حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز دوشنبه در همایش ارائه دستاوردهای دولت تدبیر و امید در توسعه زیرساخت های روستایی که در سالن اجلاس سران برگزار شد، افزود: بسیار روز پرنشاطی برای من و همه خادمان ملت به ویژه خادمان روستاییان عزیز ما است. به نظر من بعد از انقلاب اسلامی تفکر و دیدگاه جامعه نسبت به شهر و روستا تغییر کرد.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا: وی ادامه داد: در میان فاصله ها و یا شکاف های اجتماعی جامعه، می بینیم مرد، زن، ثروتمند، فقیر، با سواد، ‌ بی سواد با مهارت و بی مهارت، یکی از طبقه بندی ها طبقه بندی بین شهر و روستا بود.

رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: روستایی بودن قبل از انقلاب توام با خودکم بینی بود و طرف با شرمساری می گفت من روستایی و دهاتی ام، و شهرنشینی و شهری بودن مخصوصا مرکز نشین بودن به عنوان یک افتخار بود. می گفت من اهل فلان شهرم یا اصلا تهرانی ام یا اصلا در تهران متولد شدم. یکی از افتخارات این بود که در شهر تهران متولد شود. چنین تفکری در جامعه قبل از انقلاب حاکم بود. در جوامع و مجامع ما گویی شهری بر روستایی از لحاظ فکری، علمی، ‌تمدنی برتری داشت.
رئیس جمهوری افزود: اما پیروزی انقلاب اسلامی یکی از اصلاحاتی که در ذهن جامعه ما به وجود آورد یکسان بودن مردم روستانشین و شهرنشین بود و حتی بعد از انقلاب نوعی تقدس یافت که کسی بگوید من روستایی ام که این نکته بسیار مهمی است.

روحانی گفت: یک عامل مهاجرت از اینجا شروع می شود؛ یعنی طرف فکر می کند که اگر در شهر باشد جایگاه اجتماعی اش بالاتر است و اگر در روستا باشد جایگاه اجتماعی اش پایین تر است که امروز این تفکر ابدا در جامعه ما وجود ندارد. تمام مردم احساس می کنند که شهر و روستا، شمال، جنوب، شرق و غرب نه تنها از نظر قانون مساوی هستند بلکه از نظر جایگاه و منزلت اجتماعی هم برابر و مساوی هستند و همه ما احساس می کنیم نسبت به روستاها آبادانی و توسعه روستا یک وظیفه سنگینی را همه بر دوش داریم.
وی با بیان این که در سابق فاصله بین شهر و روستا زیاد بود، یادآور شد: شهرنشین از مراکز آموزشی فراوان، مرکز بهداشتی قابل ملاحظه، از فضای کسب و کار بیشتر و همچنین از رفاه بیشتر فردی که در شهر ساکن بود برخوردار بود و فردی که در روستا بود از این مزایا برکنار بود.

رئیس جمهور با بیان این که امروز برق، گاز و آب به فور به روستاها رسیده است گفت: آنهایی که در روستا بزرگ شده اند و زندگی کرده اند متوجهند که وقتی می گفتند در این روستا بنا است دوسال دیگر برق بیایید چه نشاط و ولوله ای می شد. می گفتند دو سال دیگر فانوس، چراغ توری و موشی کنار می رود برق می آید. مساله بسیار مهمی بود برای روستایی که اجداد آن هیچ وقت در روستاها، در مساجد، خانه ها چیزی به نام برق ندیده بودند.
وی افزود: جاده معمولی یک آرزوی بزرگ بود که این روستا به شهر از طریق یک جاده هموار متصل شود. در ۴۰ تا ۵۰ سال پیش اگر می خواستی متصل به شهر شوی در فصل هایی اصلا امکان پذیر نبود. در فصل هایی هم ماشین های شاسی بلند مانند جیپ می شد تردد کرد اصلا جاده ای نبود ما چنین شرایطی داشتیم.
روحانی ادامه داد: ۱۴ هزار روستا تا سال ۹۲ و بیش از آن طی این دولت گازرسانی شده است و افتخار می کنم که توسعه سریع روستاها از دستاوردهای بزرگ دولت تدبیر و امید است.
رییس جمهوری با بیان این که قبل انقلاب در شهرها یک رفاه نسبی حاکم بود، گفت: انقلاب اسلامی مسیر توسعه را برای ما هموار کرد، البته قسمتی هم مربوط به تکنولوژی است. الان دیگر نه شهر بزرگ و یا کشور، بلکه کل دنیا را دهکده جهانی می گویند و همه جهان شده یک روستا. که در این دهکده جهانی که همه به هم متصل و نزدیک هستند.

