بهره‌برداری از شبکه‌ی آبیاری و زهکشی پایاب سد خداآفرین به عنوان یکی از بزرگترین طرح های آبیاری و زهکشی کشور امروز پنجشنبه با دستور رییس جمهوری آغاز شد.
تأمین آب مورد نیاز ۱۲ هزار هکتار از اراضی توسعه ای آذربایجان‌شرقی و تولید بیش از ۱۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی و جلوگیری از مهاجرت و ایجاد اشتغال برای بیش از ۱۲ هزار نفر از مهم‌ترین اهداف این طرح به شمار می‌رود.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا،طول کانال اصلی آبیاری و زهکشی این پروژه، ۵۲ کیلومتر و ظرفیت آن ۷۲ متر مکعب در ثانیه و در اولویت اول ۵۲۹۰ هکتار از این اراضی، در دست اجرا است؛ در این طرح ۹ ایستگاه پمپاژ ثانویه روی کانال اصلی فشار مورد نیاز شبکه آبیاری تحت فشار را تأمین می‌کند.
همچنین آبیاری ۲۰۰۰ هکتار از اراضی ۶ روستا در بخش گرمادوز شهرستان خداآفرین با استفاده از ۶ ایستگاه پمپاژ این طرح بهره‌برداری شد.
مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی گفت: با بهره‌برداری این بخش از طرح ۱۶ هزار تن محصولات کشاورزی تولید و برای ۲۰۰۰ نفر شغل ایجاد خواهد شد، ضمن اینکه برای اجرای آن حدود ۳۰۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.
یوسف غفارزاده افزود: با بهره‌برداری از شبکه‌ آبیاری و زهکشی اراضی بخش گرمادوز شهرستان خداآفرین که با هدف تأمین ۲۰۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی انجام می‌شود، اشتغال‌زایی، رونق محصول،کاهش مهاجرت و تثبیت جمعیت را شاهد خواهیم بود.
شهرستان خداآفرین با جمعیت حدود ۳۰ هزار نفر در فاصله ۲۱۰ کیلومتری شمال شرقی مرکز آذربایجان شرقی، بین رشته کوه های جنگلی قره داغ و قفقاز واقع شده است که از شمال به جمهوری های آذربایجان و ارمنستان، از غرب به شهرستان جلفا و از شرق به استان اردبیل محدود است.
این شهرستان دارای ۲۲۲ آبادی به مرکزیت شهر خمارلو است و میانگین بارندگی سالانه در این منطقه بیش از ۳۳۵ میلی متر و پرباران ترین ماه آن اردیبهشت می باشد.
ییس جمهوری امروز به همراه شماری از اعضای کابینه و در راستای دور سوم سفرهای استانی میهمان مردم آذربایجان شرقی است.
در این سفر بیش از ۵۰۰ طرح به ارزش حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان افتتاح یا کلنگ زنی می شود.