در حالی که مهم‌ترین دلیل نارضایتی بیماران خاص مربوط به انتظار طولانی آنها برای دریافت دارو در چند داروخانه خاص در سطح شهر عنوان می‌شود، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هفته گذشته از ایجاد ساز و کار جدید برای تأمین و توزیع بموقع داروی بیماران خاص خبر داد و گفت: بزودی سیستمی طراحی می‌شود که داروی بیماران خاص و صعب العلاج در منزل به بیماران تحویل شود تا مراجعه به مرکز تحویل دارو نداشته باشند. بر این اساس صدور حواله های الکترونیکی برای دریافت دارو بیماران خاص در دستور کار قرار گرفته و در حال حاضر زیر ساخت‌های صدور حواله الکترونیکی داروهای بیماران پیوندی ایجاد شده است که به مرور سایر داروهای بیماران خاص نیز به این سیستم اضافه می‌شود.
به گزارش جارچی اخبار به نقل ازسایت دولت: از طریق صدور حواله الکترونیکی دارو، سهمیه داروهای بیماران پیوندی از ۱۰ شهریور ماه امسال به نزدیک‌ترین داروخانه محل زندگی یا محل کار بیماران خاص تعلق می‌گیرد و این بیماران می‌توانند با مراجعه به این داروخانه‌ها داروی مورد نیازشان را تأمین کنند. این نخستین قدم برای طراحی سیستم تحویل داروی بیماران خاص به در منازل است. همچنین صدور حواله الکترونیکی دارو علاوه بر تهران در برخی دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری نیز شروع شده است و بتدریج در همه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اجباری می‌شود.

در حال حاضر داروهای پیوندی و بعضی از داروهای‌ام اس وارد این سامانه شده‌اند و به مرور زمان علاوه بر داروهای تالاسمی و هموفیلی داروهای مبتلایان به سرطان نیز از طریق سامانه سیمای سرطان پوشش داده می‌شوند. صدور حواله الکترونیکی دارو این امکان را برای مسئولان وزارت بهداشت فراهم می‌کند که بدانند چه تعداد بیمار، با چه کد ملی؛ در چه آدرسی و با چه میزان دارو نیاز دارند و توزیع دارو از مبدأ تا مصرف رصد می شود. با تکمیل این زیر ساخت، سیستم دسترسی دارو در منزل نیز فراهم خواهد شد.

رسیدن دارو به دست نیازمندان واقعی، مدیریت و برنامه‌ریزی بر بازار دارویی بیماران خاص در شرایط تحریم و جلوگیری از قاچاق معکوس دارو از مهمترین اهداف دولت برای ایجاد این سازوکار است. داروهای خاص در حال حاضر به‌دلیل آنکه مشمول یارانه دولت می‌شوند قیمت‌شان نسبت به کشورهای منطقه بسیار ارزان‌تر است و گاه مشاهده می‌شود که این داروها به ‌کشورهای منطقه قاچاق معکوس می‌شوند. با تکمیل این سامانه امکان قاچاق این داروها محدود می شود.

همچنین کاهش مراجعات و فرآیندهای مرسوم نیز از دیگر مزایای راه اندازی این سامانه است. در حال حاضر بیماران خاص بعد از آنکه داروهای‌شان از سوی پزشک تجویز می‌شود به معاونان درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی مراجعه می‌کنند. در آنجا بعد از آنکه بیماران احراز هویت شدند برای دریافت داروهای‌شان به داروخانه ارجاع داده می‌شوند حال اگر در دوره‌های مختلف بیماری پزشک داروهای بیماران را تمدید کند یا دوز تجویز دارو را تغییر دهد بیمار باید مجدداً این فرآیند را تکرار کند. این در حالی است که با ایجاد سامانه صدور حواله الکترونیکی دارو، بیمار برای نخستین بار در این سامانه ثبت‌نام می‌شود و سپس توسط معاونت درمان دانشگاه به داروخانه نزدیک محل سکونت یا محل کارش ارجاع داده می‌شود و بیمار مراجعه و دارویش را دریافت می‌کند.

در حال حاضر ۳۲ هزار نفر در کشور دیالیز می‌شوند و تعداد بیمارانی که به نارسایی کلیه یا تالاسمی دچار هستند ۱۹ هزار نفر است و این رقم در مورد بیماران مبتلا به هموفیلی ۱۲ هزار نفر گزارش شده است. صدور حواله الکترونیکی داروهای این بیماران و تکمیل این سازوکار در ماه های آینده، فرآیند آزاردهنده تهیه دارو برای بیماران خاص را تسهیل می کند.