عضو شورای اسلامی شهر تهران از فرصت ۶ ماهه دانشگاه تهران برای تعیین تکلیف منازل و زمین های تصرف شده مجاور و اطراف این دانشگاه خبر داد.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا، زهرا نژاد بهرام شامگاه شنبه در نشست “راهی که آمدیم” (روایت مردمی از طرح ساماندهی دانشگاه تهران) اظهار داشت : از این طرح ۵ سال گذشته است و به همین دلیل مشمول مرور زمان می شود.
وی افزود: این در حالی است که نمایندگان دانشگاه تهران در شورای عالی شهرسازی بر این اعتقاد بودند که باید هرچه سریعتر املاک باقی مانده در طرح توسعه دانشگاه تهران به تملک این دانشگاه درآید ولی ما بر این موضوع که باید این طرح از دستور کار خارج شود، اصرار کردیم.
وی ادامه داد: تاکید کردیم که به دلیل اینکه دیگر بازدهی قدیم را ندارد، نمی توانیم درباره آن صحبت کنیم.
عضو شورای شهر تهران خاطر نشان کرد: به همین دلیل بر این اعتقاد هستیم که طرح توسعه دانشگاه تهران، طرحی برای ساماندهی فضای دانش نیست بلکه کاملا اقتصادی است که باید مصوبه کمیسیون ماده ۵ را داشته باشد.
وی با بیان اینکه تا امروز به خوبی پیشرفت در راستای منافع همسایگان دانشگاه تهران ایجاد شده اما یک نقطه تاریک در مصوبه شورای عالی شهرسازی دیده می شود، اظهار داشت: در مصوبه شورای عالی شهرسازی برخی منازل از طرح ساماندهی خارج شدند، اما شورای عالی شهرسازی به دانشگاه تهران مجوز داد تا در مدت ۶ ماه برای تعیین تکلیف منازل مسکونی و زمین های تملک شده طرح جایگزین توسعه ای ارایه دهد به همین دلیل هنوز کار ما تمام نشده است.
نژادبهرام افزود: تاپیش از جلسه شورای عالی شهرسازی حتی مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری در گزارشی به رئیس جمهوری این طرح را بسیار ناشیانه توصیف کرده بود و از حجت الاسلام روحانی خواسته شده که دستور توقف این طرح را بدهد، که رئیس جمهوری نیز با آن موافقت کرده و دستور ارجاع آن را به شورای عالی شهرسازی داد و این شورا نیز پس از برگزاری چند جلسه در نهایت رای به نفع مردم صادر کرد.
وی گفت: البته دانشگاه تهران بر این اعتقاد است که شورای عالی شهرسازی صلاحیت ورود به این موضوع را ندارد اما ساکنان این مناطق با نوشتن نامه به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و شورای اسلامی شهر تهران و همچنین رئیس جمهوری از دانشگاه تهران شکایت کردند و حتی احمد توکلی نماینده پیشین تهران در نامه ای به رئیس قوه قضاییه در این زمینه شکایت حقوقی و قضایی کرده است.
عضو شورای شهر تهران ادامه داد: دفتر رهبر معظم انقلاب نیز بر این موضوع که باید این شکایت در مسیر قانونی خود قرار گیرد و در آن صدای مردم شنیده شود، تاکید کرده اند.
وی با اشاره به اینکه حتی ممکن است بعد از گذشت ۶ ماه دانشگاه تهران نتواند هیچ طرحی را برای منازل مسکونی تملک شده ارایه دهد، خاطر نشان کرد: برای رسیدن به نتیجه نهایی باید مردم در صحنه باشند و مطالبات خود را پیگیری کنند در عین حال شهرداری تهران نیز باید نسبت به طراحی و انتخاب مشاور برای همخوانی طرحی که دانشگاه تهران ممکن است ارایه دهد با دیگر طرح های تفضیلی شهر تهران اقدام کند. کمیسیون ماده ۵ و شورای شهر تهران نیز باید در مسیر خواست مردم اقدامات لازم را انجام دهند.
در ادامه این نشست جهانبخت یکی از ساکنان منطقه دانشگاه تهران در سخنانی گفت: مسئولان دانشگاه تهران به دنبال این هستند که مطامع خود را پیگیری کنند. من از ابتدا هم نگران دانشگاه تهران بودم.
