دانشگاه تبریز بر اساس رتبه بندی تایمز(timeshighereducation) که یک نظام رتبه بندی بین المللی است، بار دیگر بر اساس شاخص های این رتبه بندی در جمع دانشگاه‌های برتر جهان قرار گرفت.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از روابط عمومی دانشگاه تبریز، رتبه‌بندی جهانی تایمز برترین دانشگاه‌های جهان در سال ۲۰۲۰ را منتشر کرده که ۴۰ دانشگاه ایرانی و در راس آنها دانشگاه تبریز در جمع هزار و ۴۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار گرفته است.
در این رتبه بندی در بین ۴۰ دانشگاه برتر ایرانی جهان، دانشگاه تبریز در بین دانشگاه های ایران رتبه چهاردهم را به خود اختصاص داده و رتبه این دانشگاه در دامنه ای بین ۶۰۱ تا ۸۰۰ قرار دارد.
در همین راستا در رتبه‌بندی تایمز در سال ۲۰۲۰، دانشگاه صنعتی نوشیروان بابل، با قرار گرفتن در بازه رتبه ‌ای ۳۵۱-۴۰۰ و دانشگاه یاسوج در بازه رتبه ای ۴۰۱-۵۰۰ به عنوان دانشگاه‌های اول و دوم ایران در این رتبه‌بندی معرفی شده‌اند.
بر پایه این گزارش، بر اساس این رتبه بندی در بین دانشگاه های ایران دانشگاه‌های «صنعتی نوشیروانی بابل»، «یاسوج»، «صنعتی امیرکبیر»، «کاشان»، «علوم پزشکی مشهد»، «صنعتی شریف»، «علوم پزشکی تهران»، «بین‌المللی امام خمینی (ره)»، «علوم پزشکی ایران»، «علم و صنعت ایران»، «صنعتی اصفهان»، «علوم پزشکی شهید بهشتی»، «صنعتی شیراز»، «تبریز»، «علوم پزشکی تبریز»، «تهران»، «فردوسی مشهد»، «اصفهان»، «علوم پزشکی اصفهان»، «صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی»، «کردستان»، «مازندران»، «شهید بهشتی»، «شیراز»، «الزهرا (س)»، «شهید مدنی آذربایجان»، «بیرجند»، «بوعلی سینا»، «گیلان»، «خوارزمی»، «سمنان»، «شاهد»، «شهید باهنر کرمان»، «شهید چمران اهواز»، «شهرکرد»، «صنعتی شاهرود»، «علوم پزشکی شیراز»، «ارومیه»، «یزد»، و «زنجان» در سیاهه مؤسسه‌های برتر جهان هستند.
در جدول رتبه بندی سال ۲۰۲۰ تایمز،۱۳۹۶ دانشگاه از ۹۲ کشور به عنوان دانشگاه های برتر جهان معرفی شده که در این میان دانشگاه آکسفورد از کشور انگلستان رتبه اول دنیا را کسب کرده است.
رتبه‌بندی جهانی آموزش عالی «تایمز» مؤسسه‌های پیشرو جهان را در پنج حوزه آموزش، چشم‌انداز جهانی، پژوهش، استنادها، و درآمدهای صنعتی، بر پایه ۱۳ سنجه کمی ارزیابی می‌کند.
لازم به ذکر است؛ بر اساس انتشار تازه ترین نتیجه رتبه بندی جهانی شانگهای ۲۰۱۹، دانشگاه تبریز در جمع هزار دانشگاه برتر دنیا قرار گرفته بود.
یادآور می شود: دانشگاه تبریز در حال حاضر با داشتن بیش از ۲۱ دانشکده، چندین پژوهشکده و گروه پژوهشی، قطب علمی، ۸۰۰ نفر عضو هیات علمی، بیش از ۲۴ هزار نفر دانشجو و ۴۵۷ هزار مترمربع فضای آموزشی، کمک آموزشی و پژوهشی و نیز به جهت همجواری با دانشگاه های بزرگ کشورهای منطقه، به عنوان بزرگترین مرکز علمی غرب و شمال غرب کشور، عهده دار بخش بزرگی از مسئولیت تولید علم و فناوری و رقابت در عرصه های بین المللی است.