معاون اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه بیشترین سهم اعتبارات صندوق توسعه ملی به استان خوزستان داده شده است، گفت: این سرمایه‌گذاری‌ها در شهرها بوده و به این دلیل در روستاها دچار مشکل هستیم.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایلنا، سیدحمید پورمحمدی در جلسه مشترک ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و شورای برنامه‌ریزی استان که‌ ۱۳ مردادماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: در استان خوزستان دو نقطه آسیب وجود دارد که باید به آنها توجه و برای حل آن مشکلات تلاش کرد. مساله مهاجرت و بیکاری دو نقطه آسیب در استان خوزستان هستند که باید به دنبال راهکارهایی برای حل مشکلات در این زمینه باشیم.
وی افزود: وقتی به بحث جمعیت روستایی استان توجه می‌کنیم شاهد آن هستیم که جمعیت روستایی استان در طول زمان و بر اساس آمارها کاهش چشمگیری پیدا کرده است و در این زمینه شاهد رشد منفی ۱۷ درصدی هستیم.
معاون اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور تصریح کرد: در بحث بیکاری در سطح کلان استان شاهد افزایش آمار بیکاری هستیم به شکلی که نرخ بیکاری خوزستان در دهه‌های گذشته تک رقمی شده بود اما اکنون به حدود ۱۴ درصد رسیده و این مساله بیانگر رشد نرخ بیکاری خوزستان است.
پورمحمدی ادامه داد: شرایط نرخ بیکاری در روستاها بدتر از شهرها است و وقتی به بیکاری روستاییان و فارغ التحصیلان نگاه می‌کنیم می بینیم که جمعیت بیکاران در این زمینه بسیار بالاتر است.
وی عنوان کرد: در بحث سرمایه‌گذاری، شرایط از نظر ملی در استان خوزستان به خوبی در حال انجام است اما در حوزه روستاها و آنچه در بحث سرمایه‌گذاری در این مناطق و ارائه تسهیلات خرد مطرح می‌شود دچار ضعف هستیم و باید در این زمینه برای حل مشکلات تلاش کنیم.
معاون اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه بیشترین سهم صندوق توسعه ملی به استان خوزستان داده شده است، گفت: این سرمایه‌گذاری ها در شهرها بوده و به این دلیل در روستاها دچار مشکل هستیم و از این شرایط نرخ بیکاری و مهاجرت از روستاها به شهرها در خوزستان بالا است.
پورمحمدی بیان کرد: بانک‌ها در خوزستان باید عمده توجه خود را به مشاغل کوچک، خرد و متوسط معطوف کنند و در حدود اختیارات خود در سطح استان این طرح‌ها را فعال و تسهیلات لازم را پرداخت کنند.
وی افزود: خوزستان جاذبه کافی برای طرح‌های بزرگ را دارد اما طرح‌ها خرد و کوچک هستند که جاذبه کافی ندارند و در این زمینه باید برای جذب سرمایه‌گذار تلاش شود و مدیران استان باید بخواهند تا زمینه را برای حل مشکلات و همچنین جذب سرمایه گذار فراهم کنند.
معاون اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه پول یک جریان سیال است، گفت: پول هرجا که جاذبه باشد آنجا می‌رود و هنر مدیران استان است تا جاذبه ایجاد کنند و پول را به سمت استان خود بیاورند.
پورمحمدی با تاکید بر استفاده از تبصره ۱۸ برای دریافت اعتبارات توسط مدیران استان و پیشبرد طرح‌های مدنظر عنوان کرد: یک فرصت بسیار خوب در قالب تبصره ۱۸ ایجاد شده که می تواند بسیاری از مشکلات استان را در حوزه‌های مختلف از جمله کشاورزی، صنعت، معدن، فرهنگ، بافت فرسوده و… حل کند.
وی ادامه داد: اکنون مدیران استانی می‌توانند از این فرصت بسیار خوب استفاده و برای حل مشکلات استان تلاش کنند و مشکلات اشتغال استان را حل کنند. سهم استان خوزستان از تسهیلات بانکی پایین نیست اما در خوزستان بخش روستایی استان مشکلاتی دارد که باید برای حل آن‌ها تلاش کرد.
معاون اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور با تاکید بر رونق بخش مسکن در خوزستان و کشور گفت: زمانی که بخش مسکن فعال شود تعداد بسیار زیادی شغل برای مردم ایجاد می‌شود. همچنین این مساله در بحث ایمنی نیز بسیار مهم است و از این رو باید به بحث مسکن توجه ویژه شود.
وی تصریح کرد: بیشترین تاکید رییس جمهور بر روی بحث مسکن و بافت فرسوده است و از این رو باید به موضوع مسکن فرسوده در استان خوزستان توجه شود و برای شهرستان‌های استان که دارای آمار بالای بافت فرسوده هستند برنامه‌ریزی لازم انجام گیرد تا اقدامات لازم اجرایی شود.
معاون اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور خاطرنشان کرد: استان خوزستان دارای ظرفیت‌های بزرگی است و مدیریت استانی با چنین چالش‌های سنگینی بسیار پیچیده و دشوار است.