همچنین در این مراسم از تعدادی از اعضای شورای شهر تهران، نمایندگان مجلس، خبرنگاران خبرگزاری ها، تشکل های دانشجویی دانشگاه تهران و ساکنان و نمایندگان ساکنان این مناطق تجلیل شد.
در شهریور سال ۱۳۷۵ طرحی با عنوان توسعه دانشگاه تهران به پیشنهاد رئیس وقت (محمدرضا عارف) این دانشگاه و موافقت رئیس جمهور وقت در کمیسیون ماده ۵ به تصویب رسید و حتی در لایحه بودجه سال ۱۳۷۶ نیز ردیف بودجه ۳ میلیارد تومانی برای تملک واحدهای مسکونی اطراف دانشگاه تهران تصویب شد.
بر اساس مصوبه سال‌های قبل کمیسیون ماده ۵ قرار بود دانشگاه تهران از شمال تا بلوار کشاورز، از غرب تا خیابان کارگر، از جنوب تا خیابان انقلاب و از شرق تا خیابان وصال توسعه پیدا کند.
با استفاده از بودجه ۳ میلیارد تومانی مذکور تا سال ۱۳۷۹، متولیان امر توانستند ۱۹ پلاک ثبتی در محدوده مشخص شده را خریداری کنند و در مدت ۲۲ سال گذشته ۵۰ درصد املاک مورد اشاره در طرح، با استفاده از ردیف بودجه های دولتی در قوانین بودجه سال های پس از آن خریداری و به دانشگاه تهران ملحق شد. مسئول خرید این املاک، شهرداری تهران انتخاب شده بود.
اجرای این طرح که تا کنون هیچ مصوبه ای در شورای عالی شهرسازی و معماری نداشته و بر اساس قانون، مرجع نهایی تصویب طرح های توسعه ای و شهرسازی است، به دلیل آنچه اعتراضات مالکان واحدهای مسکونی واقع در این طرح اعلام شده و بارها شاهد تجمع مالکان این طرح ها در مقابل وزارت راه و شهرسازی بوده ایم، بارها متوقف شده است.
این در حالی است که شورای عالی شهرسازی و معماری بارها به این موضوع ورود کرده و مصوباتی در کمیته های فرعی خود و همچنین صحن اصلی شورای عالی شهرسازی در زمینه اصلاح آن داشته است؛ اما اینکه اصل طرح در زمان تصویب به شورای عالی شهرسازی ارائه شود، محل اشکال بوده است.
عباس آخوندی و محمد اسلامی وزرای سابق و فعلی راه و شهرسازی نیز در دو برهه زمانی دستور توقف اجرای طرح توسعه دانشگاه تهران را صادر کردند که دستور اسلامی وزیر راه و شهرسازی با استقبال گسترده اعضای شورای شهر تهران به دلیل آنچه این دستور را توقف تخریب بافت های ارزشمند پیرامونی دانشگاه تهران نامیده اند، مواجه شده است.
همچنین مهران کفاش، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت راه و شهرسازی نیز از مخالفت مجلس شواری اسلامی با تصویب بندی از لایجه بودجه ۹۸ مبنی بر انتقال بلاعوض املاک وزارت راه و شهرسازی به ارزش هزار میلیارد تومان به دانشگاه تهران در پی مخالفت محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی با تصویب این بند از لایحه خبر داد.
محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران نیز با اشاره به مخالفت وزارت راه و شهرسازی با انتقال اموال این وزارت خانه به دانشگاه تهران، اعلام کرد: دولت متعهد شده است هزینه تملک اراضی را پرداخت کند و از ابتدای این طرح هم قرار بود بخشی از تملک اراضی با کمک های مالی دولت و شهرداری اجرا شود.
در تمام سال های گذشته بارها و بارها کسبه، مالکان واحدهای مسکونی، دانشجویان و استادان این دانشگاه، علاقه مندان به بافت های باارزش تاریخی مرکز تهران، تشکل های دانشجویی و سمن های هوادار میراث فرهنگی مخالفت خود را با توسعه دانشگاه تهران اعلام کرده بودند.