاونی پیش رفته و در این بخش به روز رسانی لازم برای رقابت با بخش خصوصی ایجاد شود، اظهار داشت: این دسته از تعاونی ها نقش مهمی در زنجیره توزیع و تنظیم بازار کالا و خدمات دارند و در حوزه کنترل قیمت ها به دولت کمک می کنند.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی قزوین با هدف بررسی مسایل و مشکلات بخش تعاون و توانمندی های این حوزه به قزوین سفر کرده است.