فرماندار تبریز گفت: گسل بزرگ تبریز دقیقا از روی کل عینالی و باغمیشه می‌گذرد و جای تعجب دارد که چرا باید اجازه ساخت و ساز در این مناطق داده می‌شد.
بهروز مهدوی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با عنوان “بررسی نقش رسانه‌ها در توسعه مشارکت سیاسی_ اجتماعی بانوان” در بخشی از سخنان خود در تشریح حوزه شهرستان تبریز به ریزش کوه در منطقه باغمیشه نیز اشاره کرد و گفت: برخی‌ از طرف من گفت‌وگو زده بودند که علت ریزش آب است در حالیکه من چنین حرفی نزده بودم و اصلا بیان علت ریزش در حیطه کارشناسان امر می‌باشد.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از فارس، وی ادامه داد: شیب کوه در آن منطقه بالای ۶۵ درصد است و اصولاً کارهای عمرانی و زیرسازی‌ها شیب کوه نهایت ۴۵ درصد می‌شود و آن را هم باید ترانس‌بندی و ترانشه‌بندی کنند که انجام نگرفته بود.
فرماندار تبریز افزود: سابقه منطقه به سال ۷۹ برمی‌گردد و نباید شهرداری وقت اجازه ساخت و ساز را می‌داد و یا چنین شیب را قبول نمی‌کرد.
مهدوی تصریح کرد: نزدیکی به کوه با شیب بسیار تند و نوع جنس خاک(نرم) منجر شده تا سنگ‌ها پوسته پوسته شود و هوازدگی مابین لایه‌های رسوبی باعث می‌شود بارندگی فصلی منجر به ریزش کوه شدو الحمدالله خسارت جانی و مالی اتفاق نیافتاده است.
وی با اشاره بر اینکه ساکنان، محل سکونت را طی سه روز ترک کردند و حتی مدارسی برای اسکان آنها تعیین شد ولی همه این اهالی در منازل اقوام ساکن شدند، گفت: ولی ما مشکلی در رابطه با اسکان نداشتیم و با توجه به اینکه احتمال ریزش کوه، قطعی آب و برق و گاز منجر به ترک منازل شد، برای جلوگیری از هرگونه احتمالات اقدام به تخلیه منازل کردیم.
فرماندار تبریز توضیح داد: در حال حاضر ساکنان به خانه خود بازگشته‌اند ولی ما حضور آنها را تائید نمی‌کنیم و طبق نظریه کارشناسان باید سنگ بالای کوه برداشته شود چراکه علت ریزش همان بود.
مهدوی خاط نشان کرد: گسل بزرگ تبریز دقیقا از روی کل عینالی و باغمیشه می‌گذرد و جای تعجب دارد که چرا باید اجازه ساخت و ساز در این مناطق داده می‌شد.
وی ابراز کرد: در زلزله تبریز یک فرد فرانسوی که در تبریز بود در کتابش نوشته است که مردم تبریز افراد باهوشی هستند چراکه می‌دانند باید خانه‌های یک طبقه با مصالح سبک کار کنند از این‌رو کمترین اتفاق افتاده بود.
فرماندار تبریز تاکید کرد: گسل تبریز، گسل بزرگی است و حالا سوال اینجاست که چه کسی روی گسل و نزدیکی به آن را برای شهرک مسکونی مصوب کرده است و باید پاسخگو باشد که البته دستگاه قضایی پیگیر موضوع است.
فرماندار تبریز با اشاره به اینکه وقتی پیمانکار کوه را با شیب ۶۵ درصد برمی‌دارد و نصفه می‌گذارد یعنی می‌خواهد تا پول کمی هزینه کند لذا خاکبرداری کمی انجام دهد.
وی یادآور شد: در ساخت اتوبان پاسداران مقرر بود تا در بالادست اتوبان هیچ‌گونه ساخت و سازی اتفاق نیافتاد ولی بعد از اتوبان شهرک شهید بهشتی، رشدیه، باغمیشه تشکیل شده است.
مهدوی افزود: خدا را شکر می‌کنیم که فقط ریزش کوه بود و رانشی اتفاق نیفتاد وگرنه با فاجعه انسانی روبه رو می‌شدیم.
وی تصریح کرد: برای حاشیه‌نشینی به جای دلسوزی باید در وقتش عملکرد خوبی داشتیم چراکه ترحم بیجا غیرقابل قبول است و حاشیه‌نشین محصول همان دلسوزی است که اجازه ساخت داده شد.
فرماندار تبریز با بیان اینکه قصور موضوعی است که هیچ کسی بر عهده نمی‌گیرد و باید کمیسیون ماده ۱۰۰ دستور قلع و قمع می‌داد، گفت: الان باید برزن‌هایی که روزی چشم‌های خود را در منطقه بهشتی بسته و شاهد گسترش این خانه‌ها شده‌اند، پاسخ بدهند.
وی متذکر شد: الان ۵۰۰ هزار نفر در مناطق کم‌برخوردار و نامناسب زندگی می‌کنند و در خود کوی بهشتی که سال گذشته در اثر بارش و به علت نمناک شدن، دچار ریزش شد، هیچ اصول فنی در آن رعایت نشده بود.
مهدوی بیان کرد: طبق قانون تا مادامی که سقف روی ساختمان نیامده است، شهرداری حق تخریب دارد ولی با ساخت سقف حق تخریب وجود ندارد و این خلاء قانونی است.
وی اذعان کرد: حاشیه‌نشینی محصول یک روز نیست و حتی برخی ساکنان حاشیه‌نشینی داریم که از سابقه تشکیل کوی ولی‌عصر هم بیشتر است.