ترکیب جمعیتی جوان کشور، ضرورت ایجاد فرصتهای شغلی و نیز نوسان بهای نفت، سه عامل عمده ای هستند که موجب می شوند سیاستگذاران و تصمیم سازان کلان کشور به منبع درآمد سهل الوصول دیگری به جز نفت بیندیشند و بی شک آن منبع جز ابتکار، خلاقیت و نوآوری چیز دیگری نیست!

افراد کارآفرین به عنوان سرمایه‌های عظیم انسانی، منشا تاثیرات حیاتی در روند پیشرفت جامعه بوده و در حوزه توسعه بسیار موثرند، چنانچه با توجه به گسترش روزافزون نیازهای جدید در جوامع می‌توانند از طریق شناسایی فرصتها، شرایط را مهار نموده و در نهایت به خلق اثری برجسته که سبب آرامش و آسایش، رفاه و سعادت همه افراد جامعه می‌شود بپردازند.

در واقع، فرد کارآفرین پلی بین صنعت و دانشگاه و یا به عبارتی پرکننده بین علم و بازار می‌باشد، آنها به راحتی از کنار مسائل و مشکلات اطراف نمی‌گذرند و چون حلال، وضع اقتصادی موجود را بهم می‌ریزند، موجب تحرک در بخش اقتصادی می‌شوند، همچنین به ارتقای بهره‌وری کشورها پرداخته و از طریق اشتغال کارآمد و مولد، به رشد و توسعه بسیاری از شاخص‌ها کمک می‌کنند.
به گزارش جارچی اخبار: “شهرام علی یاری” یکی از این کارآفرینان موفق است که علیرغم جوان بودن خود، در دو واحد تولیدی شامل تولید رادیاتورهای پنلی و سیستم های گرمایشی و تولید مرغ مادر به اشتغال برای ۱۰۰ نفر از جوانان پرداخته و برنامه مدونی جهت افزایش این تعداد در آینده نزدیک را نیز دارد…

او در ابتدا گفت: حال ایران در برخی از حوزه‌ها اصلاً خوب نیست، زیرا اقتصاد باید به نقطه قوت ما تبدیل شود لذا باید از پتانسیل های کشور با اصلاح ساختار به شکوفایی اقتصادی برسیم.

علی یاری ادامه داد: علیرغم اینکه امسال سال رونق تولید نامگذاری شده است اما به عنوان یک تولید کننده، رونق خاصی در این حوزه ندیده‌ایم، در حالی که آذربایجان از جمله مناطقی است که می‌تواند به دلیل نزدیکی به کشورهای همسایه، صادرات سهل و آسانی را تجربه نموده و به دلیل دارا بودن شرایط آب و هوایی و جغرافیایی، منطقه‌ای بسیار مناسب برای جذب سرمایه گذاری خارجی باشد.

وی افزود: متاسفانه ما همچنان به خام‌فروشی عادت کرده و بسیار هم راحت طلب شده‌ایم و به همین دلیل تمایلی به تولید نداریم، لذا باید پتانسیل ها آنالیز شده و مدیران موفق بر سر کار آیند، قوانین هم باید پالایش شده و کشور از روزمرگی اقتصادی خارج شود زیرا نباید هدف بزرگ کشور با تغییر دولت ها از بین برود.

علی یاری اضافه کرد: در گام دوم انقلاب نیز باید به جوانان بها و میدان داده شود زیرا اعتماد به نفس در جوانان کمتر شده است به طوری که آنها می توانند کارهای بزرگی انجام دهند ما باید مدیران را برای فعالیت‌های بین‌المللی آموزش داده و خود را جایگزین مشتری قرار دهیم تا به حس های مثبت و منفی دست یافته و با استفاده از عواطف انسانی، تولیدات باکیفیت را ادامه دهیم.
وی گفت: متاسفانه مشکل عمده‌ای که در کشور با آن روبرو هستیم عدم اعتماد به نفس جوانان است، لذا به نظر می رسد در برخی موارد به عمد این اعتماد از آن ها سلب شده است زیرا اصولاً باید اعتماد به نفس در حوزه تخصصی و کاری در دانشگاه به جوانان تزریق شود که متاسفانه شاهد چنین اتفاقی نیستیم.

علی یاری اظهار کرد: به شدت در بخش ارتباط صنعت و دانشگاه ضعف وجود دارد که نتایج این امر هم باعث می شود که جوان امروزی در خودباوری دچار مشکلات عدیده شده و نتوانند از قابلیت های بالقوه خود در راستای پیشبرد اهداف کشور استفاده نمایند.

کارآفرین نمونه ایران ادامه داد: من در حوزه کشاورزی و صنعت فعال هستم که در این راستا، در بخش کشاورزی مجتمع مرغ مادر را احداث نموده و در حوزه صنعتی نیز در بخش تولید سیستم های گرمایشی فعالیت دارم، البته برنامه های دیگری هم برای اشتغالزایی و کارآفرینی در حوزه بیوانفورماتیک دارم و با توجه به اینکه تحصیلاتم را در مقطع دکترا دراین رشته ادامه داده‌ام معتقدم که این رشته یکی از رشته های نوظهور بوده و در آینده تحولات عظیمی از طریق آن ایجاد خواهد شد.

