وزیر بهداشت، رئیسان دانشگاه‌های علوم پزشکی در هر استانی را بالاترین مقام علمی در این حوزه عنوان کرد و گفت: هیچ فردی حق ندارد رئیسان دانشگاه‌ها را امر و نهی کند.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سعید نمکی روز سه شنبه در نشست مشترک هیات‌های امنای کلان منطقه هشت (دانشگاههای علوم پزشکی کرمان، زاهدان، رفسنجان، جیرفت، زابل، بم، سیرجان و ایرانشهر) گفت: رئیسان دانشگاه های علوم پزشکی در هر استانی، بالاترین مقام علمی در این حوزه محسوب می شوند. بنابراین، هیچ فرد دیگری حق ندارد آنها را امر و نهی کند. هیات های امنای دانشگاه‌های علوم پزشکی باید به این موضوع توجه کرده و زمانی که رئیسان دانشگاه‌ها با موجی از فشار روبرو هستند، آنها را همراهی کنند.
براساس این گزارش وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر استقلال دانشگاه‌های علوم پزشکی تاکید دارد و فشارهای خارجی بر رئیسان دانشگاه‌ها را مزاحم حرکت روبه‌جلوی دانشگاه‌ها می داند.
نمکی، سه شنبه هفته گذشته نیز در اولین نشست هیات های امنای کلان منطقه هفت (روسا و اعضای هیات های امنای دانشگاه های علوم پزشکی اصفهان، شهید صدوقی یزد، شهرکرد، کاشان و بروجن) گفته بود: مدیران دانشگاه های امروز ما، چنانچه قابلیت تصمیم گیری داشته باشند، قدرت آن را ندارند. جای تاسف است، برخی مدیران دانشگاهی با واسطه بعضی از افراد قدرتمند خود را ابراز می کنند و پشت قامت افرادی پنهان شده اند که از لحاظ علمی به مراتب از آنها پایین تر هستند.
وی ادامه داد: این موضوع منزلت دانشگاه های علوم پزشکی را تنزل داده است و شاید وزیر بهداشت یکی از مقصران اصلی ماجرا باشد که این عزیزان را در استان ها رها کرده و اجازه داده هرکسی با هر روشی، بر این مدیران بتازد و چنانچه فرمایشی را اطاعت نکردند، خلع کند و چنانچه بر اصولی پایبند بودند، بر آنها بتازد. درخواست ما از هیات امنا این است که روسای دانشگاه های ما را تنها رها نکنند و اجازه ندهند در این یورش های غیرمنطقی و غیرعالمانه، دچار تشکیک و تردید شوند. مثلاً در یک منطقه ای، یک رییس دانشگاه و شش نماینده مجلس با رویکردهای مختلف حضور دارند و رییس دانشگاه باید خود را با هر کدام از این نمایندگان هماهنگ کند و مدام از این موضوع نیز هراس داشته باشد که وزیر تا اندازه ای تحت تاثیر است که با یک تذکر، رییس دانشگاه را تغییر خواهد داد. با این روش نمی توان دانشگاه را مدیریت کرد.
وزیر بهداشت بر ثبات مدیریتی در دانشگاه‌ها تاکید کرد و افزود: وزارت بهداشت از اولین دستگاه هایی است که به بحث هیات امنا پرداخته، تا براساس آن، دانشگاه ها با مدلی متفاوت از گذشته اداره شده و ادامه امور دانشگاه ها دیگر برعهده دولت نباشد تا با تغییر وزرا، دانشگاه ها نیز دچار شوک مدیریتی نشوند.