مدیر جهاد کشاورزی اهر از تولید ۵۱ هزار تن گندم در این شهرستان در سالجاری خبر داد.
به گزارش جارچی اخبار محمد اسدی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: با توجه به پیش بینی‌های اولیه کارشناسان در خصوص تولید ۸۱ هزار تن گندم در سالجاری، متأسفانه با گذشت زمان و بر اثر آفت سن گندم و وقوع سرما و خشکسالی در برخی از نقاط شهرستان اهر تولید گندم در سال جاری تا ۵۱ هزار تن کاهش پیدا کرد.
وی در خصوص خرید تضمینی گندم شهرستان اهر گفت: کشاورزان بیش از ۴۴۰۰ تن گندم را تا امروز به سیلوها و مراکز خرید تحویل داده اند .
اسدی اظهار کرد: در روزهای اول خرید گندم در این شهرستان شایعه ای مبنی بر افزایش قیمت گندم منتشر و باعث شد برخی تولید کنندگان به ویژه در روستاها اقدام به ذخیره گندم در انبارهای خود کنند و این مسأله از طریق اکیپ پایش در روستاها بررسی و بعد از شناسایی اقدامات لازم در جهت جلوگیری از خروج گندم‌های انبار شده از روستاها به خارج از شهرستان انجام شد و تاکنون نیز تحت کنترل است.
وی، قیمت برخی اقلام دیم و آبی محصول گندم در شهرستان اهر را بین ۲۴۵۰ تا ۲۸۷۲ تومان ذکر کرد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اهر همچنین بر ضرورت کاشت محصول کلزا تا پایان شهریور ماه سالجاری در اهر تأکید کرد و افزود: در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری و دستور ریاست جمهوری در خصوص تولید کلزا در کشور و نقش آفرینی در خودکفایی در تولید روغن، برای شهرستان اهر نیز ۴۵۰ هکتار اراضی آبی و ۶۰۰ هکتار اراضی دیم در جهت کشت کلزا در نظر گرفته شده است.
وی تأکید کرد: از تولیدکنندگان روستایی تقاضا داریم در اراضی آبی خود که در حاشیه و مشرف به سد ستارخان واقع می باشد اقدام به کشت محصول کلزا کنند و در این راستا نیز امور آب شهرستان مجوزهای لازم برای برداشت آّب از طریق پمپاژ آب از داخل سد ستارخان را صادر کرده است.
اسدی با اشاره به اینکه سود محصول کلزا دو برابر گندم است، در مورد کشت کلزا در پایاب سد ستارخان نیز گفت: برای تأمین آب مورد نیاز این محصول در پایاب سد نیز مکاتباتی از طریق فرماندار و رئیس شورای حفاظت خاک شهرستان اهر با امور آب شهرستان انجام شد که متأسفانه امور آب تأمین این آب را خارج از قدرت خود ذکر کرد و درخواست را به امور آب استان ارجاع دادیم که تاکنون هیچ اقدام عملی و مجوزی در خصوص تأمین آب برای کاشت کلزا در برخی روستاهای پایاب سد ستارخان صادر نشده و انتظار داریم مسئولین هرچه سریعتر این مشکل را حل کنند.
وی ادامه داد: کلزا یکی از مهمترین گیاهان روغنی بوده که دارای ۴۲ درصد روغن و ۵۶ درصد مواد غذایی دامی و طیور داشته و به طور معمول دارای ۳۵ درصد پروتئین بوده و متوسط آبیاری آن در سال دو بار در فروردین ماه و سه تا ۴چهار بار بعد از فروردین ماه است.
اسدی از جمله اقدامات انجام شده برای کاشت کلزا در سال زراعی ۹۸-۹۷ در اهر را شامل، برش سهمیه کودی برای کشت کلزا در بین کارگزاران و پیگیری خرید آن، برگزاری جلسات متعدد با کارشناسان در خصوص روند کار و اقدامات انجام شده، برگزاری ۳۶ کلاس در روستاهای مستعد نیاز سنجی شده که ۲۶ مورد آن اجرا شد، رایزنی با اهالی وردین و خونیق در خصوص کشت کلزا با آب سد ستارخان و … ذکر کرد.
مدیر جهاد کشاورزی اهر در پایان از کاشت محصول زعفران نیز در پنج هکتار از اراضی شهرستان اهر خبر داد.