مسئولان مربوطه وعده‌های متعددی را در این زمینه مطرح کردند اما هر بار اجرای آن به دلیل سنگ اندازی‌های موجود به تعویق افتاده است.

سال گذشته فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد و دارایی بر واگذاری سهام سرخابی‌ها تا پایان سال ۹۷ تاکید و اعلام کرده بود که واگذاری این دو باشگاه دوباره به جریان افتاده و عزم دولت برای واگذاری این دو باشگاه جدی به نظر می‌رسد، اکنون منتظر روش‌های جدید واگذاری هستیم تا براساس آن واگذاری این دو باشگاه انجام شود.

چندی پس از صحبت‌های مطرح شده از سوی وزیر اقتصاد جلساتی در مجلس برگزار شد که براساس آن وزارت ورزش و جوانان مکلف شد تا با همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار و سازمان خصوصی سازی شرایط پذیرش دو شرکت فرهنگی ورزشی پرسپولیس و استقلال را در بازار پایه فرابورس فراهم کند که پس از پذیرش در بازار پایه فرابورس و عرضه ۵ درصد سهام هر یک از دو شرکت جهت کشف قیمت ۵۱ درصد سهام آنها به صورت بلوکی و باقی سهام به صورت خُرد عرضه ‌شود.

اکنون پس از یک سال از مذاکرات صورت گرفته درخصوص عرضه سهام این دو باشگاه به فرابورس و نزدیک شدن به پایان شهریور، همچنان عرضه حتمی آن در هاله ای از ابهام قرار دارد.

مذاکرات عرضه سهام سرخابی‌ها به بورس در حد رایزنی است

چندی پیش در این زمینه امیر هامونی مدیرعامل شرکت فرابورس ایران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به آخرین وضعیت عرضه سهام باشگاه استقلال و پرسپولیس در بازار سرمایه اشاره و بیان کرد: تا پنج سال گذشته درخواست رسمی عرضه سهام دو باشگاه پرسپولیس و استقلال به بورس ارائه و جلسه ها به صورت رسمی برگزار می شد اما اکنون تشکیل این جلسات غیررسمی شده است.
وی با تاکید بر اینکه مذاکراتی که در خصوص این دو باشگاه انجام می شود تنها در حد رایزنی است، اظهار داشت: در سال ٩٧ و ٩٨ هیچ درخواست رسمی مبنی بر عرضه سهام این دو باشگاه به فرابورس ارائه نشده و همین امر موجب عدم پیگیری ما برای انجام مراحل لازم شد.
مدیر عامل شرکت فرابورس ایران با بیان اینکه در پنج سال گذشته به دلیل ارائه درخواست رسمی از سوی این باشگاه ها، شرکت فرابورس ضمن ورود به این موضوع پیگیری های لازم را انجام داد، خاطرنشان کرد: اوایل جلسه ها به صورت منظم با حضور وزیر ورزش و جوانان و معاونان وزیر برگزار می شد اما شاید به رغم مذاکراتی که صورت گرفته بود، صلاح بر عدم عرضه سهام آنها به فرابورس بوده است.
توجه ویژه عرضه سهام سرخابی ها به بازار سرمایه
هامونی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه آیا خصوصی سازی این دو باشگاه تا پایان سال ٩٨ انجام می شود؟ گفت: در صورت ارائه درخواست رسمی به شرکت فرابورس با تمام انرژی به این موضوع ورود خواهیم کرد اما عرضه سهام این دو باشگاه به بورس دارای یک سری ملاحظات خاص است که باید توجه ویژه ای به آنها شود.
به گفته وی، دوره قبل که این اقدام به سرانجام نرسید به دلیل جلوگیری از حاشیه ها بود اما نباید این نکته را فراموش کرد که خصوصی سازی کمکی در جهت توسعه بنگاه ها است.
هامونی اظهار داشت: در ابتدا باید بررسی شود که صورت مالی این باشگاه ها شفاف است یا خیر؟ سودده هستند یا زیان ده و بعد در مورد ورود آنها به بازار سرمایه تصمیم گیری کرد.
وی تاکید کرد: در صورتی که این باشگاه ها زیان ده هم باشند ما راهکار بازار سوم را به آنها ارائه می دهیم که عرضه به صورت عمده و یکجا انجام می شود.
هامونی گفت: این موضوع بستگی به همت مسئولان دارد؛ در این مسیر اقدامات زیاد و زمان بری وجود دارد اما در صورت انجام پیگیری های لازم می توان امیدوار به خصوصی سازی این باشگاه ها در کوتاهترین زمان ممکن بود.

