جلسه علنی صبح سه شنبه مجلس شورای اسلامی با دستور کار بررسی صلاحیت “علی اصغر مونسان” برای تصدی وزارت «میراث فرهنگی و گردشگری» و “محسن حاجی‌میرزایی” برای وزارت «آموزش و پرورش» تشکیل شد.

بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی وزارت‌های «میراث فرهنگی و گردشگری» و «آموزش و پرورش» امروز در حالی در دستورکار قرار دارد که هر سه فراکسیون سیاسی مجلس (امید، مستقلین و ولایی) پیش از آغاز جلسه امروز نظر مثبت خود را نسبت به گزینه‌های پیشنهادی اعلام کرده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی دقایقی پیش از آغاز جلسه علنی، در صحن مجلس شورای اسلامی حضور یافت تا از برنامه‌های وزیران پیشنهادی «میراث فرهنگی و گردشگری» و «آموزش و پرورش» دفاع کند که با استقبال نمایندگان و خوش آمدگویی علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی همراه شد.
به گزارش جارچی اخباربه نقل از ایرنا: اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور، محمود واعظی رییس دفترریاست‌جمهوری، لعیا جنیدی معاون حقوقی رییس‌جمهور، بیژن زنگنه وزیر نفت، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت، جمشید انصاری رئیس سازمان امور اداری و استخدامی و حسینعلی امیری معاون پارلمانی رییس‌جمهور، روحانی را در این جلسه همراهی می‌کردند.

روحانی: مونسان با نشاط و خوش فکر؛ حاجی میرزایی دقیق و پرکار

روحانی در دفاع از وزیران پیشنهادی آموزش و پرورش و میراث فرهنگی و گردشگری، با بیان اینکه شما نمایندگان حامیان اصلی دولت هستید، گفت: شما به وزیران رای دادید و دولت به پیشنهاد و تعیین افراد، توسط رییس جمهوری و رای اعتماد شما کار خود را آغاز کرد؛ بنابراین با کمک شما بوده که دولت تشکیل شده و با کمک شما است که دولت در مسیر قانونی خود قدم بر می دارد بنابراین در این روزهای سخت با وحدت از این مشکل عبور می کنیم ولو اینکه برای مردم روزهای سختی گذشته و باز روزهای سختی خواهد بود.

رئیس‌جمهوری افزود: اگر میراث فرهنگی نبود، کتاب نمی‌توانست هویت ملی ما را تبیین کند. کاری که آثار شیراز، اصفهان و بقیه شهرهای بزرگ ایران را می‌تواند گویا باشد، زبان کتاب قاصر و کوتاه است. زبان تمدن و معماری یک زبان رسا و همه فهم است و ترجمه هم نمی‌خواهد.

رئیس جمهوری بیان کرد: آقای مونسان که از قبل هم در این سمت در دولت فعالیت می کرد عنصر فعال، بانشاط، پرکار، خوشفکری که از بهترین دانشگاه کشور فارغ التحصیل شده است آمادگی دارد بار مسئولیت این کار را بر دوش بگیرد که امیدوارم با رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این دو سال باقی مانده همچنان آقای مونسان بتواند در این سمتی که تاکنون بوده، البته به عنوان وزیر این مسئولیت را بر عهده گیرد.

رئیس جمهوری با بیان اینکه محسن حاجی‌میرزایی مزایای ویژه‌ خود را دارد، گفت: او از نظر خلق و خوی، اخلاق، ادب و نحوه برخورد، انسان فوق‌العاده‌ای است و ما تا به حال در این ۶ سال ندیده‌ایم که عصبانیت وی چگونه است و این را تجربه نکردیم.

روحانی تصریح کرد: حاجی میرزایی این توان را دارد هم از لحاظ تحصیلات که علوم اجتماعی است و هم از نظر تجربه ۲۰ ساله‌ کار معلمی در آموزش و پرورش داشته، کاملا برای این کار مهیا است. معتقدیم در دوران وی، یک تحول بسیار خوبی را در آموزش و پرورش شاهد خواهیم بود. این وزارتخانه برای همه ما و آینده ما بسیار اهمیت دارد.

روحانی در پایان از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست که به دو وزیر رای دهند تا دولت بتواند با همه افراد کابینه فعالیت خود را ادامه داده و در مسیر و شرایط سخت کشور را به با موفقیت مدیریت کند.

مخالفان حاجی‌میرزایی چه گفتند؟

نخستین مخالف وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، “نادر قاضی‌پور” نماینده ارومیه بود که گفت: وزیر آموزش و پرورش باید شخصیتی ملی و جذاب باشد، نسبت به معیشت فرهنگیان و مطالبات آنان چه اقداماتی انجام شده است. منزلت معلمان را با انتخاب وزیری خارج از بدنه آموزش و پرورش کاهش ندهید، دولت در انتخاب وزیر آموزش و پروش ارزان‌فروشی کرده و ساده‌ترین مسیر را انتخاب کرده است.

وی افزود: انتخاب حاجی میرزایی به عنوان وزیر پیشنهادی نشان می‌دهد توجه واقعی به مسائل آموزش و پرورش کشور وجود ندارد، وزارت آموزش و پرورش جای آزمون و خطا و تجربه‌اندوزی نیست. حاجی میرزایی شناخت واقعی نسبت به آموزش و پرورش ندارد، در برنامه‌های حاجی میرزایی مشخص نشده که چه برنامه یا اقداماتی را برای آینده آموزش و پرورش در نظر گرفته است.

