اولین مدرسه عالی مهارتی رباتیک کشور در شهر اولین‌ها تبریز افتتاح شد.
این مرکز تحقیقات رباتیک سما (دانشگاه آزاد اسلامی تبریز) برای اولین بار در شهر تبریز با حضور نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی و استاندار این استان آغاز به کار کرد.
به گزارش جارچی اخبار مرتضی عباسزاده، مدیر مدرسه عالی مهارتی رباتیک در گفت‌وگو با فارس در تبریز اظهار داشت: اولین مدرسه عالی مهارتی رباتیک کشور با مجوز سازمان افتتاح شده است البته قبلا در قالب مرکز رباتیک کارهای خود را شروع کرده بودیم ولی مجوز مدرسه را به تازگی دریافت کرده‌ایم.
وی افزود: وقتی می‌گوییم که مدرسه عالی مهارتی، یعنی ترکیب مدرسه و دانشگاه مد نظر است یعنی مخاطبین ما هم قشر دانش‌آموزی و هم قشر دانشجویی است و برای همه آنها سرفصل‌هایی تعیین شده است.
مدیر مدرسه عالی مهارتی رباتیک توضیح داد: دوره مربیگری نیز در این مدرسه برای اولین بار برگزار می‌شود تا به تبع آن یک فرد مهارت‌های لازم را کسب کند و سپس زیر نظر این مدرسه بتواند در مدارس دیگر تدریس کند.
وی تاکید کرد: این مدرسه تنها مدرسه عالی مهارتی در کشور است و از جمله ویژگی‌های این مدرسه این است که مربیان آموزش دیده بوده و مورد تائید سازمان مرکزی دانشگاه آزاد و آموزش و پرورش می‌باشد.
عباسزاده افزود: مدارک صادر شده بسیار معتبر است و در پایان هر ترم مدرک جداگانه صادر می‌شود.
وی با بیان اینکه تمام دوره‌ها به صورت کاربردی و عملیاتی است و یکی از ویژگی‌هایی که این مدرسه دارد، این است که قطعات در خود مرکز ساخته می‌شود، افزود: به عبارت دیگر هیچ قطعه و پکی از خارج کشور وارد نمی‌شود بلکه در مدرسه خط تولید وجود دارد.
هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز تصریح کرد: ظرفیت این مدرسه بدین شرح است که دو کلاس ویژه مقطع ابتدایی، دو کلاس برای راهنمایی و دبیرستان و سه کلاس نیز برای مقطع دانشجویی اختصاص یافته است و از ترم تابستان دوره‌ها برگزار شده است.
وی با اشاره به رونمایی از دو ربات در آیین افتتاحیه، شرح داد: برخی از ربات‌ها امروز برای اولین بار با حضور نماینده ولی‌فقیه در استان رونمایی شد که یکی از آنها ربات شبه انسان‌نما بود که قابلیت حرکتی، قابلیت صحبت کردن، فاصله‌سنجی، حالت ناراحتی و شادی دارد که این ربات برای اولین بار با برند SRL ثبت شد.
عباسزاده اضافه کرد: این ربات بیشتر کاراکتر کودکانه دارد به طوریکه طراحی آن تمام شده و به صورت مجزا و قطعه به قطعه به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود تا با حالت‌های مختلف گریه، شادی طراحی کنند.
وی خاطرنشان کرد: ربات دوم رونمایی شده، ربات پرنده بود. این ربات پرنده به صورت کامل در این مرکز ساخته شده است و از جمله قابلیت‌های آن این است تا کنترل از راه دور و پردازش تصویر پرواز کند و ماموریت‌های محول شده به مسیرهای غیرقابل دسترس برای انسان را انجام دهد.
مدیر مدرسه عالی مهارتی رباتیک ادامه داد: این ربات می‌تواند ماموریت‌هایی از قبیل فیلمبرداری، ضبط صدا، حمل جسم و دارو تا ۳ کیلوگرم را به خوبی انجام دهد.