تیم فوتبال علم و ادب شهرداری تبریز که به تازگی با خرید امتیاز تیم شهرداری تبریز در مسابقات لیگ دسته یک باشگاه‌های کشور حضور یافته، یکی از بومی‌ترین و جوان‌ترین تیم‌های حاضر در این رقابت‌ها محسوب می‌شود که امیدوار به موفقیت در این لیگ است.
علم و ادب شهرداری تبریز در هفته‌های نخست عملکرد خوبی داشته و توانسته بازی‌های تماشاگر پسندی را به نمایش بگذارد. اگرچه این تیم در امر نتیجه‌گیری ناکام بوده، اما تکیه اعضای کادر فنی و مدیریت باشگاه به بازیکنان جوان و بومی، نوید روزهای خوش را برای آینده فوتبال آذربایجان دارد.
در روزهایی که بازیکنان بومی جایی برای خودنمایی در فوتبال تبریز پیدا نمی‌کنند، علم و ادب با میدان دادن و اعتماد به این جوانان بومی، به بهترین شکل ممکن به رسالت خود عمل می‌کند.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا، استفاده از بازیکنان بومی و جوان در تیم علم و ادب شهرداری علاوه بر اینکه در نوع خود گام ارزشمندی برای احیای سنت نیکو و فراموش شده استعدادیابی فوتبالی از میادین محلی تبریز و دیگر شهرهای آذربایجان شرقی است، نوستالژی درخشش فوتبال این کهن شهر در سطوح محلی و ملی را نیز در پنج دهه اخیر در اذهان فوتبال دوستان تداعی می کند.
بازیکنان بومی، امسال در شرایطی در ترکیب علم و ادب به کار گرفته می‌شوند که بیشتر آن‌ها سن و سال پایینی دارند و در آینده می‌توانند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشند.
نگاهی گذرا به لیست بازیکنان علم و ادب در هفته‌های نخست لیگ دسته یک، نشان می‌دهد که یونس باهنر، سرمربی این تیم نوپا، به بازیکنانی اعتماد کرده که بیشتر آن‌نا تنها ۲۰ سال سن دارند؛ بازیکنانی مانند آرمان ایازلو، سجاد کریم‌زاده، مرتضی علی حسینی، مهدی جبارزاده، علی جدی و محمد صادقی؛ جزو جوان‌ترین بازیکنان حال حاضر لیگ دسته یک باشگاه‌های کشور محسوب می‌شوند که در تیم علم و ادب شهرداری تبریز توپ می‌زنند.
معمولاً بازیکنان جوان در لیست تیم‌های مختلف به عنوان یک نیمکت نشین و در بهترین حالت، به عنوان یار تعویضی به کار گرفته می‌شود. اما داستان استفاده از بازیکنان جوان و بومی در ترکیب علم و ادب وقتی جالب می‌شود که بدانیم این بازیکنان در ۴ هفته نخست مسابقات مجموعاً بیش از یک هزار دقیقه برای این تیم به میدان رفته‌اند.
جوانان بومی خطه آذربایجان که پیش از این فرصت چندانی برای خودنمایی پیدا نمی‌کردند، حالا با حضور در علم و ادب، رؤیاهای بزرگی در سر می‌پرورانند.
مهدی جبارزاده که سابقه بازی در تیم امید ماشین‌سازی را دارد، متولد ۱۳۷۸ است و جزو سهمیه امید علم و ادب شهرداری تبریز به حساب می‌آید؛ علی جدی با سابقه بازی در تیم فوتبال پیکان تهران، متولد ۷۷ بوده و با سجاد کریم‌زاده که پیش از این در تیم امید شهرداری تبریز توپ می‌زد، هم سن است؛ مرتضی علی حسینی، محمد صادقی و آرمان ایازلو هم متولد سال ۷۶ هستند.
این ترکیب جوان، تیم فوتبال علم و ادب شهرداری تبریز را به یکی از جوان‌ترین و بومی‌‎ترین تیم‌های تاریخ آذربایجان تبدیل کرده است؛ میدان دادن به بازیکنان جوان و بومی، چیزی است که مردم آذربایجان در سال‌های گذشته همواره روی آن تاکید ویژه‌ای داشتند و حالا علم و ادب با اجرای این برنامه، خواسته فوتبال دوستان این دیار را تحقق بخشیده است.
در لیست بازیکنان تیم علم و ادب، تنها یک بازیکن غیربومی به چشم می‌خورد و بقیه بازیکنان از کوچه پس کوچه‌های همین دیار راهی ترکیبِ تیمِ یونس باهنر شده‌اند.
تیم علم و ادب شهرداری تبریز در هفته‌های نخست با میدان دادن به این بازیکنان جوان و بومی، بیشتر به دنبال کسب تجربه بود تا در کوران مسابقات، با مشکلاتی مانند «فاصله زیاد بین بازیکنان» مواجه نشود.
با گذشت ۴ هفته از شروع لیگ آزادگان، حالا وقت آن رسیده که علم و ادب با استفاده از تجربه بازیکنان خود که برخی از آنها برای نخستین بار در لیگ دسته یک بازی می‌کنند، بتواند نتایج قبلی را جبران کند.
هر چند تیم فوتبال علم و ادب شهرداری تبریز بدون کسب هیچ امتیازی در چهار بازی خود در قعر جدول جای گرفته و فردا یکشنبه از هفته پنجم لیگ یگ آزادگان و از ساعت ۱۷ میزبان تیم سپیدرود رشت در ورزشگاه شهید توانا شهرداری تبریز خواهد بود، اما بدون شک سرمایه گذاری روی بازیکنان بومی، جوان و باانگیزه، اقدام ارزشمند و پایه است که اگر امروز هم جواب ندهد، نتایج آن در سال های آینده نصیب فوتبال تبریز خواهد شد و نام سرمربی علم و ادب را در کتاب تاریخ فوتبال این دیار ماندگار خواهد کرد.