مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند از راه اندازی اولین ترمینال فرآوری پسته مرند در شهر یامچی خبر داد.
به گزارش جارچی اخبار،مهندس منوچهر رحمانی گفت: کشت پسته و توسعه سریع باغات در شهرستان با توجه به نگاه جدید در بخش کشاورزی و بحث توجه به کشت گیاهان کم آب بر در چند سال گذشته و در یک دهه اخیر مورد توجه ویژه کشاورزان قرار گرفته است، به طوری که در ۱۰ سال اخیر شهرستان مرند به عنوان قطب تولید پسته در شمالغرب کشور تبدیل شده است.
وی مساحت کل باغات بارده و غیر بارده پسته در شهرستان مرند را حدود ۳۳۵ هکتار عنوان کرد که از این مقدار حدود ۱۲۵ هکتار بارده و ۲۱۰ هکتار غیربارده است که ۷۰ درصد آن (۲۳۰هکتار ) در شهر یامچی قرار دارد.
رحمانی ارقام غالب کاشته شده در شهرستان مرند را اکبری، احمدآقایی، کرامتی، کله¬قوچی، اوحدی و… دانست که از مرغوبیت و بازارپسندی خوبی برخوردارند. مدیر جهادکشاورزی شهرستان مرند افزود: به علت نوسانات دمایی و سرمای بهاره در سال جاری میزان ۱۵ درصد کاهش محصول داشتیم و پیش‌بینی می شود تولید شهرستان در سال ۹۸ حدود ۱۰۲تن باشد که عملکرد آن در هر هکتار ۸۵۰کیلوگرم است. وی گفت: در سالهای گذشته با توجه به تولید کم پسته در شهرستان و شهر یامچی این محصول به صورت کم و تازه خوری به بازار عرضه می گردید ولی با توجه به افزایش کشت و تولید محصول، بازار کشش خرید پسته به صورت تازه خوری و تر را ندارد و بیشتر باغداران پسته ما عادت به فروش پسته تر را دارند که فروش این محصول را در بازار با مشکل مواجه ساخته است.
رحمانی ادامه داد: خوشبختانه یک نفر سرمایه گذار که خودش نیز دارای باغ پسته در شهر یامچی می باشد اقدام به راه اندازی واحد فرآوری پسته نموده که می تواند در هر ساعت حدود حدود یک تن پسته تر را فرآوری، سورتینگ و درجه بندی نماید که فرصت مناسبی برای باغداران شهرستان می باشد که می توانند پسته فرآوری شده را به صورت خشک که ماندگاری آن بیشتر است، استفاده نمایند.
مدیر جهادکشاورزی شهرستان مرند اظهارداشت: با توجه به ظرفیت های فراوان کشاورزی در بخش یامچی، باید زمینه ورود سرمایه گذاران صنایع تبدیلی به کسب و کارهای جدید فراهم شود و راه انداری این واحد نقش بسزایی در جلوگیری از فعالیت دلالان پسته و افزایش درآمد باغداران خواهد داشت و راه‌ اندازی ترمینال ضبط پسته با هدف حذف دلالان نقطه عطفی در خرید عادلانه پسته از کشاورز و برای رفع برخی مشکلات باغ‌داران و جلوگیری از سرگردانی آنان بهترین مزیت است.