رییس جمهوری گفت: الان که به آن روزها بر می گردم و نگاه می کنم، می بینم مقام معظم رهبری بسیار حساب شده و دقیق در چهارچوب منافع ملی و وحدت ملی تصمیم گرفتند، ما توافقی را قبول کردیم که مجلس، شورای عالی امنیت ملی، شورای نگهبان، رهبری قبول کردند، یعنی همه نظام پذیرفتند.
حجت الاسلام حسن روحانی روز پنجشنبه در نشست شورای اداری آذربایجان شرقی در تبریز گفت: می خواهم امروز نکته ای را راجع به شرایط سیاسی کشور و منطقه در این هفته ها و ماه های اخیر توضیح دهم؛ می دانید که از آغاز دولت یازدهم شعار ما این بود که ایرانیها و مردم ایران تنها در دفاع مقدس پیروز میدان نیستند، بلکه در سایر زمینه ها نیز اگر وارد شوند، این مردم هوشیار و خردمند می توانند پیروز میدان باشند.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا، وی ادامه داد: ما اعلام کردیم به مردم که مشکلات بسیار پیچیده و بزرگ سیاسی را دیپلمات های ما قادر هستند که حل و فصل کنند و ما انسان های شایسته ای را داریم که در برابر کشورهای بزرگ و عظیم می توانند بحث کنند و با منطق حق ملت ایران را به کرسی بنشانند و به موفقیت دست پیدا کنند.
رییس جمهوری اضافه کرد: توانستیم در ظرف کمتر از ۱۰۰ روز در مذاکرات ژنو و توافق ژنو به پیروزی بزرگ و توافق موقت دست پیدا کنیم، کار بسیار بزرگی بود، همه قدرت های بزرگ در این توافق، توان هسته ای و حقوق هسته ای ما را قبول کردند و گفتند از طریق مذاکره همه مسایل باید حل شود و از آن تاریخ پول های ما که قفل شده بود هر ماهی ۷۰۰ میلیون دلار آزاد می شد.
وی ادامه داد: یعنی ما در همان ۱۰۰ روز اول توانستیم موفقیت بسیار بزرگی را به دست آوریم، بعد برای توافق نهایی وارد مذاکرات شدیم که در یک مقطع به مقام معظم رهبری پیشنهاد کردم که همه مسوولیت ها را به عهده من بگذارید تا من کار را تمام کنم، ایشان فرمودند مصلحت شما نمی دانم، چون این بار، بار بسیار سنگینی است که به دوش شما می افتد و عده ای هستند که ممکن است از گوشه و کنار ایراد بگیرند، بگذار کل نظام برعهده بگیرد.
روحانی تشریح کرد: مقام معظم رهبری لطف و محبت داشتند، حتی من به ایشان گفتم این توافق از لحاظ قانونی نیازی نیست که به مجلس شورای اسلامی برود، ایشان بمن فرمودند بگذارید به مجلس برود و نمایندگان نیز تصویب کنند، این یک بار مسوولیت تاریخی است و بگذار کل نظام بر دوش بگیرد.
وی گفت: الان که به آن روزها بر می گردم و نگاه می کنم، می بینم مقام معظم رهبری بسیار حساب شده و دقیق در چهارچوب منافع ملی و وحدت ملی تصمیم گرفتند، ما توافقی را قبول کردیم که مجلس، شورای عالی امنیت ملی، شورای نگهبان، رهبری قبول کردند، یعنی همه نظام پذیرفتند.
وی افزود: ما در شورای عالی امنیت ملی هفت جلسه فوق العاده گذاشتیم برای آن و تمام جزییات را بحث کردیم و در آنجا به تصویب رساندیم، البته لازم بود این کار بزرگ و تاریخی همه مردم، نمایندگان و مسیولان بارش را به دوش بگیرند و من خوشحالم که ما در ۲۳ تیر ماه سال ۹۴ این توافق را با ۶ قدرت دنیا امضا کردیم.
