رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: در ۳ سال اخیر پیشرفت چشمگیری در توسعه کشت گلخانه ای استان آذربایجان شرقی بوجود آمده و در رده دوم کشور قرار دارد.
به گزارش جارچی اخبار ، اکبر فتحی با بیان اینکه تا سال ۹۵ مجموع گلخانه های استان ۵۶ هکتار بود افزود: در سال گذشته ۱۵۵ هکتار و در سال جاری ۲۰۰ هکتار به این میزان اضافه شده است.
وی با اشاره به این موضوع که انقلابی در کشت گلخانه ای استان بوجود آمده است، گفت: سرمایه گذاران اقتصادی سرمایه گذاری های خوبی در این زمینه انجام داده اند و اگر بتوانیم پشتیبانی تسهیلاتی از این سرمایه گذاران کنیم پیش بینی می شود امسال ۴۰۰ هکتار به شکل مدرن و پیشرفته به مجتمع های گلخانه ای آذربایجان شرقی افزوده شود.
فتحی ادامه داد: جمع تسهیلات ابلاغی از محل بند الف تبصره ۱۸ برای کل طرح های گلخانه ای در سطح کشور ۱۵۰۰ میلیارد تومان تعیین شده است و سازمان جهادکشاورزی استان با دعوت از بانک کشاورزی و نماینده وزارت جهادکشاورزی به آذربایجان شرقی هماهنگی های لازم را جهت مساعدت در تامین مالی طرح های گلخانه ای استان به مبلغ ۳هزار میلیارد تومان به عمل آورده است.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به اینکه گلخانه های احداثی در سطح استان در خاورمیانه بی نظیر هستند، ادامه داد: مشابه گلخانه شرکت ارس تارلا امین در شهرستان جلفا در قالب شهرک کشاورزی خصوصی به مساحت ۳۰ هکتار در شهرستان هریس و مشابه آن در شهرستان شبستر در ۳۵ هکتار احداث می شود.
فتحی گفت: باید با استفاده از ظرفیت اقتصاد مقاومتی مجتمع های گلخانه ای شهرستانهای بناب و هوراند تکمیل و به گلخانه های استان اضافه گردند.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به اینکه از ابتدای اجرای طرح شبکه های نوین آبیاری در استان تا سه سال اخیر کلاً ۱۶ هزار هکتار بوده و لازمه کشاورزی مدرن ایجاد و ارتقاء زیرساخت های کشاورزی صنعتی از جمله شبکه های آبیاری نوین است، افزود: در ۳ سال اخیر از محل اعتبارات رودخانه های مرزی حدود ۱۹ هزار هکتار شبکه های آبیاری نوین افزایش یافته اند.
فتحی خاطرنشان کرد: برقراری مرحله دوم اعتبارات صندوق توسعه ملی برای تجهیز شبکه های آبیاری استان یک ضرورت است.
وی با اشاره به اینکه اکثر فعالین اقتصادی استان تاجر بوده و به امر تجارت مشغول هستند، تاکید کرد: آذربایجان شرقی در تولید تخم مرغ رتبه پنجم و تولید گوشت مرغ رتبه هفتم کشور را به خود اختصاص داده است با توجه به این موضوع که نهاده های دامی وارداتی هستند و ظرفیت خوبی برای واردات نهاده های دامی در استان وجود دارد افراد حقیقی و حقوقی و تاجرین استان آمادگی تامین نهاده های دامی برای کل کشور را دارا می باشند، در صورت مساعدت آذربایجان شرقی می تواند به عنوان قطب تامین نهاده های دامی در سطح کشور مطرح شود.