متن جوابیه وزارت جهاد کشاورزی به خبر یاد شده، به شرح زیر است:”

قیمت تضمینی خرید گندم داخلی بر پایه افت‌های مفید (شکستگی گندم) و غیرمفید (علف هرز و سنگ‌ریزه) همه ساله توسط دولت با در نظر گیری یک جدول ماتریسی تعیین می‌شود. در سال جاری حدود ۷.۷ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری و در قالب یک میلیون و ۳۰۰ هزار نمونه تحویل شرکت بازرگانی دولتی، بخش خصوصی و کارخانجات آرد شده است و از تمامی این محموله‌ها نمونه‌برداری شده و در آزمایشگاه‌های دارای صلاحیت میزان افت آنها بررسی شده که براساس ارزیابی‌های انجام شده توسط پژوهشکده غلات در قالب جدول پاکی، متوسط افت مفید گندم‌های خریداری شده ۱.۰۳ درصد و افت غیرمفید ۱.۰۹ درصد بوده است. از این میزان گندم حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن گندم توسط ۱۷۳ کارخانه آردسازی کشور که بهترین ارزیاب‌های کیفی را در اختیار دارند، خریداری شده است که طبق اطلاعات سامانه، کارخانجات خرید خود را با میانگین افت مفید ۸۱ صدم و افت غیرمفید ۸۳ صدم درصد انجام داده‌اند.

با عنایت به اعلام مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی مبنی بر این‌که رویه سنجش افت گندم در کشور قدمت ۳۰ ساله دارد و امسال نیز مانند همه سال‌های گذشته از ابزار سنجش (الک) مشابه استفاده شده است، طرح ادعای ورود گندم با متوسطه افت غیرمفید ۸ تا ۱۰ درصد یعنی ۷۰۰ هزار تن شن و خاک و ضایعات به کارخانجات و وجود ناخالصی نامتعارف در گندم خریداری شده و اختلاط آن با خاک، ادعایی کاملا کذب بوده، صحت نداشته و قویا تکذیب می‌شود.

هرچند بروز برخی تخلفات موردی و جزیی از سوی دلالان در موارد انگشت‌شماری از محموله‌ها رو انکار نمی‌کنیم، اما باید تاکید شود این موارد در مقایسه با حجم ۷.۷ میلیون تن گندم خریداری شده بسیار جزیی است و عمده اینگونه تخلفات در همان بدو تحویل محموله به عوامل خرید و سیلوها شناسایی و برخورد شده است. بنابراین به نظر می‌رسد طرح ادعای ۷۰۰ هزار تن ناخالصی در گندم خریداری شده یا ناشی از ناآگاهی افراد است و یا این‌که برخی به دلیل درگیری منافعشان با این موضوع، این موارد را مطرح می‌کنند.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایسنا: براین اساس طرح اینگونه شائبه‌های کذب که امنیت روانی و غذایی جامعه را تهدید می‌کند، تاسف بار بوده و جای سوال بسیار دارد. علاوه بر این خدمت مردم شریف کشورمان اعلام می‌کنیم که در کنار نظارت‌های موجود در پروسه خرید گندم، آرد گندم مورد استفاده نانوایان دارای استاندارد اجباری و نظارت‌های مستمر دیگر نیز است و هیچ‌گونه مخاطره در بهداشت و سلامت آرد گندم برای مصرف‌کنندگان وجود ندارد و سازمان غذا و دارو و سازمان ملی استاندارد نیز به صورت مستمر بر تولید آرد نظارت می‌کنند”.