آمریکا ریسک سرمایه‌گذاری در ایران را افزایش داد
رییس جمهوری در ادامه با اشاره به خروج امریکا و کارشکنی در برجام، گفت: آمریکا با خروج از برجام ریسک فعالیت اقتصادی و سرمایه‌گذاری در ایران را افزایش داد.
وی به فعالیت های دولت برای به نتیجه رساندن توافق برجام اشاره کرد و افزود: در دی ماه ۹۴ این تدافق اجرایی و عملیاتی شد و شاهد تحول بزرگ در سطح جهان از لحاظ سیاسی بودیم و همه حرف های راجع به ایران که گفته می شد با قانون و مقررات کاری ندارد، معلاوم شد تمام این اتهامات دروغ و ناروا است و ایران هراسی نباید در دنیا وجود داشته باشد و ملت ایران مقتدر و بزرگ است.
وی ادامه داد: در همین اثنا پیشنهاد من به سازمان ملل برای جهان عاری از خشونت و افراطی گری در سازمان ملل به اتفاق آرا به تصویب رسید و تنها چند کشور مثل آمریکا و اسرائیل مخالف آن بودند که این امر نشان داد ایران به دنبال خشونت و تهدید نیست و پیشتاز امنیت در جهان و مبارزه با خشونت است.
روحانی با بیان اینکه پس از برجام بسیاری از شرکت های بزرگ به تهران می آمدند و توافقات بزرگی به انجام می رسید، گفت: فناوری نیروگاه هریس که در کلاس اف جهانی است و امروز افتتاح شد، مربوط به برجام است با راندمان ۵۷ درصدی.
وی ادامه داد: این توافق تحول بزرگ ایجاد کرد و ضد ایران ها یعنی اسرائیل، عربستان و تندروهای آمریکا تحمل نکردند و مخالفت کردند، چون این توافق را ۱۰۰ درصد به نفع ایران می دانستند و معتقد بودند که ایران حق هسته ای اش را گرفته است.
روحانی با بیان اینکه ایران تنها کشوری است که سازمان ملل غنی سازی آن را به رسمیت شناخته است، اظهار داشت: این توافق اگر تا سال آینده باقی بماند تمام تحریم های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران به طور کامل برداشته می شود و این یعنی هر سلاحی را می خریم و می فروشیم و آماده هستیم برای خرید هر نوع سلاح.
وی ادامه داد: برجام همین امروز هم از لحاظ سیاسی و حقوقی برای ما بسیار مهم است و تمام کارهای دومنظوره که سازمان ملل علیه ما تصویب کرده بود، به زودی آزاد می شود.
رییس جمهوری ادامه داد: در عین حال فشار بزرگی به مردم ما وارد شد و خروح آمریکا از این توافق افزایش ریسک فعالیت سرمایه گذاران را باعث شد و به همین دلیل شرکت ها به ایران نیامدند.
روحانی با اشاره به اینکه دنیای تجارت دنیای ۹۷ درصد ریسک نیست و ریسک در این حوزه ۵ تا ۱۰ درصد است، اظهار داشت: آمریکایی ها کاری کردند که برای شرکت های اروپایی ریسک را بالا بردند تا به ایران نیایند.
وی اضافه کرد: وقتی دیدیم که کشورهای دیگر آمادگی ریسک بالا را ندارند، چند راه پیش رو داشتیم که یکی از آنها مذاکره برای تداوم توافق بود، بنابراین کشورهای باقی مانده قول هایی دادند و نوشتند و تلفنی بر آن تاکید کردند اما در مقام عمل ناتوان بودند چون بانک های آنها خصوصی هستند.