بعد از نماینده مردم ارومیه در مجلس، “نگهبان سلامی” نماینده خواف و رشتخوار به عنوان دومین مخالف وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با تاکید به تحصیلات خود در حوزه آموزش و پرورش گفت: اولویت اساسی همه دولت‌ها در دنیا آموزش و پرورش است چرا برای رئیس جمهور ما این موضوع در اولویت دهم هم نیست.

وی ادامه داد: دو دهه فاصله او آموزش و پرورش باعث شده که دغدغه مطالبه‌گری نداشته باشد، وزیر باید از بطن جامعه فرهنگیان معرفی می‌شد، افزایش کیفیت مدارس دولتی، حذف نابرابری‌ها در حوزه آموزش دولتی و غیردولتی و توسعه حوزه‌های مهارتی از جمله دغدغه‌های رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم است که در برنامه‌های حاجی میرزایی وجود ندارد.

“محمد اسماعیل سعیدی” نماینده تبریز هم به عنوان سومین مخالف وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار داشت: شما (حاجی میرزایی) توضیح دهید که آیا دولت به شما این اختیار را می‌دهد که مشکلات و معضلات کنونی آموزش و پرورش و برنامه های ارائه شده خود را در این زمینه عملیاتی کنید.

وی اضافه کرد: وزیر قبلی، قربانی نبود اختیارات لازم برای اجرای برنامه‌ها و وعده‌های خود در آموزش و پرورش شد، فرهنگیان جزو اقشار دلسوز هستند دولت توضیح دهد چرا سال‌هاست که سرانه مدارس قطع شده است، چرا با وجود تاکید وزیر آموزش و پرورش بر عدم پرداخت شهریه به مدارس باز از والدین شهریه دریافت می شود.

“سیدتقی کبیری” نماینده خوی نیز در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: سوابق مدیریتی و اخلاقی حاجی میرزایی بر همگان روشن است اما فاصله ۱۸ ساله او از بدنه آموزش و پرورش محل سوال است. این برنامه‌ها بسیار کلی و آرمان‌گرایانه است و مشخص نیست با توجه به بودجه موجود باید چگونه اجرا شود.

وی با اشاره به اصل ۱۵ قانون اساسی یادآور شد: در برنامه حاجی میرزایی بحث تدریس ادبیات زبان‌های اقوام در مدارس وجود ندارد این مساله نشان می‌دهد که حاجی میرزایی اراده‌ای برای اجرای اصل ۱۵ قانون اساسی ندارد.

موافقان حاجی‌میرزایی چه گفتند؟

“حمید بنایی” نماینده گناباد در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با تاکید بر این که نمایندگان مخالف برنامه حاجی میرزایی را مطالعه نکرده‌اند، گفت: در نگاه حاجی میرزایی آموزش و پرورش متعلق به همه است و وی به دنبال کار سیاسی نیست.

وی به ذکر مهمترین برنامه‌های حاجی میرزایی پرداخت و اظهار داشت: حذف تنوع بیش از اندازه مدارس، ساماندهی نیروهای انسانی، اجرای سند تحول بنیادین، نظام رتبه‌بندی معلمان، پرهیز از سیاست‌زدگی در آموزش و پرورش، اولویت دادن به دانشگاه فرهنگیان و نیروهای تربیت شده در آن و ساماندهی مدارس خارج از کشور از جمله مهمترین برنامه‌های حاجی میرزایی است.

“سیده فاطمه ذوالقدر” نماینده مردم تهران نیز در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: حاجی میرزایی دارای سابقه طولانی در نظام آموزشی است و با دولت نیز همواره همکاری های لازم را داشته است. حاجی میرزایی عضو شورای معلمان و معاونان بوده، مدیری توانمند و فردی پاکدست و متدین است.

وی ادامه داد: انتظار می‌رود حاجی میرزایی در وزارت آموزش و پرورش برای مقابله با مافیای کنکور و رشد قارچ‌گونه آموزشگاه‌ها اقدام کند. همچنین توجه به دختران بازمانده از تحصیل، تعیین تکلیف حق‌التدریس‌ها و خرید خدمت‌ها و اجرای کامل نظام رتبه‌بندی معلمان حائز اهمیت و پیگیری است.

“محمدرضا منصوری” نماینده ساوه هم به عنوان سومین موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: برنامه‌های حاجی میرزایی با توجه به اهمیتی که او به آموزش‌های نوین دارد می‌تواند راهگشا باشد، در گذشته آموزش و پرورش ما فارغ‌التحصیلانی را به جامعه عرضه می‌کرد که توان کارآفرینی نداشتند، و امروز هم جوانانی داریم که مدارک عالی آموزشی دارند اما توان مهارتی و فنی ندارند. اهتمام وزیر پیشنهادی به بحث های مهارتی است و نگاه ویژه به دوره های ابتدایی و پیش دبستانی دارد.

“محمدحسین فرهنگی” نماینده تبریز در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: بنده شاهد تلاش ارزشمند حاجی میرزایی در اعمال نظرات انقلابی و دینی در حوزه‌های کاری و مسئولیتی بوده‌ام، شهید محراب آیت‌الله مدنی از ایشان قدردانی کردند. تاکید بر اجرای سند بنیادین و مخالفت وی با سند استعماری ۲۰۳۰ مورد توجه قاطبه ملت است از تاکیدات وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش است.