وزیر نفت گفت: میزان تولید بنزین یورو در سال ۹۱ صفر بود و در مرداد امسال به ۷۴ میلیون لیتر در روز می رسد.
بیژن زنگنه روز پنجشنبه در مراسم بهره برداری از پروژه های تولیدی شرکت پالایش نفت تبریز، افزود: متوسط تولید بنزین از نظر کمی نیز در سال ۹۱ در کل کشور ۵۲ میلیون لیتر در روز بود که این میزان تیر امسال به ۱۰۷ میلیون لیتر رسیده و در مرداد به ۱۱۰ میلیون لیتر می رسد.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا، وی اظهار داشت: در سال ۹۱ حدود ۹۴ میلیون لیتر گازوئیل در کشور تولید می شد که این میزان با رشد ۲۲ درصدی در پایان تیر به ۱۱۵ میلیون لیتر رسیده است.
وزیر نفت یادآوری کرد: از نظر کیفیت نیز تولید گازوئیل یورو در سال ۹۱ در کشور صفر بوده که در پایان تیر به ۵۰ میلیون لیتر رسیده و تا پایان امسال به ۶۰ میلیون لیتر می رسد.
زنگنه، ادامه داد: با تولید بنزین و گازوئیل یورو وضعیت هوای شهرها به ویژه کلانشهرها بهبود یافته و می توان شهرهایی مانند تهران را دید در حالی که ۴، ۵ سال پیش به علت آلودگی شهرها دیده نمی شد.
وی گفت: تولید بنزین و گازوئیل یورو تحولی در بهبود هوای شهرها، محیط زیست، سلامت مردم، کاهش بیماری ها و افزایش طول عمر مردم گذاشته و موجب توسعه گازرسانی شده است.
وزیر نفت یادآوری کرد: در زمان کنونی تمام نیروگاه ها و مراکز صنعتی اطراف شهرها که از سوخت های مختلف آلاینده استفاده می کردند از گاز طبیعی استفاده می کنند.
زنگنه، با اشاره به اینکه این اقدام ها حرکت بزرگی از سوی دولت در ارتباط با مسائل زیست محیطی است، افزود: این فرآیند می تواند با محدودیت استفاده از خودروهای فرسوده و معیوب در شهرها و کلانشهرها تکمیل می شود.
وی با اشاره طرح های تولیدی شرکت پالایش نفت تبریز ادامه داد: هدف اصلی این طرح مسائل زیست محیطی بوده و برای بهبود وضعیت محیط زیست کشور اجرا شده است.
وی گفت: طرح تولیدی شرکت پالایش تبریز دومین طرح زیست محیطی است که با حضور رئیس جمهوری در کشور بهره برداری می رسد و تا پایان سال طرح زیست محیطی پالایشگاه اصفهان نیز به بهره برداری می رسد.
زنگنه، ادامه داد: بیش از یک میلیارد دلار در طرح پتروشیمی اصفهان سرمایه گذاری می شود و ۱۷ میلیون لیتر نفت و گاز یورو ۴ و ۵ می دهد و در حفظ محیط زیست کشور موثر است.
وی با اشاره به مشکلات سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز به علت تحریم ها، گفت: هم اکنون جز اراک و آبادان ۲۰ درصد از بقیه پالایشگاه ها دولتی و ۸۰ درصد خصوصی است که قرار است سهم دولتی نیز به مردم واگذار شود.
طرح های ارتقای کیفیت بنزین و نفت‌گاز به استاندارد یورو۵، طرح تولید روغن پایه و روغن های روانساز در شرکت پالایش نفت تبریز با سرمایه گذاری ۵۴ هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال امروز پنجشنبه با حضور رییس جمهوری به طور رسمی افتتاح شد.