هوشنگ طالبی (رییس دانشگاه اصفهان) در پاسخ به این سوال که آیا حکم انفصال از خدمت شما به دلیل عدم موافقت با جذب بورسیه‌‌ها صادر شده است؟ گفت: خیر، من در خصوص بحث بورسیه‌ها هیچ حکمی مبنی بر انفصال از خدمت دریافت نکرده‌ام، البته ما باید جذب دو نفر از بورسیه‌ها را اجرایی کنیم، ولی اینکه حکم انفصالی در این خصوص صادر شده باشد را تکذیب می‌کنم.
به گزارش جارچی اخبار وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این سوال که در حال حاضر درخواست جذب دو نفر از بورسیه‌‍‌ها به دانشگاه شما ابلاغ شده است؟ گفت: بله، البته هیات اجرایی جذب، صلاحیت علمی این دو نفر را با توجه به عملکردشان در دوره دکتری تایید نکرده است. ما هم طبق مقررات، مجری تصمیمات هیات اجرایی جذب و هیات مرکز جذب هستیم.
طالبی در پاسخ به این سوال که اگر صلاحیت این افراد تایید نشده، چرا باید در ساختاری علمی مانند دانشگاه گنجانده شوند؟ گفت: از هیات عالی جذب نامه‌ای داریم که مربوط به سال ۹۴ است و در آن به صراحت قید شده که اگر رییس دانشگاه یا دانشگاه خلاف جهت تصمیم هیات اجرایی جذب عمل کنند، این به منزله تخلف از مقررات است.
رییس دانشگاه اصفهان تصریح کرد: آنچه در رای قاضی محترم دیوان قید شده، این است؛ به دلیل اینکه صلاحیت علمی این افراد یک مرتبه در زمان بورسیه شدن بررسی شده، دیگر نیازی به بررسی مجدد صلاحیت علمی در زمان استخدام نیست. این نکته‌ای است که در رای قاضی محترم دیوان آمده، و حکم دیوان، رای قاضی دیوان و مقام محترم قضایی لازم الاجرا است.
رئیس دانشگاه کاشان:
بورسیه متقاضی جذب، صلاحیت علمی ندارد/ در برابر احکام دادگستری تمرد نمی‌کنیم
پروفسور عباس زراعت (رئیس دانشگاه کاشان) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به حکم انفصال از خدمت او در صورت عدم موافقت با جذب بورسیه‌ها، گفت: فعلا چنین حکمی ابلاغ نشده، اما شنیده‌ها حاکی از آن است که حکم انفصال موقت ‌از خدمت من صادر شده است. من نیز در حد رسانه‌ها از این مسئله اطلاع دارم.
وی در خصوص روند جذب بورسیه‌ها در دانشگاه کاشان توضیح داد: در دوره قبل تعداد زیادی دانشجوی دکتری بورسیه شده بودند که بسیاری از آنها که صلاحیت علمی داشتند، استخدام شدند، اما دو نفر از آنها مشکل جذب داشتند.یکی از آنها متقاضی رشته‌ای بود که در دانشگاه وجود ندارد و دیگری هم توانایی علمی نداشت. این دو نفر به دیوان عدالت اداری شکایت کردند و دیوان عدالت نیز حکم داده است که روند استخدامی آنها طی شود.
رئیس دانشگاه کاشان افزود: حکم دیوان عدالت اجرای روند استخدامی است و روند استخدامی در قانون تعریف شده است و بدین معناست که فرد متقاضی به کمیته‌های صلاحیت علمی و عمومی معرفی شود و در صورتی که صلاحیت علمی و عمومی وی تایید شد، ردیف استخدامی از سازمان اداری و استخدامی و نیز سهمیه جذب هیات علمی از وزارت علوم اخذ می‌شود و حقوق و مزایای وی در بودجه دانشگاه نیز پایدار می‌شود. صدور حکم استخدامی بدون انجام موارد فوق تخلف است و اگر دیوان به صراحت در این زمینه حکم بدهد، قطعا آن را اجرا می‌کنیم.
او با اشاره به اینکه حکم قاضی محترم ابهام داشته و موانع قانونی دارد، گفت: بنده به عنوان یک حقوقدان اعتقاد دارم هیچ مقامی حق ندارد در مقابل احکام قضایی استنکاف کند و بنده نیز از اجرای حکم استنکاف نکرده‌ام. آنچه مطرح شده یک اختلاف نظر حقوقی است و اگر ابهام‌هایی که وجود دارد و نیز موانع قانونی برطرف شود، حکم قضایی را روی چشم می‌گذاریم، اما بحث این است که با وجود عدم تایید صلاحیت متقاضی در کارگروه‌های مربوطه نمی‌توان حکم استخدامی صادر کرد، این کار برای ما مسوولیت دارد.
وی یادآور شد: اگر آنها ادعا دارند که صلاحیت علمی دارند، می‌توانند به رای هیات اجرایی جذب اعتراض کنند و سه مرحله برای اعتراض در دانشگاه و وزارت عتف و شورای انقلاب فرهنگی پیش‌بینی شده است.
