مدیرکل پایگاه انتقال خون آذربایجان‌شرقی گفت: در روزهای تاسوعا و عاشورا عزاداران حسینی در این استان بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ واحد خون اهدا کردند.
به گزارش جارچی اخبار، دکتر وحید مثمر روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: همه ساله در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی، ‌ سازمان های انتقال خون در سراسر کشور شاهد حجم بسیار زیادی از علاقمندان برای اهدای خون و انجام نذر خون هستند که استان آذربایجان شرقی نیز برای ارائه بهترین خدمت به مراجعه کنندگان تمهیدات ویژه ای در این ایام در نظر گرفت.
وی با اشاره به اجرای طرح «نذر خون حسینی از عاشورا تا اربعین» در این استان گفت: با توجه به محدودیت زمانی نگهداشت انواع فراورده خونی و محدودیت امکانات، ‌درخواست ما از عزاداران و مردم نوعدوست استان این است که نذر خون حسینی را تنها به روز عاشورا محدود نکرده و این نذر را تا اربعین حسینی ادامه دهند.
مدیرکل پایگاه انتقال خون آذربایجان شرقی با تاکید بر ضرورت اطلاع رسانی در خصوص اهدای پلاسما و اینکه از پلاسما داروهای متعددی تهیه می شود که هر کدام از این داروها نجات بخش جان بیماران است، گفت: در تاسوعا و عاشورای حسینی ۱۳۰ نفر نیز اقدام به اهدای پلاسما کردند.
وی با بیان اینکه تعداد مجاز اهدای پلاسما در سال حداکثر ۲۴ نوبت است، افزود: هر اهدا کننده می تواند در هر ماه ۲ بار به شرط اینکه فاصله ۲ نوبت اهدا، کمتر از ۴۸ ساعت نباشد اقدام به اهدای پلاسما کند.
مثمر ادامه داد: اهدا کننده باید ۲۴ ساعت قبل از اهدای پلاسما از مصرف غذاهای پرچرب خودداری کند و بعد از اهدا نیز برای جبران مایعات از دست رفته مقدار زیادی مایعات مصرف کند.
استان آذربایجان شرقی دارای ۲ پایگاه انتقال خون در تبریز و یک پایگاه در هریک از شهرستان های مراغه و میانه است.