بسیاری از استعدادهای ما روستایی هستند

روحانی با بیان اینکه آگاهی مردم روستای ما، امروز به اندازه شهر و گاهی بالاتر از افراد شهر است، اظهار داشت: در دانشگاه و کنکور نیز همینطور است. اگر از عده محدودی بگذریم، بسیاری از استعدادها در دانشگاه‌ها، حوزه‌ها و مراکز علمی روستایی هستند. اکثر مراجع ما روستایی بودند.
وی تصریح کرد: روستا در یک مسیر درست بعد از انقلاب قرار گرفت اما کمبودها زیاد و مشکلات مردم فراوان بود و باید خدمات وسیعی به مردم داده می‌شد. کار بزرگ و عظیمی بعد از انقلاب برای روستاها صورت گرفت. جهاد سازندگی در اوایل انقلاب پیشتاز بود. نیروهای انقلاب هم همه جا بودند و خدمات‌رسانی می کردند. افتخار می‌کنم در دولت‌های یازدهم و دوازدهم یکی از دستاوردهای ما توسعه روستاها بود. قبلا این کار می‌شد ولی در دولت یازدهم و دوازدهم سرعت کار بیشتر شد؛ خدمت‌رسانی به ۱۴ هزار روستا تا سال ۹۲ و بیش از ۱۴ هزار در این ۶ سال.
وی ادامه داد: این مساله نشان می‌دهد تصمیمی حاکم بوده که در دولت یازدهم و دوازدهم خدمت به روستا به عنوان اولویت قرار گرفته است. در هر خدمتی در طول این شش سال گاهی ۲ تا پنج برابر شده است. خدمات زیادی انجام شده است.

اگر روستاها را آباد نکنیم، شهرها را ویران کرده‌ایم
روحانی با طرح این سوال که چرا باید روستاها را احیا و به آنها خدمت کنیم، خاطرنشان کرد: پاسخی که در وهله اول داده می‌شود این است که آنها هم ایرانی و خواهران و برادران ما هستند و حقوق‌شان با ما برابر است ولی اگر بیشتر فکر کنیم، درمی‌یابیم اگر روستاها را آباد نکنیم، شهرها را ویران کرده‌ایم. اگر روستا آباد نشود، ناچار می‌شود به شهر بیاید، حاشیه‌نشینی کند و شهر تخریب می‌شود.
وی ادامه داد: برای آنکه شهرها در مسیر درست خود قرار بگیرند باید روستاها آباد شود اگر امنیت می‌خواهیم باید روستاها آباد شوند؛ چه در مرز و چه در غیرمرز. در روستای آباد یک پایگاه بسیج، پایگاه نیروی انتظامی و یک پادگان سپاه و ارتش است و از کشور محافظت می‌کند.
رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه روستاها مرکز تولید هستند، بیان کرد: اگر قرار است تولید را پیش ببریم به ویژه در بخش کشاورزی، روستاییان ما تولیدگران بزرگی هستند. در قدیم روستا بود که درب مغازه شهر را باز می‌کرد یعنی شیر، گوشت، ماست و میوه و… از روستا به شهر می‌رفت و شهرنشین‌ها بخش اعظم نیازهایشان را از روستایی‌ها دریافت می‌کردند. میوه‌ها و سبزیجات و گوشت تهران از کجا می‌آمد؟
رئیس شورای عالی اقتصاد با بیان اینکه روستای ما امروز هم در زمین، هم در هوا، هم در فضای حقیقی و هم در فضای مجازی به شهر و دنیا متصل شده است، یادآور شد: امروز روستا با یک جاده خوب و گاهی اوقات آسفالته به شهر متصل است آب، برق و گاز دارد. امروز روستای ما به دنیا متصل است. امروز در هر کجا باشید با تلفن همراه و اینترنت با دنیا وصل هستید و عکس و خبر مشاهده می‌کنید.
روحانی با بیان اینکه کار عظیمی در زیرساخت روستا از طریق تلفن همراه و اینترنت صورت گرفته است، عنوان کرد: امروز روستایی ما یک گردشگر اروپایی را به خانه خودش دعوت می‌کند و گردشگر به آن خانه می‌رود، غذایش را می‌خورد و محصول خود را می‌فروشد. اگر می‌خواهیم دلالی را از بین ببریم، راهش فضای مجازی و همین استارت‌آپ‌ها هستند. روستایی با اینها می‌تواند محصول خود را به راحتی در هر کجایی می‌خواهد بفروشد.
وی با بیان اینکه در زمینه آب و تحولات کشاورزی اقدامات مهمی انجام شده است، گفت: در مقیاس یک متر مکعب آب، کمتر از یک کیلو محصول خشک به ما می‌داده است که قبل از سال ۹۲ بوده است اما امروز یک متر مکعب حدود یک و نیم کیلو محصول خشک به ما می‌دهد. این تحول در بذر، نوع کشت و کشت پاییزه ایجاد شده است.