«ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه شامگاه گذشته (چهارشنبه) اعلام کرد در تاریخ شانزدهم سپتامبر (بیست و پنجم شهریور) سران سه کشور ایران، روسیه و ترکیه در آنکارا گرد هم می‌آیند تا درباره تحولات اخیر سوریه و تداوم مسیر رسیدن به راهکار سیاسی پایان دادن به بحران این کشور گفت‌وگو کنند.

کالین که در نشست خبری بعد از جلسه کابینه دولت ترکیه صحبت می‌کرد، با اشاره به برگزاری نشست رؤسای جمهور سه کشور در آنکارا طی یک ماه آینده گفت دوره‌ای از دیپلماسی پرفشار در انتظار ترکیه است زیرا این کشور قصد دارد مذاکرات جدی را با طرف‌های مقابل درباره وضعیت ادلب داشته باشد.

به نوشته وبگاه روزنامه «دیلی صاباح» وی با بیان اینکه گشت‌های مشترک آمریکا و ترکیه در منطقه امن شمال سوریه به زودی آغاز خواهد شد، توضیح داد: «ما تماس‌های تلفنی با [ولادیمیر]‌ پوتین [رئیس‌جمهور روسیه] و دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا برقرار خواهیم کرد».

سخنگوی رئیس‌جمهور ترکیه با اتهام‌زنی بی‌اساس به دمشق درخصوص وضعیت شهر ادلب، از بمباران مناطق تحت کنترل گروه‌های تروریستی توسط روسیه و سوریه ابراز نگرانی کرد.

روسیه، ترکیه و ایران کشورهای ضامن طرح آتش‌بس در سوریه هستند و پیش از این چندین دور مذاکره در سطح سران میان رهبران این سه کشور برگزار شده است. دور آخر این نشست فوریه ۲۰۱۹ در سوچی روسیه برگزار شد. پیش از آن نشستی به میزبانی تهران میان سران این کشورها برگزار شده بود.

احتمال می‌رود دستور کار نشست ترکیه موضوع ادلب باشد. استان ادلب و بخشی از شمال استان حماه آخرین منطقه تحت تسلط تروریست‌ها در سوریه است و این درگیری‌ها در حالی صورت می‌گیرد که طبق توافق کشورهای ترکیه، روسیه و ایران استان ادلب و شمال حماه ذیل توافق «منطقه کاهش تنش» تعریف می‌شوند. اما گروه‌های مسلح این توافق را بارها با حمله به ارتش سوریه نقض کرده‌اند.