روحانی گفت: ما در این مقطع آمدیم و اقدامات خود را شروع کردیم که اگر نتوانیم از آن استفاده کنیم ما هم تعهدات خود را قدم به قدم کاهش می دهیم برای این که دنیا بفهمد دست ما بسته نیست و اگر آنها عمل نکنند ما هم راهکارهای فراوانی داریم؛دنیا بفهمد دست ما بسته نیست اگر آن ها به تعهداتشان عمل نکنند راهکارهای فراوانی پیش روی ماست و ما می توانیم از کشور و اقتصادمان دفاع کنیم و در عین حال تعهداتمان را نیز کاهش دهیم.
روحانی افزود: همزمان با این کار مشغول مذاکره هستیم، یعنی وقتی دو ماه فرصت می دهیم تا راه مذاکره هم بسته نشود اگر به نتیجه نرسیم عمل نمی کنیم ولی ما بر مبنای اینکه به نتیجه می رسیم عمل می کنیم و بودجه ما و قیمت دلار نیز بر همین مبناست.
رییس جمهوری گفت: می توانیم همین الان قیمت دلار را پایین بیاوریم اما بر مبنای احتیاط عمل می کنیم در مورد بقیه اجناس هم می توان اقداماتی انجام داد تا زحمت مردم کمتر شود.
وی با بیان اینکه مردم ما بسیار شریف و مقاوم هستند افزود: مردم در هشت سال جنگ تحمیلی از شرف و حیثیت خودشان دفاع کرده و امام و کشور را تنها نگذاشته اند مردم علی رغم اینکه همه دنیا پشت صدام بود فداکاری کرده توانستند جنگ را پشت سر گذارند.
روحانی خاطرنشان کرد: مردم بسیار شریف هستند و ما در حد توانمان حقوق کارگران و کارمندان را بالا بردیم البته نه به اندازه کافی، چون توان کافی نداشتیم اما قدمی برداشتیم و می دانیم کسی که حقوقش ثابت است تحت فشار قرار می گیرد.
وی با بیان اینکه امروز تحمل مردم بالا رفته است افزود: دنیا و رهبران مختلف آن به این نتیجه رسیده اند که ایران و ملت آن بزرگتر و با اراده تر از آن هستند که با این فشارها بشکنند.
روحانی با اشاره به این که خوشبختانه در این ماه های اخیر آرامش بیشتری در جامعه به وجود آمده است گفت: ما نیز الان در حال مذاکره هستیم؛ پیشنهاداتی به ما شده اما چون متواضع نبودند ما نپذیرفته ایم با این حال هنوز هم بحث ها را ادامه می دهیم و ممکن است در هفته های آینده به نتیجه قابل قبولی برسیم و اگر نرسیدیم مرحله بعدی کاهش تعهدات را اجرا می کنیم.
وی اظهار داشت: ما در این مصاف، مصاف سختی پیش رو داریم که آسان نیست اما حتما در این مصاف پیروز می شویم و شکی نداریم که ما می توانیم مشکلات را پشت سر بگذاریم و هرچه تلاش و وحدت بیشتری داشته باشیم راحت تر از مشکلات عبور می کنیم.
رییس جمهوری خاطرنشان کرد: از همه احزاب، گروه ها و جناح ها خواهش می کنم منافع ملی و وحدت، عدالت و اخلاق را بر هر چیزی مقدم بداریم.
روحانی با بیان اینکه ما قدرتمند و توانمندیم گفت: من در ایام انتخابات ریاست جمهوری گفتم که اگر پیروز شوم یکی از اقداماتم احیای دریاچه ارومیه خواهد بود و اولین مصوبه دولت نیز احیای دریاچه ارومیه بود؛ چرا که صرفا بحث احیای دریاچه ارومیه نیست بلکه بحث ۱۴-۱۵ میلیون جمعیت است که اگر دریاچه به طور کامل خشک می شد گرد و غبار نمکین با زندگی و کشاورزی مردم چه می کرد.