رئیس دانشگاه کاشان تصریح کرد: مساله‌ای که میان دانشگاه و دیوان محترم عدالت اداری وجود دارد، یک بحث حقوقی است. ما به هیچ وجه نمی‌خواهیم در مقابل احکام دیوان عدالت تمرد و استنکاف کنیم و اگر قاضی محترم صادر کننده رای، ابهام‌ها را برطرف کرده و ما را ارشاد کند که موانع قانونی را چگونه برطرف کنیم و رای به صورت روشن و شفاف درآید، هیچ مشکلی برای اجرای رای به صورت قانونی وجود نخواهد داشت، همچنان که قبلا هم این درخواست را به ایشان داده‌ایم و بعید می‌دانم با توجه به موارد فوق حکم انفصال صادر شود و امیدواریم با گفت‌وگو و تفاهم این مشکل برطرف شود.
عضو انجمن مدرسین دانشگاه‌ها:
مسائل دانشگاهی باید در خود دانشگاه‌ها حل شود
نجفقلی حبیبی (عضو انجمن مدرسین دانشگاه‌ها) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به حکم انفصال از خدمت رئیس دانشگاه تربیت مدرس گفت: آنچه که من می‌دانم، این است که مسائل دانشگاه‌ها باید توسط خود دانشگا‌ه‌ها حل شود.
وی ادامه داد: از ابتدای انقلاب هیات‌هایی برای بررسی تخلفات اعضای هیات علمی، کارمندان و حتی دانشجویان ایجاد شده است، به این منظور که دانشگاه یک محیط علمی است و تمام تخلفاتش هم باید در داخل خود دانشگاه و توسط هیات‌هایی که وابسته به خود دانشگاه هستند، رسیدگی شود. سال‌هاست که این رویه در کشور انجام می‌شود و از همین رو دلیل ورود قوه قضاییه به مسائل داخلی دانشگاه‌ها را نمی‌دانم.
عضو انجمن مدرسین دانشگاه‌ها تصریح کرد: من هم دقیقا نمی‌دانم، قضیه چیست، اما متاسفم که این مسئله رخ داده است، زیرا دکتر احمدی از اساتید فاضل، خدمتگزار و زحمتکش این کشور هستند و سال‌های زیادی را تلاش کرده‌اند و حالا این گونه به مشکل برخورده‌اند.
حبیبی با بیان اینکه از اول انقلاب تخلفات اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه و دانشجویان توسط نهادهای بررسی کننده درون دانشگاه انجام می‌شده است، گفت:‌ پس از بررسی مسائل دانشگاهی توسط نهادهای داخلی دانشگاه، هیات‌های بالاتر در وزارت تخلفات را پیگیری می‌کنند و بررسی‌ها اصلا در بیرون از این نهادها انجام نمی‌شد، چرا که دانشگاه حریم دارد و نباید شکسته شود، بنابراین بررسی تخلفات کارکنان می‌بایست در داخل هیات‌های بررسی کننده داخل دانشگاه صورت بگیرد، مگر اینکه جرمی اتفاق بیفتد که به بیرون از دانشگاه هم مربوط باشد که در این حالت قوه قضاییه هم ورود پیدا می‌کند.
این عضو انجمن مدرسین دانشگاه‌ها گفت: دکتر احمدی باید حمایت شود، تا زمانی که قوانین کشور حکم می‎کند مسائل دانشگاه‌ها باید درون خود دانشگاه‌ها حل شود؛ چه ضرورتی دارد که بزرگواران بیرون از دانشگاه‌ها به زحمت بیفتند؟ افرادی مثل دکتر احمدی کم هستند و وجودشان برای دانشگاه‌ها مغتنم است، زیرا با صداقت برای کشور تلاش کرده‌اند. دکتر احمدی تخلفی مرتکب نشدند اگر هم تخلفی از سوی ایشان صورت گرفته باید در داخل دانشگاه رسیدگی شود و سپس مقام بالاتر وزارت علوم آن را بررسی کنند.
حبیبی گفت: من مخالف این اقدام هستم و نباید چنین اتفاقی رخ می‌داد. نمی‌دانم چرا دیوان عدالت اداری به این مسئله ورود پیدا کرده است، آیا دستگاه بررسی‌ کننده داخل دانشگاه وظیفه‌اش را انجام نداده یا به او ارجاع نشده است؟
به گزارش ایلنا، چندی پیش خبر حکم انفصال از خدمت رییس دانشگاه تربیت مدرس منتشر شد که بنا به گفته معاون پژوهشی این دانشگاه لازم است که وزارت علوم برای حل آن ورود کند. به گفته یعقوب فتح‌اللهی شخص بورسیه شده مورد بحث در این پرونده در حال حاضر در دانشگاه کرسی دارد و هر ماه حقوق خود را دریافت می‌کند، از این رو حکم انفصال از خدمت رییس دانشگاه تربیت مدرس برای ما قابل درک نیست.