رئیس پلیس راه استان آذربایجان‌شرقی با اشاره به میزان تصادفات منجر به مرگ در ۶ ماهه سال گذشته و سال‌جاری گفت: سال گذشته ۲۷۸ تصادف منجر به مرگ داشتیم که در سال‌جاری این رقم به ۲۴۸ نفر رسیده است.
غلامرضا کریمی‌نژاد پیش از ظهر امروز در جلسه شورای ترافیک آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: تلاش پلیس راه استان کاهش تصادفات و تلفات است.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از فارس وی با بیان اینکه تصادفات منجر به مرگ در راه‌های استان مربوط به ۱.۷ درصد آزادراه‌ها، ۲.۳ درصد بزرگراه‌ها، ۸ درصد راه‌های اصلی و ۸۸ درصد فرعی و روستایی بود، گفت: امسال انقلاب و جهادی برای روکش‌های آسفالتی و خط‌کشی راه‌ها انجام گرفت که تصادفات را کاهش داده است. به‌طوریکه قرار بود تا پروژه‌ها تعطیل شود ولی ما این پروژه‌ها را تعطیل نکرده و اجرایی کردیم.
رئیس پلیس راه استان با اشاره به اینکه ۱۳۴ نقطه حادثه‌خیز در استان وجود دارد، توضیح داد: ۲۸۸۱ روستا، ۶۳ شهر و ۲۱ شهرستان در آذربایجان‌شرقی وجود دارد.
وی، ۵۷ دوربین ثبت تخلف در استان را مورد اشاره قرار داد و گفت: تعدادی از آنها غیرفعال است که در جهت راه‌اندازی آنها هستیم همچنین ۶۲ دستگاه دوربین سیار در جاده‌ها فعالیت می‌کنند که بیشترین فعالیت در روزهای اوج تابستان می‌باشد.
کریمی‌نژاد خاطرنشان کرد: طی ماه‌های گذشته، ۴۰ نقطه جانمایی دوربین ثبت تخلفات شناسایی شده است که پیشرفت ۳۰ درصدی داشتند که در صورت اتمام تا پایان سال می‌توان به حدنصاب استان‌های دیگر از جمله اصفهان، تهران و خراسان رضوی رسید.
وی تصریح کرد: در پنج ماه گذشته برای ۳ هزار و ۳۶۰ نفر آموزش انجام گرفته است همچنین بازدید از ۱۴ پایانه مسافر و ۱۲ پایانه بار صورت گرفت.
رئیس پلیس راه استان آذربایجان‌شرقی با اشاره به میزان تصادفات منجر به مرگ در ۶ ماهه سال گذشته و سال‌جاری اذعان داشت: سال گذشته ۲۷۸ تصادف منجر به مرگ داشتیم که در سال‌جاری این رقم به ۲۴۸ نفر رسیده است.
وی افزود: تعداد جرحی‌های ناشی از تصادفات و خسارت‌های به تبع آن در سال ۹۷ به ترتیب ۳ هزار و ۱۱۹ نفر و۳ هزار و ۹۹۴ است که این آمار در سال‌جاری ۳ هزار و ۱۲۰ نفر و یک‌هزار و ۸۶ نفر رسیده است.
رئیس پلیس راه استان آذربایجان‌شرقی بیان کرد: بیشترین تصادفات در محور اهر به تبریز و تبریز به آذرشهر است که هر کدام با ۴۶ و ۳۶ فوتی بودند.
وی متذکر شد: ۵۸ درصد تصادفات در راه‌های اصلی، ۲۰ درصد در راه‌های استانی، ۱۳ درصد در راه‌های فرعی و ۱۰ درصد در آزادراه‌‌هاست.
کریمی‌نژاد ادامه داد: ۵۸ درصد فوتی سر صحنه و ۴۲ درصد بیمارستان‌ها بود که از این میان ۷۹ درصد فوتی‌ها را مردان و ۲۱ درصد را زنان تشکیل می‌دهد.
رئیس پلیس راه استان آذربایجان‌شرقی یادآور شد: آمار فوتی بر حسب سرنشین به ترتیب ۱۱۶ راننده، ۱۰۶ سرنشین، ۴۹ راکب و ۲۸ عابر است.
وی با تاکید بر اینکه ۲۵ درصد مرگ ناشی از تصادفات مربوط به انحراف به چپ است که امسال جان ۷۶ نفر را گرفت، ابراز کرد: ۲۵ درصد تصادفات خونین در اثر عدم توجه به جلو و ۱۸ درصد در اثر تخطی از سرعت مطمئنه بود.
کریمی‌نژاد در رابطه با نوع وسیله نقلیه مقصر توضیح داد: ۲۷ درصد پژو، ۱۵ درصد موتورسیکلت، ۱۴ درصد وانت، ۱۲ درصد پراید، ۱۱ درصد باری، ۶ درصد پیکان، ۶ درصد سمند، صفر درصد مسافربری و ۹ درصد سایر موارد از جمله مقصرین تصادفات منجر به مرگ بر حسب خودروی سواری است.
وی اضافه کرد: ۳۳ درصد سن رانندگان مقصر بین ۳۵ تا ۴۵ سال می‌باشد و بیشترین تصادفات در بین ساعت ۱۶ تا ۱۸ و ۱۸ تا ۲۰ است همچنین بیشترین تصادفات در روز جمعه با ۱۶ درصد آمار است.
رئیس پلیس راهور استان به نوع شکل‌گیری تصادفات نیز اشاره کرد و گفت: ۱۰۶ نفر در اثر تصادفات خودرو به خودرو، ۹۲ نفر نیز در اثر واژگونی خودرو جان خود را از دست داده‌اند.