فاز اول نیروگاه گازی سیکل ترکیبی هریس با ۲۴۰ میلیون یورو اعتبار ارزی و ۲۱۰ میلیارد تومان اعتبار ریالی امروز پنجشنبه با حضور رییس جمهوری به بهره‌برداری رسید.
عملیات اجرایی نیروگاه هریس از اواخر ۱۳۹۵ آغاز و ساخت و تکمیل این نیروگاه در ۲ فاز ۵۰۰ مگاواتی با مجموع ظرفیت اسمی ۱۰۰۰ مگاوات پیش‌بینی شده است.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا، مدیر طرح نیروگاه سیکل ترکیبی هریس گفت: با بهره‌برداری از فاز اول شامل یک نیروگاه گازی کلاس اف ۳۱۰ مگاواتی و یک واحد بخار ۱۹۰ مگاواتی در مجموع ۴۹۰ مگاوات برق تولیدی وارد شبکه شد.
ایمان عبدی افزود: این نیروگاه با بیش از ۵۸ درصد بازدهی در بین نیروگاه‌های کشور بالاترین بازدهی را دارد و مصرف سوخت آن هم کمتر است، ضمن اینکه به لحاظ زیست محیطی هم کمترین مقدار مصرف آب را در این نیروگاه داریم.
وی اظهار کرد: در این نیروگاه از سیستم بازیاب آب پساب هم استفاده می‌کنیم و نیز آلایندگی‌های نیروگاه کاملا تحت نظر و مطابق استانداردهای سازمان محیط زیست است.
وی گفت: طراحی و نصب این نیروگاه کاملا توسط مهندسان داخلی و ایرانی انجام شده است و سعی کردیم در این منطقه ۷۰ درصد از نیروهای بومی استفاده کنیم.
عبدی افزود: اشتغالزایی این طرح در زمان اجرای طرح ۱۰۰۰ نفر به طور مستقیم و ۳ هزار نفر به طور غیرمستقیم است و در زمان بهره‌برداری بیش از ۱۵۰ نفر به طور مستقیم فعالیت خواهند کرد.
وی اضافه کرد: این طرح ۸۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
شهرستان هریس با ۵۰ هزار نفر جمعیت در ۹۰ کیلومتری شمال‌شرق تبریز واقع شده است.