این شبکه خبری با پخش این خبر در فهرست اول خبری امروز خود افزود: این درحالی است که مقامات جبل الطارق درخواست طرف آمریکایی برای ادامه توقیف این نفتکش را هم رد کردند.
به گزارش جارچی اخبار به نقل ازایرنا : دولت محلی جبل‌الطارق دیروز(یکشنبه) با صدور بیانیه ای اعلام کرد که آمریکا در صدد است این نفتکش را به دلایلی که در اصل با تحریم های آمریکا علیه ایران مرتبط است، ‌توقیف کند. اما نظام تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران از اساس با نظام تحریم های آمریکا علیه این کشور متفاوت است .
سی ان ان افزود: نفتکش ایرانی پیشتر از سوی انگلیس به ظن آنکه عازم سوریه بوده و نقض تحریم های اتحادیه اروپاست توقیف کرده بود، اما اکنون این نفتکش آزاد شده و مقصد آن نامعلوم است.

نفتکش توقیف شده موضوع بن بست سیاسی ایران و انگلیس

سی ان ان همچنین در تارنمای خبری خود با اشاره به رفع توقیف “آدریان دریا ۱ ” نوشت: نفتکش توقیف شده ایرانی در مرکز بن بست سیاسی ایران و انگلیس قرار داشت.اکنون این نفتکش آزاد شده و آب های جبل الطارق را ترک کرد.
آدریان دریا ۱ که همان گریس ۱ است ، اکنون با پرچم ایران آب های این منطقه را به مقصدی نامعلوم ترک کرد.

این گزارش می افزاید: این کشتی در چهارم جولای (۱۳ تیرماه) با یورش نیروی دریایی انگلیس در آب های جبل الطارق توقیف شد و ایران عزیمت این نفتکش به سوریه را رد کرده بود، ایران دو هفته پس از توقیف نفتکش خود، آنگاه در آبراه هرمز نفتکش “استنا ایمپرو” (Stena Impero) که با پرچم انگلیس درحال تردد بود را توقیف کرد، این موضوع تنش بین ایران و انگلیس را شدت بخشید.

تارنمای این شبکه خبری نوشت: مالک کشتی آدریان دریا ۱ گفته است نفتکش آزاد شده ایران عازم آب های مدیترانه است.

سی ان ان در ادامه افزود: زمانی که وزارت دادگستری آمریکا خواستار تمدید توقیف نفتکش ایرانی توسط مقامات جبل الطارق شد، خود را به معضل سیاسی بین ایران و انگلیس وارد کرد چرا که وزارت خارجه آمریکا در بیانیه ای که در اواخر روز پنجشنبه گذشته صادر کرد مدعی شد که گمان می رود این نفتکش به جهتی در کمک به سپاه است، اما مقامات جبل الطارق از اطاعت از این امر سرباز زده و به طرف آمریکایی گفتند که آنها مقید به قوانین اتحادیه اروپا هستند.

حمید بعیدی نژاد سفیر ایران در لندن دیشب در توئیتی از حرکت نفتکش حامل نفت ایران در جبل الطارق خبر داد و نوشت: در این لحظه تأیید می کنیم که سرانجام ۴۵ روز پس از توقف در آبهای جبل الطارق، این نفتکش حرکت خود به مقصد آبهای بین المللی را آغاز کرد.

بعیدی نژاد بامداد دوشنبه در این توئیت افزود: توجه زیاد سیاستمداران و افکار عمومی جهانی و منطقه ای، نشان دهنده نتایج مهم سیاسی، بین المللی و حقوقی اقداماتی است که در این چند روز اتخاذ شد.

جلیل اسلامی معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی نیز عصر جمعه از تغییر نام نفتکش گریس ۱ به “آدریان دریا۱” خبر داده و اعلام کرد که این نفتکش اکنون به سمت مدیترانه در حال حرکت است.

نفتکش ایرانی گریس ۱(آدریان دریا) حدود ۴۰ روز پیش به بهانه بی‌اساس «نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه»توسط شناورهای نیروی دریای انگلیس در تنگه جبل‌الطارق توقیف شد.

دادگاه عالی جبل‌الطارق روز پنجشنبه با بی‌اعتنایی به فشارها و درخواست رسمی آمریکا برای تمدید توقیف نفتکش گریس ۱ (آدریان دریا) حکم آزادی آن را صادر کردم