رییس جمهوری اسلامی ایران گفت: توجه به مسایل زیست محیطی در کنار فعالیت‌های صنعتی، عمرانی و سرمایه‌گذاری جزو اولویت‌های اصلی و محوری دولت تدبیر و امید است.
دکتر حسن روحانی روز پنجشنبه در مراسم افتتاح طرح های پالایشگاه تبریز، این طرح‌ها را تحولی بزرگ در کیفیت‌دهی به فراورده‌های نفتی دانست و افزود: سرمایه گذاری بیش از ۵.۴ میلیارد تومانی در این بخش و افتتاح میلیارد تومان طرح در آذربایجان‌شرقی در یک روز امری بسیار مهم و بزرگ بوده و نشانه‌ای واضح از پیشرفت کشور و حرکت بسیار خوب بخش اقتصادی کشور است.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا، وی اظهار داشت: در این طرح‌ها، وزارت نفت و همه شرکت‌های همکار این وزارتخانه کار بسیار بزرگی انجام دادند که در دولت تدبیر و امید در تولید بنزین و گازوئیل به خودکفایی رسیدیم تا نیازی به واردات این دو محصول نداشته باشیم و البته در هر دو مورد توان صادراتی نیز داریم و در آینده بیشتر نیز خواهد شد.
روحانی با بیان اینکه در حوزه گاز، تابستان‌ها به طور کامل خودکفا بودیم، یادآوری کرد: اما به طور معمول در زمستان نیازمند واردات گاز از خارج بودیم که امروز در این بخش هم خودکفا شده‌ایم.
وی خودکفایی در فرآورده‌های نفتی را مهمترین گام دولت طی سال‌های اخیر دانست و با بیان اینکه در تولید نفت تحول بزرگی در سال‌های نخست برجام حاصل شد، گفت: از اواخر دی ماه سال ۱۳۹۴ تا بهار سال ۱۳۹۵ از تولید روزانه یک میلیون بشکه نفت به دو میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت در روز رسیدیم و این تحول عظیمی بود، در حالی که ۶ ماه زمان می‌خواست تا به چنین اعداد و ارقامی در تولید و صادرات برسیم که نشانه همت بلند مهندسان و کارگران و مدیران صنعت نفت است.
روحانی با تاکید بر اینکه توجه به کیفیت و محیط زیست را برای ما خیلی مهم است، گفت: بهرحال اول قدمی که برداشتیم بنزین پتروشمی را کنار گذاشتیم که آلودگی زیادی برای محیط زیست و مردم داشت و ما انرا به تدریج از دسترس خارج کردیم چون نفت و گاز تولیدی در این بخش خیلی آلودگی داشت و میزان آن تا ۵۰ هزار پی پی ام می رسید.
وی اضافه کرد: این در حالی است که به دلیل اقدامات زیست محیطی در طرح های نفتی رقم آلودگی‌ها به زیر ۱۰ آمده است که برای سلامت مردم بسیار مهم است که در این زمینه رسانه‌ها باید در برای مردم توضیح بدهند که پالایشگاه‌های ما امروز بنزین یورو ۴ و ۵ را به یک قیمت می‌فروشد که خدمت بزرگ و نعمت مخفی است.
رییس جمهوری اسلامی ایران یادآوری کرد: البته نگاه‌های معمولی به وضعیت هوای شهرهای بزرگ نیز می‌تواند تغییرات مثبت را مشاهده کنند.
روحانی اظهار داشت: در حوزه گاز مساله رفاه مردم اولویت دیگر است و وزارت نفت کار بسیار عظیمی را ادامه می‌دهد تا سالانه ۳ هزار روستا متصل به شبکه گاز شوند که اقدامی بسیار بزرگ است که برای محیط زیست نیز حائز اهمیت است.
وی به خاطر افتتاح طرح‌های مهم در پالایشگاه تبریز، این روز بزرگ را به صنعت نفت، پالایشگاه تبریز و همه خدمت گذاران تبریک گفت و افزود: همه تلاش کردند تا امروز کیفیت خوبی را برای این مجموعه به وجود آوردند که بهتر است پالایشگاه تبریز را پالایشگاه پاک نامگذاری کنیم.