مرز سومار در شهرستان قصرشیرین با تصمیم نخست وزیر عراق از شب گذشته با بلوک‌های بتنی بسته شده است.

مسؤولان عراقی کارکنان شاغل در این نقطه مرزی را به گمرگ منذریه هم مرز با خسروی (دیگر گذرگاه مرزی میان استان‌های دیاله و کرمانشاه) منتقل کرده‌اند، این اقدام در راستای اجرای فرمان عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق مبنی بر اینکه «باید از فردا ۲۹ مردادماه بازارچه سمت عراق در این مرز به طور کلی تخلیه شود»، صورت گرفته است؛ به گونه‌ای که هم‌اکنون موانع بتنی در دروازه اصلی گذرگاه مرزی مندلی – سومار قرار گرفته است.

هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه ظهر امروز به همراه هدایت حاتمی معاون اقتصادی، سالاری معاون هماهنگی امور عمرانی، امیر سرتیپ آریانفر فرماندهی قرارگاه عملیاتی ارتش در غرب و جمعی از مدیران استانی، برای برگزاری نشست با استاندار دیالی وارد پایانه مرزی سومار شد؛ هدف از این نشست تبادل نظر درخصوص بازگشایی مرز سومار و افزایش مبادلات اقتصادی بین ذو استان کرمانشاه و دیالی است.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از فارس : بازوند در پایانه مرزی سومار در نشست با مثنی تمیمی استاندار دیالی عراق، اظهار داشت: مرز سومار در جلسه هیأت دولت به‌ عنوان مرز رسمی مصوب شده؛ این مرز برای کشور ایران و به‌ویژه استان کرمانشاه حائز اهمیت است.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه با تمام توان به‌ دنبال تکمیل و تجهیز زیرساخت‌های بازارچه مرزی سومار هستیم، گفت: در سال گذشته حدود ۶۰ هزار کامیون با یک میلیون تن کالا از مرز سومار مبادله شده است.

وی ادامه داد: بسته شدن این مرز خسارت‌های اقتصادی متعددی برای دو استان کرمانشاه و دیالی به همراه دارد، باید رویکرد هر دو استان به سمت افزایش مبادلات اقتصادی باشد.

بازوند گفت: در ایام اربعین حسینی باتوجه به تراکم تردد زائران از مرزهای مسافرتی، حجم بیشتری از ترانزیت کالا به سمت مرز سومار که مرز گمرکی است، سوق خواهد یافت.

گفتنی است، سومار مرکز بخش سومار نفت‌شهر در شهرستان قصرشیرین است، اما در سال‌های اخیر و به‌واسطه نزدیکی به گیلان‌غرب و با اعمال تغییرات جغرافیایی و انتقال چند روستا به محدوده شهرستان گیلان‌غرب و محرومیت آن، تلاش شد تا این شهرستان از بن‌بست خارج شود که به نظر می‌رسد با این تصمیم دولت عراق، این امید گیلان‌غربی‌ها فعلا در بلاتکلیفی مانده است.