علی یاری افزود: طراحی و احداث مجتمع آموزشی در این زمینه جزو برنامه‌های ماست و احداث مرکز تخصصی درمان سرطان مبتنی بر علم بیوانفورماتیک و سیستم بیولوژی در تبریز جزو اولویت‌ها و برنامه‌های آتی ماست که در بخش کشاورزی ۴۵ نفر نیروی کار متخصص مشغول به کار هستند و در بخش تولید سیستم های گرمایشی هم به علت فصلی بودن کار در حوزه تولید، نزدیک به ۵۵ نفر مشغول به کار می باشند.

وی تاکید کرد: در بخش صنعت بی‌ثباتی سیاست‌ها و قوانین از اصلی ترین چالش ها به حساب می آید، یعنی تولید کننده یک روز امکان صادرات دارد و روز دیگر نه!… آیا با این شرایط می‌توان به حفظ مشتری خارجی امیدوار بود؟ سوال من این است آیا نیازهای کشور ناگهانی افزایش پیدا می‌کند و قابل پیش‌بینی نیست که ما اینقدر در بازار با نوسان و تناقض‌های قوانین مواجه هستیم؟ هر برنامه ریزی نیاز به جمع آوری و داشتن داده های صحیح تجزیه و تحلیل داده ها و در نتیجه تصمیم گیری و برنامه ریزی صحیح دارد که به نظر می رسد بزرگترین مشکل و چالش کشورمان در همین حوزه اتفاق می افتد.

علی یاری اضافه کرد: باید مسئولان ما پاسخگو باشند که به طور مثال چرا کشور هلند توانسته است به یک قدرت کشاورزی تبدیل شود و ما با شرایط چهار فصل نتوانستیم اقدامات مشابهی را انجام دهیم؟! تمام این تفاوت ها از نوع دیدگاه و نوع مدیریت ناشی می شود که با تنگ نظری امکان ورود جوانان خوش فکر، با ایده و علمی را به عرصه مدیریتی غیرممکن ساخته اند و اصرار بر روش هایی دارند که تا به امروز مثمر ثمر نبوده اند.
وی گفت: هر کشور باید برنامه‌های درازمدتی برای توسعه اقتصادی خود داشته باشد و هر دولتی که بر سر کار است بر اساس آن چشم انداز حرکت کند و تنها تفاوت دولت ها در روش و نحوه رسیدن به اهداف متمرکز شود که این موضوع در کشورمان در اکثر موارد بالعکس می باشد، متاسفانه امکان برنامه‌ریزی بلندمدت را از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی سلب می نماید لذا با این شرایط کارآفرین و تولید کننده هیچ اطمینانی به ثبات سیاست‌ها و قوانین در آینده ندارد.

علی یاری افزود: در جلسات متعددی که با تجار کشور ترکیه داشته‌ایم متوجه شدیم که این کشور در بحث صادرات مشوق های پلکانی در نظر گرفته اند، در حالی که بسیاری از صادرکنندگان ما از تغییر ساعتی و روزانه قوانین متضرر می‌شوند و نتیجه همه این ها به این دلیل است که تنها شعار می‌دهیم و با شعار دادن کاری حل نمی شود و به یک همت عالی و جسارت و شور خستگی‌ناپذیر نیاز داریم.

وی ادامه داد: واقعیت این است که متاسفانه نمی‌دانیم هدفمان چیست و این آشفتگی در تصمیم گیری ها و بی ثباتی در وضع قوانین در عدم شناخت از پتانسیل ها ادامه دارد، مثلاً کشوری همچون آلمان که دارای صنعت و اقتصاد قدرتمندی است آیا در همه حوزه‌ها و صنعت وارد شده است؟ جواب منفی است، زیرا پتانسیل ها را شناسایی کرده و روی آنها متمرکز شده‌اند، مشکل ما این است که اولین هدف مشخص نیست و در مرحله بعدی حتی برای موارد روزمره هم برنامه ای وجود ندارد لذا شناخت استعدادها و پتانسیل ها که منتهی به طراحی اهدا ف خواهد گردید باید دائماً توسط متخصصین نخبگان جامعه ارزیابی شده و ما را به مدینه فاضله راهنمایی نماید.

این کارآفرین جوان آذربایجانی تصریح کرد: بنابراین معتقدیم مسائل را نباید سیاه و سفید نگاه کنیم، در کشور ما مسئولان قوی، کم نیست اما با این حال جوانان این کشور می توانند آینده آن را بسازند لذا اگر هم بر تحریم جوانان در امور جاری و کارآفرینی پایان دهیم روزگار اقتصاد بیمار و وضعیت آشفته آن نیز به پایان خواهد رسید.

وی افزود: باید بپذیریم در جامعه ای زندگی می کنیم که با مدینه فاضله ای که در ذهن مان جاری است فاصله زیادی دارد، چالش اصلی ما در پیاده سازی ساختار مدرنیته در مجموعه های کاری غلط کار در ایران است.

علی یاری اضافه کرد: چالش بعدی هم این است که مردم و تولید کنندگان حاضر به پرداخت هزینه گذر از مرحله سنتی به مدرنیته نیستند، لذا به نظر می‌رسد تغییر فرهنگ در هر حوزه دشوارترین کار است، به طور مثال محصول رادیاتور پانلی تولیدی مجموعه ما توان رقابت با مشابه خارجی خود را دارد ولی وقتی مشتریان متوجه اصالت ایرانی کالا می شوند به شک و تردید می‌افتند و اصلاح این جمله که محصول ایرانی بی کیفیت است در فرهنگ مردم ایران نهادینه شده ولی با این حال ما نا امید نبوده و هر روز تمام تلاشمان را برای مدیریت بهبود افکار، اعمال و برنامه‌هایمان انجام می دهیم.