معصومه اصغرزاده گفت: امروز (شانزدهم شهریور) پروازهای بازگشت حجاج بیت الله الحرام از فرودگاه جده به سه ایستگاه پروازی در ایران انجام خواهد شد.

وی گفت: بدین ترتیب فرودگاههای اصفهان، تبریز و حضرت امام (ره) امروز آماده بازگشت حجاج از بیت الله الحرام هستند.

اصغرزاده ادامه داد: از فرودگاه جده به اصفهان ۶ پرواز؛ جده به تبریز چهار پرواز و جده به فرودگاه امام خمینی دو پرواز طی امروز حجاج را به کشور انتقال می دهند.

مدیرکل روابط عمومی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت: روز ۱۷ شهریور نیز از فرودگاه مدینه به سه ایستگاه پروازی مشهد، تبریز و فرودگاه امام خمینی (ره) انتقال حجاج ادامه دارد.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا: به گفته وی یک پرواز از مدینه به فرودگاه مشهد، دو پرواز به فرودگاه تبریز و چهار پرواز به فرودگاه امام طی روز آینده تا بامداد روز دوشنبه عملیات بازگشت حجاج امسال را پایان می دهند.

به گفته اصغرزاده تاکنون بیش از ۷۵ هزار حاجی با بیش از ۳۰۰ پرواز به کشور بازگشته‌اند و برنامه انتقال حجاج تا ساعت ۴ بامداد روز دوشنبه ۱۸ شهریور ادامه خواهد داشت.

تعداد کل زائران اعزامی به سرزمین وحی ۸۸ هزار و ۶۰۰ نفر است که با ۳۶۴ پرواز شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به کشور بازمی‌گردند.

به طور میانگین روزانه کمتر از دو هزار نفر از ایرانیان در مکه مکرمه کم می شود و تا دو روز آینده زائران ایرانی به طور کامل به کشور باز خواهند گشت.

ایران و عربستان یک توافق دیرینه دارند که هر سال در زمان حج ۵۰ درصد پروازهای حج را شرکت‌های هواپیمایی سعودی و ۵۰ درصد دیگر را ایرلاین‌های ایرانی انجام دهند.

اما بعد از سال ٩۴ و همزمان با شروع رفتارهای ماجراجویانه عربستان، برخی تفاهم‌نامه‌ها و توافق‌ها بین دو کشور دچار چالش شد که انتقال حجاج از جمله آنها بود و به مرور زمان از سهم پرواز هواپیماهای سعودی برای انتقال حجاج ایرانی کاسته شد به طوری که امسال سعودی‌ها اعلام کردند ایران‌ایر برای پرواز انتقال حجاج به عربستان باید فقط از هواپیماهای ملکی خود استفاده کند و حق استفاده از هواپیماهای هیچ شرکت هواپیمایی داخلی و خارجی دیگری را ندارد.