به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، حمایت از توسعه کسب و کارهای دانش‌بنیان و خلاق گامی بود که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با جامه عمل پوشاندن به قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان برداشت. فعالیت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای توسعه گفتمان و فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان زمینه‌ساز تحول در اقتصاد کشور، خلق ارزش افزوده، فرصت‌های تازه برای اشتغال و نیز تأمین مهم‌ترین و فناورانه‌ترین نیازهای کشور شد، اما این گام با چه سازوکارهایی پیموده شد؟
به گزارش جارچی اخباربه نقل از ایرنا: نتایج مثبتی که در رونق اقتصاد دانش‌بنیان در سال‌های اخیر حاصل شد و تحولی در اشتغال، ارزش افزوده و حرکت اقتصاد کشور بدون تکیه به منابع زیرزمینی و خام فروشی و نیز تأمین برخی از مهم‌ترین نیازهای فناورانه و تحریمی ایجاد کرد، از ثمره‌های این اقدام به شمار می‌رود.

از بین بیش از ۱۳ هزار درخواست، ۴۴۶۲ شرکت دانش‌بنیان تأیید و از حمایت‌های قانونی بهره‌مند شده‌اند. این شرکت‌ها برای بیش از ۳۰۰ هزار نفر اشتغال ایجاد کرده و فروشی بیش از ۹۰۰ هزار میلیارد ریال در سال داشته‌اند.

برای تکمیل این قانون، برنامه حمایت از توسعه صنایع خلاق و فرهنگی در دستور کار قرار گرفت و در این حوزه نیز بیش از ۴۰۰ شرکت از حمایت‌های این برنامه بهره‌مند شده‌اند. همچنین اکنون بیش از ۱۰۰۰ شرکت در حوزه اقتصاد دیجیتال در کشور مشغول فعالیت شده‌اند.

کمک به دانش‌بنیان‌های صنعتی‌

اجرای برنامه «ارتقای توان داخلی در ساخت ماشین آلات پیشرفته» برای توسعه بازار این شرکت‌ها، یکی دیگر از گام‌هایی است که در این راستا و توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برداشته شده است.

در این برنامه با سرمایه‌گذاری بسیار کم دولت و با استفاده از ساز و کار تأمین مالی خریدار و جذب منابع بخش خصوصی، بازاری در حدود ۳۳۰ میلیارد ریال برای بیش از ۱۷۶ شرکت و ۴۸۵ تجهیز تأیید شده ایجاد شد که اشتغال ۱۸۳۴ متخصص را نیز به دنبال داشته است.

کمک به صادرات دانش‌بنیان

با اجرای برنامه «توسعه صادرات شرکت‌های دانش بنیان»، تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان صادراتی کشور از ۱۳۷ شرکت در سال ۹۴ به ۲۳۰ شرکت در سال ۱۳۹۷ رسیده است. در همین مدت، بازارهای صادراتی شرکت‌های دانش‌بنیان (شاخص سوم) نیز با افزایشی ۱۹ موردی، از ۷۴ کشور به ۹۳ کشور رسیده است.

۶ دوره از «نمایشگاه مواد و تجهیزات آزمایشگاهی ساخت ایران» برگزار شده و هفتمین دوره آن نیز در آذرماه ۹۸ برگزار می‌شود. این نمایشگاه توانسته است ضمن اهرم‌سازی منابع مالی دولت، توسعه ساخت داخل، ارتقای جدی کیفیت و تنوع محصولات پیشرفته، بیش از ۷۰۰۰ نفر نیروی انسانی متخصص در این حوزه را به کار گیرد.

به مدد این نمایشگاه، تعداد شرکت‌های فعال از ۱۲۰ به ۳۷۱ شرکت رسید. ۵۰۰ شرکت متقاضی حدود ۹۰۰۰ مدل محصول تجهیزات و مواد آزمایشگاهی را در ششمین دوره این نمایشگاه که هفته نخست دی‌ماه ۱۳۹۷ در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد، ارائه داده‌اند.

کمک به نمایش و فروش دستاوردهای دانش‌بنیان آزمایشگاهی ایران‌ساخت

با خریدهای متقاضیان از محصولات ایران‌ساخت ارائه شده در « نمایشگاه مواد و تجهیزات آزمایشگاهی ساخت ایران »حدود ۵۸۰ میلیارد ریال فروش قطعی برای تولیدکنندگان تجهیزات به دست آمد تا موجب پایدارسازی اشتغال افراد شاغل تحصیلکرده این شرکت‌ها شود.

کمک به راه اندازی بیش از ۸۰ مرکز نوآوری با همکاری دستگاه‌های اجرایی و بیش از ۴۳ مرکز شتابدهی نوآوری عمومی و ۲۰ شتابدهنده تخصصی در حوزه‌هایی مانند آب و خشکسالی، اقتصاد دیجیتال، فناوری‌های نرم و هویت ساز و هوا فضا با همکاری بخش خصوصی و استقرار بیش از ۲۰۰۰ کسب‌ وکار جدید استارت‌آپی، یکی دیگر از گام‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان است.

برگزاری جشنواره ایران‌ساخت

اما توسعه اقتصاد دانش‌بنیان بیش از زیرساخت‌های مادی و فیزیکی، نیازمند تحولی زیرساختی در فرهنگ و نگرش عمومی جامعه بود و بر همین اساس ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در مسیر ترویج و فرهنگ‌سازی این اقتصاد به کمک فرهنگ و هنر حرکت کرد. بر همین اساس نخستین دوره جشنواره ملی فرهنگی و هنری ایران‌ساخت دی ماه ۱۳۹۵ برگزار شد.

تیرماه ۱۳۹۷، آغازی دوباره بر جشنواره ایران‌ساخت بود. هنرمندان بسیاری همزمان با انتشار فراخوان دومین دوره جشنواره ملی فرهنگی و هنری ایران‌ساخت، با آثارشان به ترویج و فرهنگ‌سازی حمایت از کالای ایرانی کمک کردند. در دومین جشنواره “ایران ساخت” ۲ هزار و ۸۲۴ اثر متقاضی حضور در جشنواره شدند. در این دوره ۴۷۴ اثر به بخش ادبیات جشنواره ارسال شد که از این تعداد، داستان‌نویسان ۲۱۱ داستان کوتاه، شاعران ۲۲۴ شعر و هنرمندان مستند نگار نیز ۳۹ اثر سهم داشتند.