رییس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: با اقداماتی که در دولت تدبیر و امید انجام شد استان های آذربایجان‌شرقی و آذربایجان‌غربی از خطر طوفان نمک نجات یافتند.
عیسی کلانتری روز پنج شنبه در جلسه شورای اداری آذربایجان شرقی با حضور رییس جمهوری در تبریز گفت: روند احیای دریاچه ارومیه مطابق با برنامه های پیش بینی شده جلو می رود و بارش ها نیز یکسال عقب ماندگی ما را جبران کرد.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا،وی با اشاره به اینکه در سال ۱۳۷۶ گفته شد دریاچه ارومیه به دلیل برداشت های بی رویه آب در حال خشک شدن است، خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۸۱ من به رییس جمهوری وقت در خصوص خشک شدن دریاچه ارومیه نامه نوشتم اما مسوولان مربوطه گفتند تغییرات اقلیمی است.
وی ادامه داد: در اواخر ۱۳۸۹ دست به دامن مقام معظم رهبری شدم که ایشان به دولت وقت دستور دادند و دولت وقت در اقداماتش به جای گسیل آب به دریاچه، کسانی که به عنوان حامی دریاچه بودند را به عنوان تشویش اذهان عمومی روانه زندان کرد.
رییس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور گفت: دکتر روحانی در سفری که به ارومیه داشتند، وعده داند که اولین مصوبه من در هیات دولت مربوط به دریاچه خواهد بود و به این وعده خود نیز عمل کردند.
دریاچه ارومیه که تا همین چند سال قبل با بحران خشکی دست و پنجه نرم می کرد، در سایه اقدامات ستاد احیا از این خطر تا حدودی نجات یافته، این روزها سرحال و از کما خارج شده است.
در حالی که حجم آب این دریاچه در سال های گذشته همین موقع به حدود یک میلیارد مترمکعب می رسید، این رقم اکنون به بیش از ۵ میلیارد مترمکعب رسیده و آب دریاچه ۵ برابر شده است.
دریاچه ارومیه به عنوان دومین دریاچه شور بزرگ جهان در روزگاران پرآبی ۳۵ میلیارد مترمکعب آب داشت، اما به دنبال خشکسالی های مداوم و برداشت بی رویه آب از منابع زیر زمینی، ساخت سد و توسعه بی رویه کشاورزی در حوضه آبریز آن از حدود یک دهه قبل به تدریج رو به خشکی گذاشت.
احیای دریاچه ارومیه از جمله وعده های انتخاباتی دولت تدبیر و امید بود که از نخستین روزهای فعالیت آن با تشکیل ستاد احیای دریاچه، جامه عمل پوشید و دولت با ارایه راهکارهای عملیاتی ۲۷ گانه و صرف افزون بر سه هزار میلیارد تومان در مسیر احیا گام برداشت.