رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی اعلام کرد: با حضور رییس جمهوری و وزیر جهاد کشاورزی، ۱۲۵ طرح بخش کشاورزی با اعتباری افزون بر ۹۳۳۰ میلیارد ریال در استان بهره‌برداری یا کلنگ‌زنی می‌شوند.
به گزارش جارچی اخبار، اکبر فتحی روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد: این طرح ها در زیر بخشهای آب و خاک، صنایع تبدیلی و تکمیلی، دام، طیور، شیلات و گلخانه ای و منابع طبیعی و آبخیزداری است که برای حدود ۱۰ هزار نفر فرصت شغلی ایجاد می کند.
وی گفت: تعداد ۴۳ طرح آبیاری تحت فشار و طرح های کوچک تامین آب در سطح ۳۶۰۰ هکتار با اعتباری معادل ۳۸ میلیارد تومان و ۳۲ طرح آبخیزداری با اعتبار ۱۶ میلیارد تومان از جمله طرح های قابل افتتاح است.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان به بهره برداری از ۱۱ طرح صنایع تبدیلی و تکمیلی و غذایی کشاورزی با ظرفیت ۳۰۰۰۰ تن و با سرمایه گذاری ۸۰ میلیارد تومان و اشتغالزایی ۳۲۷ نفراشاره کرد و افزود: با افتتاح این طرح ها، ظرفیت نگهداری و فرآوری محصولات کشاورزی در استان از چهار میلیون تن به چهار میلیون و ۳۰ هزار تن افزایش می یابد.
وی با اشاره به اینکه ۲ واحد گلخانه ای سبزی و صیفی با ظرفیت ۲۱۰ تن و ۲ واحد گلخانه با ظرفیت ۷۷۰۰۰ قطعه گل شاخه بریده در سال با سرمایه گذاری ۳ میلیارد تومان و با اشتغال ۱۹ نفر آماده بهره برداری است، افزود: طی ۵ سال اخیر سطح گلخانه های استان از ۶۵ هکتار به ۲۶۵ هکتار (معادل ۳۰۷ درصد) رسیده است.
فتحی بهره برداری از ۱۶ واحد دام، طیور و شیلات با سرمایه گذاری معادل ۶۲ میلیارد تومان با اشتغالزایی ۵۷ نفر را از دیگر طرح های قابل افتتاح برشمرد و افزود: با بهره برداری از این واحدها سالانه ۱۳۰ تن گوشت، ۱۰۰۰ تن شیر و ۴۰۰۰ تن تخم مرغ به تولیدات دام و طیور و شیلات استان افزوده می شود.
وی ۴ طرح احداث و تکمیل شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی رودخانه های مرزی با اجرای سیستم های نوین آبیاری با سرمایه گذاری ۱۵۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی به مساحت ۷۶۵۰ هکتار با ۲۸۲۵ نفر بهره بردار را ازدیگر طرح های اجرا شده عنوان کرد و افزود: عملیات اجرایی و تکمیل تعداد ۵ واحد گلخانه ای در ۴ شهرستان به مساحت ۷۰ هکتار با اعتبار ۵۴۲ میلیارد تومان با پیش بینی اشتغالزائی ۶۵۲ نفر و ۲ واحد صنایع تبدیلی با ۸۳ نفر اشتغال و با ظرفیت ۶۵۰۰ تن و اعتبار ۲۶ میلیارد تومان آغاز می شود.