بورس، آماده واگذاری سهام سرخابی ها

همچنین در چند وقت گذشته حسن امیری، معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: این سازمان آماده واگذاری سهام باشگاه های استقلال و پرسپولیس در بازار سرمایه است، اما با توجه به زمان بر بودن مراحل ابتدایی برای عرضه سهام این دو باشگاه و روندی که تاکنون طی شده است، بعید به نظر می‌رسد سهام آنها تا پایان شهریور وارد بازار سرمایه شود.

وی اظهار داشت: زیرساخت بازار فرابورس در زمینه عرضه سهام این دو باشگاه آماده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
امیری ادامه داد: طبق قانون، شرکت‌ها باید ابتدا در بازار سرمایه پذیرش شوند که این اقدام نیازمند مراحلی است، در ابتدا باید به این موضوع توجه کرد که دو باشگاه استقلال و پرسپولیس فاقد صورت مالی حسابرسی شده هستند و این موضوع باعث ایجاد موانع برای حضور سهام آنها در بازار سرمایه خواهد شد.
معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس افزود: طبق قانون، وزارت ورزش مکلف است با همکاری سازمان خصوصی سازی و سازمان بورس مقدمات تبدیل شدن این شرکت‌ها به سهامی عام را فراهم کند.
امیری عنوان کرد: در ابتدا باید بحث افزایش سرمایه این دو باشگاه و قیمت گذاری برند آنها انجام شود که در صورت اجرای چنین اقداماتی می‌توان امیدوار به عرضه سهام سرخابی‌ها در فرابورس بود.

همچنین «میرعلی اشرف عبدالله‌ پوری حسینی» رئیس سابق سازمان خصوصی سازی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در پاسخ به این سوال که آیا سهام استقلال و پرسپولیس تا پایان شهریور ماه خصوصی می شوند یا خیر؟ گفت: برای واگذار نشدن سهام این دو باشگاه می توان ده ها دلیل منطقی ارائه کرد.

وی ادامه داد: اما اگر قرار بر واگذاری حتمی سهام این دو باشگاه است باید گفت که این موضوع نیازمند اراده و همت قوی از سوی مجریان امر به خصوص سازمان خصوصی است.

پوری حسینی اظهار داشت: از اراده سایر مجریان برای نهایی شدن این امر اطلاعی ندارم اما سازمان خصوصی سازی از اراده لازم در این زمینه برخوردار است.

عرضه سهام استقلال و پرسپولیس نیازمند مقدمه چینی است

رئیس سابق سازمان خصوصی سازی با تاکید بر اینکه عرضه سهام استقلال و پرسپولیس از طریق فرابورس و پذیرش آن نیازمند مقدمه چینی هایی است که به نظر می‌رسد این واگذاری به پایان امسال وصال نمی دهد، گفت: در ابتدا باید ضمن تشکیل مجمع، اساسنامه سهام اصلاح و صورت مالی آنها از شفافیت لازم برخوردار شوند، همچنین باید شرایط پذیرش در فرابورس را کسب کنند که اکنون این موضوع غیرممکن به نظر می رسد مگر آنکه عده ای دستور اجرای این اقدام را بدهند در غیراینصورت این موضوع اکنون طبق مقررات حاکم در فرابورس غیرنشدنی است.

وی اظهار داشت: پیرو جلسه ای که قبل از ماه رمضان در کمیسیون اصل ۴۴ مجلس با حضور تعدادی از نمایندگان مجلس، دیوان محاسبات، مرکز پژوهش های مجلس و وزیر ورزش برگزار شد این موضوع مورد بررسی قرار گرفت که خروجی آن تشکیل یک کارگروه برای بررسی موانع واگذاری سهام این دو باشگاه و نیز پیدا کردن یک راه چاره برای رفع مشکلات موجود در این مسیر بود.

