وزیر نیرو گفت: تا پایان سال جاری ۲۱۷ طرح بزرگ آب و برق اعم از سد، شبکه‌های آبیاری زهکشی، نیروگاه‌ها، تصفیه‌خانه و غیره با سرمایه‌گذاری ۳۲ هزار و۲۷۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسانیم و همچنین سرمایه‌گذاری لازم برای سال بعد صورت می‌گیرد.

رضا اردکانیان امروز در آیین افتتاح بخش گاز نیروگاه سیکل ترکیبیهریس و آغاز عملیات اجرایی نیروگاه سیکل ترکیبی سهند بناب اظهار کرد: باعث افتخار است که در سال ۹۸ که یک سال استثنایی است تقریبا در همه ماه‌های سال تاکنون در عرصه تولید آب و برق پذیرای ریاست جمهور برای افتتاح و بهره‌برداری باشیم.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از فارس، وی گفت: در فروردین ماه بابت سیلاب‌های بهاره و درگیری با مدیریت سیلاب،حضور رئیس جمهور در استان باعث دلگرمی همه همکاران در این عرصه شد و در اردیبهشت‌ماه برای افتتاح توسعه پروژه‌های مرزی و خراسان شمالی و همچنین آذربایجان‌شرقی خدمت رئیس جمهور بودیم.
وزیر نیرو گفت: کارنامه دولت تدبیر و امید کارنامه درخشان است در همه ۱۷۵۵ مگاوات طرفیت نصب شده نیروگاه بود در این ۶ سال ظرفیت نصب شده ۲۱۰۵ مگاوات شده است.
اردکانیان با اشاره به اینکه ما در نیروگاه تجدیدپذیر توفیقات زیادی داشتیم، افزود: سالانه ۹۰ مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور اضافه شده است که اینها مستلزم سرمایه‌گذاری زیادی بود که صندوق توسعه ملی، سرمایه خارجی و بخش خصوصی کمک کرد.
وی گفت: سالانه ۴۰ هزار میلیارد تومان در صنعت برق سرمایه گذاری شده است.
وزیر نیرو در حال حاضر بیش از ۹۵ درصد تجهیزات در داخل کشور به مدد ظرفیت‌های ایجاد شده فراهم می‌شود.
وی تاکید کرد: شرایط تحریمی نه تنها وقفه‌ای نداشتیم بلکه ضریب خودباوری را افزایش دادیم و الان در شرایطی هستیم که حضور فعال در بازار منطقه داریم و بالاترین عدد صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور مربوط به این صنعت است.
وزیر نیرو ابراز کرد: تا پایان سال جاری ۲۱۷ طرح بزرگ آب و برق اعم از سد، شبکه‌های آبیاری زهکشی، نیروگاه‌ها، تصفیه‌خانه و غیره با سرمایه‌گذاری ۳۲ هزار ۲۷۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسانیم و همچنین سرمایه‌گذاری لازم برای سال بعد صورت می‌گیرد.
وی ۲۳ طرح با سرمایه ۴۶ میلیارد تومان کلنگ‌زنی در سال آینده را مورد اشاره قرار داد و گفت: تا پایان تدبیر و امید به این رشته روشن ادامه خواهیم داد.
اردکانیان یادآور شد: هفت پروژه مهم در استان با سرمایه ۶ هزار و ۶۱ میلیارد تومان افتتاح خواهد شد و یک پروژه نیز در بناب سهند کلنگ‌زنی خواهد شد.
وی بیان کرد: در دوسال گذشته دستاورد بسیار مهمی در برق و انرژی داشتیم که ماندگار است چراکه نیروگاه‌ها عمر مفید دارند ولی آنچه در مدیریت مصرف داشتیم یک تربیت و اخلاق جدید بوده که همیشه با ما خواهد بود و فاصله بین ما و بدمصرفین ایجاد خواهد کرد.
وزیر نیرو با بیان اینکه میانگین رشد پیک مصرف برق در ۱۰ سال گذشته بیش از ۵ درصد بود، گفت: این به معنای یک سرمایه گذاری سنگین در احداث نیروگاه‌ها برای تامین بار مصرفی کشور است.
وی ادامه داد: امسال گمان می‌رفت تا تابستان اوج بار به ۶۱ هزار مگاوات برسد ولی خوشبختانه ۳۳۰۰ مگاوات صرفه‌جویی شود و پیک مصرف ۵۷ هزار مگاوات است.
وی تصریح کرد: اگر صرفه جویی نمی‌کردیم به منزله ساخت ۵ هزار مگاوات نیروگاه ساخته می‌شدیم که به معنای ۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است.