سایت تحلیلی نشنال اینترست اخیرا مقاله ای با قلم «متیو پتی» منتشر نموده که نویسنده در آن می گوید: سیاست فشار حداکثری امریکا علیه ایران باعث نزدیک شدن کشورهای خاورمیانه به یکدیگر شده است.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از مهر، ترجمه متن کامل مقاله در ادامه آمده است.
جهت مواجهه با دولت غیرقابل پیش بینی در کاخ سفید، رقبای سابق در منطقه خاورمیانه گردهم آمده و بر سر میز مذاکره نشسته اند. امارات متحده عربی، زمانی مشتاق افزایش فشار واشنگتن جهت مقابله با ایران بود اما اکنون جهت کاهش تنش ها در منطقه خاورمیانه تلاش می کند. مقامات اماراتی و ایرانی چهارشنبه گذشته برای نخستین بار از سال ۲۰۱۳، جهت انجام مذاکرات دوجانبه سطح بالا دور یک میز نشستند و بنابر گزارش ها یادداشت تفاهمی بین ارتش دو کشور شکل گرفت.
از زمانی که دولت ترامپ سیاست فشار حداکثری علیه ایران را جهت نابودی اقتصاد این کشور اعلام کرد، تهران و واشنگتن پیوسته در حال افزایش تنش ها بین خود بوده اند. در تاریخ ۲۶ ژوئن، پس از آنکه نیروهای ایرانی یک پهپاد جاسوسی آمریکا را منهدم کردند، دو قدرت به جنگ نزدیک شدند.
«راندا اسلیم»، کارشناس موسسه خاورمیانه واشنگتن در این ارتباط گفت: امارات متحده عربی به طرز شگفت آوری سکوت کرده و از سرزنش ایران جهت انجام اقداماتی علیه امریکا در منطقه خلیج فارس و توقیف نفت کش های انگلیسی امتناع نموده است. دلیل این امر این است که مقامات اماراتی به طور خصوصی به ایران سفر کرده اند و به دنبال فرصتی برای شروع تغییر مسیر روابط تقابل جویانه ای که اکنون بین امریکا، عربستان و تهران وجود دارد، هستند.
«بهنام بن طالبلو» ، عضو ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی ها گفت: در طی دهه های اخیر ایران تلاش نموده در منطقه خلیج فارس و کشورهای اطراف آن نفوذ داشته باشد و اگر گروه B مورد نظر ایران متشکل از محمد بن سلمان، بنیامین نتانیاهو، محمد بن زاید و جان بولتون باشد، من فکر می کنم ایران به دنبال تضعیف گروه B و کاهش نقش آنها در کمپین فشار حداکثری ترامپ باشد. سیاست فشار حداکثری به پیروزی های دیپلماتیک نیاز دارد، و آنچه بر پیروزی های دیپلماتیک تأثیر می گذارد، اجماع محلی شده در دوره ای پایدار علیه ایران است. هدف نهایی استراتژیک کلان برای تهران این است که خلیج فارس عاری از نیروهای خارجی باشد و انجام این کار برای ایران دشوار است اگر کشورهای منطقه مایل به حضور نیروهای خارجی باشند.
کمپین به رهبری عربستان سعودی موجب کشته شدن ده ها هزار غیر نظامی در یمن شده اما عربستان سعودی ایران را به علت حمایت از حوثی ها برای تشدید جنگ یمن سرزنش می کند. نیروهای سعودی و اماراتی از منصور هادی در برابر دولت حوثی که مرز یمن و سعودی را کنترل می کند، حمایت می کنند. این در حالی است که ماه گذشته امارات متحده عربی اعلام کرد شروع به عقب نشینی ارتش خود از یمن خواهد کرد.
خروج ارتش امارات از یمن تا حدودی ناشی از این واقعیت است که جنگ یمن غیرقابل توصیف است و باید نوعی استراتژی خروج برای امارات و نهایتا عربستان از یمن وجود داشته باشد و این استراتژی خروج نیاز به همکاری با ایرانیان خواهد داشت. عقب نشینی ارتش امارات از یمن در واقع به معنای جدایی این کشور از عربستان سعودی – مشتاق ترین حامی سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ علیه ایران – است.
بدیهی است که سعودی ها از این روند راضی نبوده اما آنها محرک اصلی برخی از سیاستهای واقعاً بی ثبات کننده در منطقه هستند و باید هزینه آن را نیز بپردازند. ترس از پرداخت هزینه این بی ثباتی ها ممکن است باعث تغییر رفتار عربستان شود. براساس گزارش آژانس خبری دولتی در ترکیه، محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد امارات در جلسه‌ای برای تغییر سیاست خارجی پادشاهی خود اندکی پس از حادثه هواپیماهای بدون سرنشین ۲۶ ژوئن شرکت کرد.
زیرا بنا به گفته اسلیم حتی با پشتوانه ایالات متحده، اولین کسی که هزینه جنگ با ایران را پرداخت می کند امارات متحده عربی است، زیرا بین آمریکایی ها و ایرانیان گرفتار می شود. اماراتی ها فکر می کنند افرادی در کاخ سفید خواهان چیزی فراتر از تحریم های اقتصادی و فشارهای دیپلماتیک یعنی جنگ واقعی با ایران هستند. در هر صورت، تصمیم آمریکا نیروهای منطقه را وادار می کند تا به قدرت خود اعتماد کنند که این مهم پنجره ای از فرصت را برای دیپلماسی منطقه ای بین بازیگران منطقه ایجاد می کند.
به نظر می رسد ایران با احتیاط ژست های حسن نیت خود را دنبال می کند. وزیر امور خارجه ایران در تاریخ ۳ اوت نوشت: تیم B در واکنش به «گفتگوی منطقه ای ایران» کوچک می شود.
حتی رقبای امارات متحده عربی به گفتگوی منطقه ای ایران پیوسته اند. قطر، متحد ترکیه، روز دوشنبه گارد ساحلی خود را برای مذاکره به تهران فرستاد. قطر نیز سعی می کند در صورت انعقاد توافق صلح در منطقه کرسی خود را حفظ کند.
البته هنوز زود است در مورد توافق صلح واقعی در منطقه خلیج فارس و خاورمیانه صحبت کرد، اما با توجه به نزدیکی امارات به ایران و گفتگوی منطقه ای ایران می توان گفت احتمال وقوع درگیری نظامی بین ایران و امریکا در منطقه کاهش یافته و کشورها به صلح منطقه ای نزدیک تر شده اند.