پوری حسینی با بیان اینکه هم اکنون این کارگروه تشکیل و بعد از بررسی معضلات موجود متنی آماده و تقدیم مجلس شد، گفت: در صورتی که آن متن تبدیل به قانون شود راه برای واگذاری استقلال و پرسپولیس در سال جاری باز می شود اما اگر این کار انجام نشود موانع عادی، طبیعی، قانونی و مقرراتی انقدر زیاد هست که مانع واگذاری استقلال و پرسپولیس در سال جاری خواهد شد.

رئیس سازمان خصوصی سازی با اشاره به اینکه تمام مسایل مربوط به واگذاری سهام استقلال و پرسپولیس با مانع همراه است، افزود: اکنون صورت های مالی، اساسنامه، تعداد سهام و سهامداران و بدهی این دو باشگاه مشکل دارد، به همین دلیل حضور در فرابورس را با مشکل مواجه کرده که با این وضعیت خصوصی سازی این دو باشگاه نشدنی است.

وی با بیان اینکه هیچگونه راه ساده ای برای واگذاری این سهام وجود ندارد، افزود: تمام موانع موجود بر سر راه واگذاری سهام سرخابی ها باید برداشته شود تا بتوان به عرضه سهام این باشگاه ها فکر کرد اینگونه نیست که با یک آگهی مزایده بتوان این اقدام را به حالت اجرا در آورد.

عرضه قطعی سهام سرخابی ها تا پایان سال

در دو روز گذشته وزیر ورزش براساس جلسه ای که با نمایندگان اصل ۴۴، مدیران بورس و فرابورس داشت از عرضه قطعی سهام دو باشگاه پرسپولیس و استقلال تا پایان سال خبر داد.

وی در این جلسه اعلام کرده است که زمان بندی برای واگذاری تا پایان سال است که گزارش سازمان ها و دستگاه های دست اندرکار برای طی مسیر خصوصی سازی بسیار مثبت و امیدوار کننده است.

صحبت وزیر ورزش صحت دارد

در ادامه سید جعفر سبحانی، معاون سازمان خصوصی سازی امروز (چهارشنبه) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به آخرین وضعیت عرضه سهام سرخابی‌ها در بازار سرمایه اشاره و بیان کرد: ورود سهام سرخابی‌ها به بورس مستلزم شرایطی است که اگر این شرایط محقق نشود تا پایان سال خصوصی‌سازی آنها امکان پذیر نیست.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا: وی با بیان اینکه شرایط پذیرش سهام سرخابی‌ها به فرابورس نیازمند ضوابطی است که باید به طور حتم به آنها دست یافت، افزود: در ابتدا باید میزان افزایش سرمایه این دو باشگاه وضعیت سود و بدهی آنها، سهامداران و درصد سهام آنها مشخص شود.

به گفته سبحانی، اگر این الزامات محقق نشود بعید به نظر می‌رسد که با زمان تعیین شده سهام سرخابی‌ها وارد بازار سرمایه شود.

معاون سازمان خصوصی سازی اظهار داشت: براساس مصوبه مجلس اعلام شده بود که این دو باشگاه تا پایان شهریور ماه کشف قیمت و در فرابورس عرضه خواهند شد، حال به رغم رو به پایان بودن شهریور ماه همچنان زمینه‌های لازم برای ورود هیچ یک از این دو باشگاه به بورس فراهم نشده است.

وی با بیان اینکه صحبت‌های مطرح شده از سوی وزیر ورزش مبنی بر اینکه سهام سرخابی‌ها تا پایان سال در بورس عرضه خواهد شد درست به نظر می‌رسد، گفت: امکان اینکه شرایط لازم با همکاری مجلس برای ورود سرخابی‌ها در بورس فراهم شود بسیار زیاد است.

به گفته سبحانی، هر زمان که شرایط واگذاری سهام فراهم شود سازمان خصوصی‌سازی با تمام توان نسبت به این موضوع اقدام خواهد کرد.

معاون سازمان خصوصی سازی اظهار داشت: مجلس در قانون بودجه ۹۸ صراحت دارد که سهام سرخابی‌ها باید در بورس عرضه شود به همین دلیل با تمام قوا نسبت به اجرای آن اقدام خواهیم کرد.