روحانی یکی از افتخارات دولت یازدهم و دوازدهم را به نتیجه رسیدن احیای دریاچه برشمرد و گفت: استاندار سابق آذربایجان شرقی به من گفت: آن روزی که مردم تبریز به این نتیجه رسیدند که دریاچه ارومیه احیا شده است مهاجرت از تبریز به سایر استان ها متوقف شده و سرمایه گذاری در این جا شروع شد.
وی افزود: احیای دریاچه ارومیه کار عظیم و بزرگی نیز در حوزه محیط زیست محسوب می شود. همچنین امروز افتتاح دو پالایشگاه باعث شد که گازوئیل ۱۰ هزار پی پی ام به زیر ۱۰ پی پی ام کاهش یابد.
رییس جمهوری با بیان اینکه امروز ۷۴ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ و یورو ۵ و بیش از ۵۰ میلیون لیتر گازوئیل یورو ۴ و یورو ۵ مصرف می کنیم افزود تا چند ماه آینده تولید گازوئیل یورو ۵ به ۶۰ میلیون لیتر می رسد.
وی با بیان اینکه اگر در کنار هم باشیم می توانیم از سختی ها عبور کنیم اظهار داشت: این طور نیست که ما مذاکره نمی کنیم و یا با مقامات سایر کشورها تلفنی صحبت نمی کنیم؛ ما باید از تمام قدرت سیاسی و دیپلماسی مان استفاده کنیم و اگر از همه ابزارمان استفاده کنیم خداوند نیز ما را در این میدان پیروز می کند.
روحانی با اشاره به افتتاح طرح های ۱۲ هزار میلیارد تومانی در آذربایجان شرقی گفت: ما امروز طرح های بسیار بزرگی را افتتاح کردیم و اگر ممکن بود می توانستیم به جای اینها تا ۲۰ هزار میلیارد تومان نیز طرح افتتاح کنیم.
وی تشریح کرد: اینکه گفته می شود من گفته بودم راه آهن به تبریز می رسد و امروز نرسیده است، برای این است که پول نداشتیم؛ سخن من آن روز بر مبنای شرایط آن روز بود اما انشالله سال آینده حتما راه آهن به تبریز می رسد و ما از مردم آذربایجان بابت این کار عذرخواهی می کنیم که با سرعتی که دلمان می خواست، طرح پیش نرفت.
رییس جمهوری با اشاره به گازرسانی به ۳۵ روستای استان اظهار کرد: عملیات گازرسانی به ۴۰ روستای دیگر نیز شروع شده و تلاش های ما متوقف نمی شود بلکه قدری کندتر شده که از این شرایط سخت نیز عبور می کنیم.
وی با تاکید بر وحدت، همدلی و همراهی احزاب گفت: الان دشمن رو به روی ماست و شمشیر کشیده است و امروز روز اخلاق است؛ کی می شود صبح روزنامه، رادیو و تلویزیون را باز کنیم و هیچ دروغ و تهمتی نبینیم و همه چیز بر مبنای واقعیت و درستی باشد.
وی اضافه کرد: فرصتی که تحریم برای ما درست می کند، تنها در زمینه فناوری نیست، بلکه در اخلاق، رفتار و وحدت و برادری نیز است؛ امروز فرصتی که تحریم ها برای ما ایجاد کرده، باید در کنار هم باشیم تا بتوانیم مشکلات را حل کنیم؛ من هر روز احساس امید بیشتری نسبت به ۶ ماه پیش می کنم و دولت امروز با روحیه بسیار قوی تر از ۶ ماه قبل کار می کند، پس ما در مسیر درستی قرار گرفته ایم.
رییس جمهوری یادآوری کرد: مردم ما امروز امیدوارتر از ۶ ماه قبل هستند؛ امروز مردم ثلات بیشتری را در بازار مشاهده می کنند پس راه ما درست است و با ایستادگی و تلاش بیشتر می توانیم کشور را آبادتر کنیم.
رییس جمهوری امروز در سفر یکروزه ای در قالب سومین سفر استانی میهمان مردم آذربایجان شرقی بود.